kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۸۵۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی درباره «معیارشناسی در تطبیق تاریخ» و «مبارزه؛ از لبنان تا کمیته مشترک ساواک» و نیز موضوعات متنوع فرهنگی و سیاسی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.



«مصون‌سازی اقتصاد؛ راهبرد، نه تاکتیک» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیرمسئول با اشاره به حل مشکلات پیش‌آمده در حوزه اقتصادی گفته است: مشکل در نوع نگاهی است که به‌جای مشکل‌گشایی، مشکل‌آفرینی شده است. راه‌حل، نگاه به بیرون مرزها نیست، بلکه نگاه به اقتصاد درون‌زا و مقاومتی است که می‌تواند اقتصاد را از آسیب‌پذیری و شرطی ‌بودن نجات دهد و مانع افتادنش در دام‌های دشمن شود. مسئولان نظام، به‌ویژه بخش اجرایی، به‌جای فرصت‌سوزی، امکان‌سازی و فرصت‌سازی کنند و رهنمودهای امام خامنه‌ای را که پیوسته به آنان در خفا و علن ابلاغ کرده‌اند نصب‌العین خود قرار دهند و از ظرفیت‌های علمی حوزه و دانشگاه و فعالان عرصه تولید و اقتصاد بومی استفاده بهینه کنند.
دکتر اصلانی در بخشی از این مطلب تاکید کرده است: شکست استراتژی دشمن و خنثی کردن طراحی‌های جرج سوروس و همپیمانانش با توجه به راهبرد اساسی کشور یعنی مصون‌سازی ایران در مقابل تحریم و جلوگیری از آسیب‌پذیری اقتصاد و شرطی کردن آن امکان‌پذیر است. راهبرد اقتصاد درون‌زا یا اقتصاد منهای نفت و بریدن وابستگی اقتصاد به خارج، راه علاج مشکلات اقتصادی کشور و مانع تحقق استراتژی ایجاد شکاف بین دولت - ملت است.
وی افزوده است: رفع فقر و محرومیت‌زدایی و تحقق عدالت اجتماعی به‌عنوان یک صلاحیت تکلیفی حکومت اسلامی و مسئولان آن همواره مورد تاکید امام راحل و امام حاضر امت بوده و توجه به عدالت اجتماعی و محرومین و مستضعفین و کوخ‌نشینان و فقیران و پابرهنگان و... در منظومه فکری آنان جایگاه ویژه دارد.
«معیارشناسی در تطبیق تاریخ» عنوان گفت‌وگوی اختصاصی کیهان فرهنگی با «حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی پیشوایی» است که در بخشی از آن گفته است: یکی از آسیب‌های تاریخ‌نگاری، گرایش‌های خاص مورخ (گرایش قومی، سیاسی، مذهبی و...) است. تاریخ‌نویسی این‌گونه مورخان معمولا صادقانه و بی‌طرفانه نیست و طبعا فاقد اعتبار است. این مورخان معمولا تاریخ را دستمایه قرار داده، با تحریف تاریخ، حادثه تاریخی را آن‌گونه که گرایش آنها را یاری کند، ترسیم می‌کنند و آن را به‌صورت تحریف‌شده با وضع روز تطبیق می‌دهند.
«مبارزه؛ از لبنان تا کمیته مشترک ساواک» موضوع مصاحبه بعدی با «اکبر خلیلیان» است که در بخشی از آن چنین گفته است: در سلول 1/5 در 2 متری، من 30 روز نشسته نماز خواندم و نمی‌توانستم بایستم، آن قدر به کف پایم شلاق زده بودند که نمی‌توانستم بایستم و نماز بخوانم. این کمونیست‌ها به من دلداری می‌دادند که تو بالاخره یک روزی پایت خوب می‌شود و داخل سلول می‌توانی راه بروی. یک شلاق به این‌ها نزدند.
خلیلی در بخش دیگر خاطراتش از زندان دوران ستمشاهی می‌گوید: رجوی، سعادتی را فرستاده بود به زندان قصر، او جاسوس و نماینده رجوی و آدم بسیار خبیثی بود. به نظر من اصلا مارکسیست بود. او هر روز یک نقشه علیه مذهبی‌ها می‌کشید. لطف‌الله میثمی یک مقدار با آنها فرق می‌کرد. مثلا حکومت نظامی که در اصفهان اعلام شد میثمی پیشنهاد کرد که دو - سه دقیقه در زندان سکوت کنند. سعادتی نگذاشت. می‌گفت: همشهری‌هایش کشته شده‌اند سکوت بکنیم؟
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «تاخیر نگاه دینی به هستی و انسان در عمل و تربیت» گفتاری از حضرت آیت‌الله مصباح ‌یزدی، «راه‌‌های افزایش درآمدهای غیرنفتی دولت» به قلم دکتر محمدجمال خلیلیان اشکذری، «چالش قانون‌گذاری سیاسی در حوزه فرهنگ؛ ورودهای غیرتخصصی و غیرقانونی در صداوسیما» نوشته دکتر سیدمحمدمهدی غمامی، «اسلام‌سازی برای توجیه برجام ممنوع!» واکنش دکتر یعقوب توکلی و دکتر محمدحسین رجبی دوانی به سخنان رئيس‌جمهور، «گستره انعکاس عمل در علوم انسانی  متعالی» به قلم رضا لک‌زایی، «امان از این سندروم جذب...» نوشته سعید مستغاثی، «آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی؛ اولین شهید محراب» به قلم عبدالحسین توکلی طرقی، «علی علیدوست و روایت 10 سال اسارت» به قلم رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی، «گسل‌سازی با بحران بنزینی» از قاسم غلامرضایی و...