kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
با تدبیر بانک مرکزی

دلار به کانال 12 هزار تومان بازگشت

قیمت دلار پس از افزایش محسوس خود در هفته گذشته، با تدابیر بانک مرکزی مجددا کاهش یافت و به کانال 12 هزار تومان برگشت.

پس افزایش ناگهانی نرخ ارز طی هفته گذشته، بانک مرکزی با ورود هوشمندانه به بازار ارز، موجب بازگشت آرامش به بازار شد؛ چنانچه در همین جهت، نرخ هر اسکناس دلار در جریان معاملات پنجشنبه (۲۱ آذر ۹۸) به کانال ۱۲ هزار تومان وارد شد و قیمت آن به 12 هزار و 900 تومان کاهش یافت.
این در حالی است که دو روز قبل از آن (سه شنبه) نرخ دلار به آستانه 14 هزار تومان رسیده بود و برخی شنیده‌ها حاکی از افزایش بیشتری داشت. با این حال، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای در حوزه محدودیت تراکنش‌ها زمینه کاهش نرخ را فراهم کرد، چنانچه روز چهارشنبه قیمت دلار به 13 هزار و 100 تومان و روز پنجشنبه به 12 هزار و 900 تومان رسید. هرچند برخی دلالان چشم طمع به افزایش نرخ ارز داشتند اما بعد از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر محدودیت جدید تراکنش‌های بین بانکی، قیمت رو به کاهش گذاشته و اجرای این بخشنامه و محدودیت سیستمی انجام نقل و انتقالات، تحرک دلالان را نقش
بر آب کرده است.
در واقع، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده است که در ادامه اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و مدیریت جریان وجوه در کشور، از چهارشنبه (20 آذر ۹۸)، تراکنش‌های تمامی سامانه‌های بین بانکی را محدود کرده است؛ به این معنا که این تراکنش‌ها به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت از درگاه‌های غیرحضوری، با سقف ۱۰۰ میلیون تومانی مواجه است.
این بخشنامه اعلام کرده است که تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز موظفند این محدودیت را برای تراکنش‌های درون بانکی و در درگاه‌های غیرحضوری خود اعمال کنند. این گونه است که مشتریان بانک‌ها فقط می‌توانند برای انجام تراکنش‌های بالاتر از این مبلغ کماکان به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، همین بخشنامه کافی بود که بخشی از دلالی‌ها و سفته‌بازی‌ها در بازار ارز محدود شده و بساط برخی خرید و فروش‌های سفته‌بازانه جمع شود. به همین دلیل، روز پنجشنبه فروشنده در بازار ارز زیاد بود که خود همین موضوع هم به کاهش نرخ ارز کمک کرد.
در این زمینه، یکی از صرافان چهارراه استانبول تهران گفت: با کاهش نرخ ارز طی دو روز گذشته و بازگشت دلار به کانال ۱۲ هزار تومان، کسانی که تصور می‌کردند روند افزایشی نرخ ارز ادامه خواهد داشت و رویای جهش را در اعداد و ارقام بالا در سر می‌پروراندند، طی این یکی دو روز
فروشنده شده‌اند.
بر همین اساس، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ظهر دیروز در همایش شبکه بانکی در مشهد گفت: دشمنان در تلاش هستند که به ارزش پول ملی ضربه بزنند، اما جلوی سیل ویران‌گر آنها را گرفته‌ایم. ثبات را به بازار ارز برخواهیم گرداند و بعد از آن برای ایجاد ثبات در دیگر بازار‌ها تلاش خواهیم کرد.