بر خلاف وعده وزیر صمت رخ داد
کاهش 32 درصدی تولید خودرو در 8 ماهه امسال
با وجود وعدههای وزیر صنعت برای افزایش تولید خودرو در کشور، تولید هشت ماهه خودروسازان نشاندهنده افت 32.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
با گذشت چند ماه از وعده رحمانی وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو در کشور و کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه، تولید خودرو در هشت ماهه امسال نیز روند کاهشی داشت به طوری که طی این مدت 487 هزار و 96 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 32.3 درصد افت داشته است.
در این بازه زمانی تولید انواع سواری 445 هزار و 774 دستگاه بود که در مقایسه با هشت ماهه سال گذشته کاهش 32.8 درصدی را تجربه کرده است.
طی هشت ماهه امسال تولید ون 87.4 درصد، مینیبوس و میدل باس 67.8 درصد، اتوبوس 43.1 درصد و تولید کامیونت،کامیون و کشنده نیز 76.3 درصد افت داشته است. در عین حال تنها تولید وانت با رشد 8.9 درصدی نسبت به هشت ماهه سال قبل همراه بوده است.
بررسی آمار تولید خودرو نشان میدهد طی آبان امسال تولید انواع خودرو به 54 هزار و 721 دستگاه رسید که نسبت به آبان 97 کاهش 5.3 درصدی داشته است. همچنین در آبان ماه تولید سواری با افت 6.7 درصدی نسبت به آبان سال گذشته به 49 هزار و 307 دستگاه رسیده است.
به گزارش فارس، بررسی وضعیت تولید ایران خودرو در هشت ماهه امسال نشان میدهد در این گروه خودروسازی 202 هزار و 695 دستگاه انواع خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35.8 درصد کاهش داشته است. تولید سواری در ایران خودرو نیز در این مدت با کاهش 35.1 درصدی روبهرو شده و به 200 هزار و 292 دستگاه رسیده است.
در آبان امسال تولید انواع خودرو توسط این گروه خودروسازی با کاهش 14.6 درصدی به 20 هزار و 980 دستگاه رسیده است.
همچنین تولید انواع سواری در آبان ماه در ایران خودرو با کاهش 12.4 درصدی نسبت به آبان سال گذشته به 20 هزار و 588 دستگاه رسیده است.
در مورد وضعیت تولید گروه صنعتی سایپا نیز باید به تولید 259 هزار و 362 دستگاه انواع خودرو طی هشت ماهه امسال اشاره کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.2 درصد افت داشته است.
تولید سواری در این گروه صنعتی نیز طی این مدت با افت 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 227 هزار و 422 دستگاه رسید.
در آبان ماه امسال 30 هزار و 495 دستگاه انواع خودرو توسط گروه سایپا تولید شد که در مقایسه با آبان سال گذشته 20.7 درصد رشد داشته است.
در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل 26 هزار و 333 دستگاه بود که نسبت به آبان سال گذشته 16.4 درصد رشد داشته است.
گفتنی است مدتی قبل رضا رحمانی وزیر صمت پس از چراغ سبز دولت برای گرانی دوباره خودرو، وعده داده بود که با افزایش تولیدات دو قطب خودروسازی کشور، عرضه و تقاضا متعادل شده و قیمتها منطقی شود. با این حال آمارها نشان میدهد تولیدات خودروسازان روند نزولی گرفته است، و همزمان قیمتها نیز در بازار ابعاد نجومی به خود گرفته است و بنابراین به نظر نمیرسد در آینده نزدیک قیمتها کاهشی داشته باشد.
البته مسئولان،خودروسازان و کاهش عرضه از سوی آنان را مقصر وضع فعلی نمیدانند. 28 آبان، وزیر صمت درباره افزایش قیمت برخی خودروها به رغم افزایش قیمت بنزین به خبرنگار ما گفت: «هیچ افزایش قیمتی از سوی خودروسازها اعمال نشده است و مثل همیشه نتیجه اقداماتی است که دلالها انجام میدهند.»
پیش از آنکه رحمانی، دلالان را عامل افزایش قیمتها بداند و خودروسازان را تبرئه نماید، سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هم به حمایت از خودروسازان پرداخته و مشکلات تحریم، وضعیت نابسامان نقدینگی عمده شرکتهای قطعهساز و بدهیهای معوق خودروسازان و... را به عنوان عوامل علت تحویل نشدن خودروهای مشتریان عنوان کرده بود.
با وجود توجیهات مسئولان به نظر میرسد آنچه در بروز وضعیت پرنوسان کنونی در بازار خودرو موثر بوده، ضعف مدیریت در صنعت خودروسازی و حمایتهای گاه و بیگاه از خودروسازان
بوده است.
دولت بعد از حمایتهای متنوع و متعدد در سالها و ماههای گذشته، به تازگی هم حد خط اعتباری خودروسازان را ده هزار میلیارد تومان افزایش داده است. پیداست که در این وضعیت خودروسازها به خود زحمت بهبود تکنولوژی، اصلاح ساختارها، کاهش هزینهها و نوآوری را نمیدهند، چرا که از یک طرف حمایت دولت را پشت سر خود دارند و از سوی دیگر از انحصار و بازار ثابت برخوردار هستند که بدون شک در این بین حق مردم پایمال خواهد شد.