kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
نماینده مجلس:

مالیات بر عایدی سرمایه راهکار جلوگیری از کسری بودجه است

یک نماینده مجلس گفت: با توجه به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه از فعالیت‌های غیر مولد اقتصادی، سوداگری و واسطه‌گری‌های اقتصادی جلوگیری می‌کند، دولت باید پیگیر این موضوع باشد.




همایون یوسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره لزوم مقابله با فرار مالیاتی، اظهار داشت: در حالی که کارمندان و کارگران مالیات می‌پردازند، بسیاری از اصناف با درآمدهای زیاد به دلیل کم توجهی‌های دولت و بی‌توجهی به اصلاح قوانین، فرار مالیاتی دارند.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای جبران کسری بودجه، مالیات است. برای این منظور باید بحث مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و لغو برخی معافیت‌ها در دستور کار دولت قرار بگیرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه هرچه سریع‌تر باید پیگیری شود، افزود: مالیات بر عایدی سرمایه از فعالیت‌های غیر مولد اقتصادی، سوداگری و واسطه‌گری‌های اقتصادی جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل دولت باید پیگیری‌های لازم را برای ایجاد این پایه جدید مالیاتی انجام دهد.
یوسفی با ‌اشاره به وجود حساب‌های اجاره‌ای، ابزاری برای فرارمالیاتی هستند، گفت: در این حوزه اقداماتی را اخیرا بانک مرکزی انجام داده است تا وضعیت را شفاف کند چرا که حساب‌های اجاره‌ای و نیابتی ابزاری برای فرار مالیاتی هستند.
گفتنی است، مالیات بر عایدی سرمایه در کشور بایستی با اهدافی چون عدالت، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و جلوگیری از سوداگری و سفته‌بازی در بازار برخی دارایی‌ها اعمال شود. از این حیث، ایران جزو معدود کشورهای جهان است که در آن از عواید سرمایه‌ای هیچ‌گونه مالیاتی اخذ نمی‌شود، در حالی که بازار اغلب دارایی‌های منقول و غیرمنقول به دلیل نبود مالیات بر عایدی سرمایه، همواره جولانگاه سفته‌بازان و سوداگران بوده است.
با توجه به حجم بالای نقدینگی در اقتصاد ایران، ویژگی‌های بازار برخی دارایی‌ها مانند بازار مسکن، خودرو، ارز، طلا و سهام و درجه جایگزینی بالای آنها، لازم است برای جلوگیری از هجوم نقدینگی‌های سرگردان به یک یا تعدادی از بازارهای مذکور و ایجاد تقاضاهای هیجانی و سوداگرانه، مالیات بر عایدی سرمایه به طور همزمان و در همه بازارها بر عواید حاصل از نگهداری این دارایی‌ها اعمال شود. البته در این میان، با توجه به مزیت نسبی سهام نسبت به سایر انواع دارایی‌ها، لازم است امتیازاتی برای آن در نظر گرفته شود.
همچنین برخی دارایی‌ها از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است. مسکن اصلی (مسکن تحت سکونت مالک) و خودرو و موتورسیکلت برای استفاده شخصی از جمله دارایی‌های معاف از این نوع مالیات است. همچنین در شرایط ایده‌آل بهترین سیستم اجرایی برای مالیات بر عایدی سرمایه نظام مالیات بر جمع درآمد است و مالیات بر عایدی سرمایه نیز بایستی در چارچوب این سیستم مالیاتی تعریف شود..