kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶

موشک غول‌پیکر روسیه به تجهیزات مافوق صوت مجهز شد

فرمانده نیرو‌های موشکی راهبردی روسیه می‌گوید موشک بین قاره‌ای سنگین این کشور موسوم به «سارمات» یا «شیطان 2» قادر خواهد بود نسل بعدی تجهیزات مافوق صوت را حمل کند.

رقابت موشکی آمریکا و روسیه با خروج  واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی ان اف) در دوم اوت ۲۰۱۹(جمعه 11 مرداد 1398)  شدت گرفته است.  منابع خبری روز پنجشنبه گذشته گزارش دادند  که وزارت دفاع آمریکا از پایگاه نیروی هوایی «وندنبرگ»، در ایالت کالیفرنیا یک موشک بالستیک جدید آزمایش کرده است. دیروز نیز خبر رسید که روس‌ها موشک غول‌پیکر «شیطان 2» خود را به تجهیزات مافوق صوت مجهز
کرده‌اند.
«ژنرال سرگئی کاراکایف»، فرمانده نیرو‌های موشکی راهبردی روسیه، روز یکشنبه گفت موشک بین قاره‌ای سنگین روسیه موسوم به «شیطان ۲» قادر خواهد بود افزون بر طیف وسیعی از سامانه‌های تهاجمی موجود، نسل بعدی تجهیزات مافوق صوت را نیز حمل کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سال ۲۰۱۸ از این موشک‌ها رونمایی کرد. روس ها می گویند این موشک‌ها قرار است جایگزین موشک‌های قاره‌پیمای «وئو ودا» شوند.
«کاراکایف» همچنین به روزنامه روسی «کراسنایا زوزدا» گفته نیرو‌های موشکی راهبردی روسیه قصد دارند در سال ۲۰۲۰ شش موشک بالستیک بین قاره‌ای را آزمایش کنند که پنج آزمایش آن قرار است از پایگاه «پلستسک بایکونور» انجام شود. به گفته وی در سال ۲۰۱۹، نیرو‌های موشکی راهبردی روسیه پنج آزمایش موشک راهبردی را انجام دادند که سه آزمایش از پایگاه «پلستسک بایکونور» و دوتای دیگر از «کاپوستین یار» انجام گرفته است.
گفته می شود «شیطان 2»، بزرگترین موشک بالستیک تاریخ جهان است. از جمله ویژگی‌های این موشک غول‌پیکر قابلیت حمل 10 کلاهک هسته‌ای است. وزن این موشک در هنگام شلیک به 150 تن می‌رسد. همچنین به گفته «یوری بوریسوف»، معاون وزیر دفاع روسیه این موشک از سیستم‌های ضد موشک نیز عبور می‌کند.  درباره قدرت انفجاری آن، نیز گفته می‌شود که 2000 بار از بمب هسته‌ای استفاده شده در هیروشیما قوی‌تر است. از این رو، می‌تواند کشوری به اندازه انگلیس را کاملا ویران کند. به نوشته پایگاه‌های روسی، برد این موشک 16 هزار کیلومتر است و می‌تواند در مدت 12 دقیقه به خاک آمریکا برسد. از جمله ویژگی‌های سری آن نیز قابلیت شلیک حتی پس از حمله هسته‌ای دشمن است!