kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
پس از 2ماه بررسی توسط شورای شهر اعلام شد

فرسودگی تابلوها و نظارت ضعیف بر عملکرد پیمانکاران دلایل اصلی «حذف عنوان شهید» از معابر پایتخت

سخنگوی کمیته ویژه شورای شهر دلایل اصلی «حذف عنوان شهید» از برخی معابر پایتخت را اعلام کرد.





علی اعطا دیروز در آغاز صد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران گزارش نتایج بررسی‌های دو ماهه کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا را قرائت کرد.
براساس این گزارش، کمیته‌ای ویژه متشکل از پنج نفر از اعضای شورای شهر، پس از نامه‌نگاری‌های فراوان با رسانه‌ها و شهرداری‌های مناطق و بررسی موضوعات و گزارشات رسیده، عوامل موثر بر عدم درج و یا محو شدن نام شهدا از برخی تابلوهای معابر پایتخت را اعلام
کردند.
به گفته اعطا ،عوامل موثر دراین پدیده که به مرور و در طول چند سال گذشته و نه در مدتی کوتاه به وقوع پیوسته است، به ترتیب گستردگی عبارتند از: 5/9 درصد (به تعداد 912 معبر) از مجموع معابر مزین به نام شهدا (به تعداد 15542 معبر) به علت فرسودگی، 2/096 درصد (به تعداد 316 معبر) به علت عدم درج توسط پیمانکار ودرنهایت 0/2 درصد (به تعداد 29 معبر) به علت تخریب.
 بنابراین این آمار، درصد اندک «تخریب» و «عدم درج توسط پیمانکار»، بیانگر آن است که به لحاظ آماری نمی‌توان احتمال جدی برای حرکت سازماندهی شده به منظور تخریب یا عدم درج واژه شهید در معابر مزین به نام شهدا قایل شد.
در بحث عدم درج عنوان شهید توسط پیمانکار نیز علیرغم اینکه عدد مطرح شده متعلق به یک بازه زمانی چندین ساله است ولی در هر صورت مطابق با دستورالعمل نصب پلاک و تابلوهای پایه دار معرفی معابر ابلاغی 1393، چاپ تابلوهای معابر باید چاپ سیلک با رنگ کورهای یا الکترواستاتیک باشد که برخی پیمانکاران در این زمینه تخلف نموده و اقدام به چاپ واژه شهید با استفاده از برچسب کرده‌اند.
 از سوی دیگر، آمار 5/9 درصدی از مجموع معابر مزین به نام شهدا، بیانگر اهمال در پایش و نظارت مستمر توسط مامورین نواحی و مناطق شهرداری تهران بوده است.  
 لزوم راه‌اندازی سامانه جامع اسامی معابر شهری
اعطا افزود: نبود سامانه جامع اسامی معابر شهر تهران یکی از علت‌های زمینه‌ساز این امر است و از سوی دیگر فرآیندی که با کنترل آن بتوان متوجه شد که در کدام مرحله واژه شهید حذف شده نیز وجود ندارد.
وی اظهارداشت برای اینکه در آینده چنین مشکلاتی پیش نیاید ضروری است ضوابط و دستورالعمل طراحی، ساخت، نصب و نگهداشت تابلوهای دیوارکوب و پایه‌دار معابر شهر تهران توسط شورای عالی فنی شهرداری تدوین شده و به مناطق ٢٢گانه  ابلاغ شود.