kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴

انتقاد تولیدکنندگان رمزارز به تعرفه برق

تعیین نرخ 965 تومانی برای هر کیلووات ساعت برقی که در صنعت تولید رمزارز مصرف می‌شود، انتقاد فعالان این صنعت را به دنبال داشت.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ماه گذشته، مصطفی رجبی مشهدی؛ معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر و سخنگوی صنعت برق از نهایی شدن مقررات تامین برق مراکز استخراج رمز ارز خبر داد و گفت: قیمت برق این مراکز معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود، که براین اساس این میزان 965 تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.
این نرخ، انتقاد فعالان این صنعت را به دنبال داشت، چنانچه محمدرضا شرفی، رئیس‌هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین ایران تصریح کرد: در شرایط کنونی که کشور با شرایط تحریمی و سختی دست و پنجه نرم می‌کند، فعالان صنعت ماینینگ با سرمایه‌ای بیش از 5000 میلیارد تومان بلاتکلیف هستند.
وی افزود: وزارت نیرو تنظیم‌کننده و مشوق هیئت وزیران در این مصوبه بوده و نقش مهمی را در نتیجه نهایی آن ایفا کرده است، البته وزارت نیرو مستندات غیرکارشناسی را سرلوحه خود قرار‌داده که همین امر موجب شده تا این مصوبه سد راه صنعت و تولید کشور شود.
رئیس‌هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین ایران با بیان اینکه امکان فعالیت عموم بخش خصوصی در این صنعت سلب شده است، ادعا کرد: به نظر می‌رسد، تعرفه‌های جدید ارز رمزها، نتیجه‌ای جز آسیب به این صنعت نداشته باشد و شاهد احتضار صنعت ماینینگ در ایران هستیم.
شرفی ادامه داد: پیشنهاد ساده‌ای که این انجمن برای دولت مطرح کرده، تأمین برق با تعرفه صنعتی مانند همه صنایع و دریافت مالیات بر درآمد توسط دولت یا اعطای مشوق برای تولید برق استخراج با تعرفه‌های گاز موجود است.
در همین زمینه، رئیس‌بانک مرکزی فرانسه از احتمال راه‌اندازی آزمایشی ارز دیجیتالی این کشور تا پایان سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوآ ویلروی دو گالو در حاشیه کنفرانس نظارت بانکی پاریس گفت که این بانک به زودی کار راه‌اندازی آزمایشی ارز دیجیتالی  این کشور را آغاز می‌کند و احتمالا تا پیش از پایان بهار سال‌ آینده، پروژه‌های مقدماتی لازم را انجام خواهد داد.
وی با تاکید بر روی تمایل این کشور به گسترش استفاده از فناوری‌های نوین بانکی و مالی گفت که این کشور نیاز دارد تا با فناوری بلاک چین بیشتر آشنا شود و استفاده از آن را از مرحله آزمایشی به مرحله عملیاتی تبدیل کند.
رقابت بر سر راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی معتبر پس از پیش بردن جدی پروژه‌های فیس بوک و بانک مرکزی چین وارد فاز تازه‌ای شده است و مقامات کشورهای مختلف از جمله در اروپا و کانادا خواهان راه‌اندازی ارزهای دیجیتال رسمی توسط بانک‌های مرکزی شده‌اند.
بانک مرکزی چین در حال حاضر بیش از سایر بانک‌های مرکزی در جهان به راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی نزدیک شده است و با وجود آنکه هنوز تاریخ معینی برای رونمایی از یوان دیجیتا لی اعلام نشده است، کارشناسان معتقدند تا سال‌آینده باید شاهد ورود این ارز چینی به بازار بود.