kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

رویکرد واردات کالا نگران‌کننده است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان تولید گندم در سال زراعی گذشته کافی بوده و نیازی به واردات مگر برای ذخایر استراتژیک وجود ندارد، گفت: نرخ خرید تضمینی قرار نیست تغییر کند.





به گزارش مهر، عباس کشاورز دیروز در نخستین نشست خبری خود با تاکید بر اینکه خودکفایی گندم به‌طور قطع ادامه خواهد یافت، گفت: در برخی محصولات نیز باید در حوزه خوداتکایی کار کنیم که از جمله این محصولات دانه‌های روغنی است. ما باید در این حوزه بیشتر کار کنیم و وابستگی کشور را کاهش دهیم. همچنین «جو» ظرفیت خوبی در این زمینه دارد و به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.
کشاورز اضافه کرد: در پنبه نیز می‌توانیم نیاز کشور را طی ٣ تا ٤ سال در داخل تامین کنیم.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نسبت به واردات نگران هستم، افزود: واردات عملا به معنای سرکوب تولید داخلی است و بنده به عنوان مسئول تولید نمی‌توانم در برابر تصمیمات وارداتی یک تنه بایستم. گاهی اتفاق افتاده که در مواقعی بیش از نیاز یکسال برنج یا شکر وارد شده است البته باید دغدغه مصرف مردم و تامین نیاز آنها را داشته باشیم اما رویکرد وارداتی نگران‌کننده است.
کشاورز در عین حال تصریح کرد: البته واردات تکنولوژی و دانش نباید با کالا ‌اشتباه گرفته شود؛ ما در حوزه تکنولوژی و دانش نیازمند مبادله و تعامل با جهان هستیم و نمی‌توانیم تولیدکنندگان را از دسترسی به تکنولوژی‌های روز محروم کنیم.
وی اضافه کرد: البته واردات شکر را از یک میلیون و ٦٠٠ هزارتن به ٦٠٠ هزارتن کاهش داده‌ایم در واقع در واردات شکر ٤٠٠ میلیون دلار صرفه‌جویی شده و در ازای آن ٢٣ میلیون دلار بذر وارد کشور شده است.
کشاورز در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه آمار متفاوتی در حوزه تولید گندم ارائه می‌شود، برخی از کاهش تولید این محصول خبر می‌دهند اما وزارت جهاد میزان تولید را کافی می‌داند با این وجود چرا بحث واردات مطرح می‌شود و اگر تولید کاهش نیافته گندم‌هایی که به دولت فروخته نشده کجا هستند؟، گفت: تولید در سال زراعی گذشته به اندازه کافی بوده است.
وی توضیح داد: برای کالاهای اساسی یک ذخیره استراتژیک تعریف شده که این ذخایر را در هر شرایطی کشور باید داشته باشد و همه کشورها نیز دارند. رویکرد واردات نیز به خاطر این ذخایر است اگرچه از نظر ما در سال زراعی گذشته میزان تولید برای این منظور کفایت می‌کرد.
کشاورز با ‌اشاره به اینکه قیمت خرید گندم در سال گذشته مورد پذیرش کشاورزان نبود، افزود: قیمت جو هیچ‌گاه بالاتر از نرخ گندم نبوده است و همیشه قیمت جو ٢٥ درصد کمتر از گندم بوده است اما در سال گذشته در مناطقی از کشور قیمت جو به بالای ١٨٠٠ تا ١٩٠٠ تومان رسید که این روی محصول سایه می‌اندازد و باعث می‌شود که گندم با بخشی از جو و یا حتی ذرت جایگزین شود.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در سال ٩٧ قیمت گندم ١٣٠٠ تومان و نرخ بذر کیلویی ١٩٠٠ تومان بود یعنی بذر ٥٠ درصد گرانتر از گندم خوراکی بود در سالجاری این تفاوت ١٥ درصد است اما بذر خیلی جذب نشده و این نشان‌دهنده فراوانی گندم در دست مردم است.
کشاورز گفت: فکر می‌کنم به محض اینکه خرید با قیمت جدید شروع شود گندم بیشتری که از گذشته مانده است، عرضه خواهد شد.
وی تصریح کرد: کشت گندم در سال‌جاری وضعیت مطلوبی دارد ضمن اینکه شرایط بارندگی مساعدتر از سال قبل بوده است.