kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸

اخبار ویژه


روزنامه حامی ‌دولت: کاش دولت درس بگیرد و یاد بگیرد!
روزنامه دنیای اقتصاد نسبت به شیوه نادرست اصلاح قیمت بنزین و وقت‌نشناسی دولت برای انجام این کار انتقاد کرد.
این روزنامه حامی ‌دولت نوشت: «سخنگوی محترم دولت و برخی مقامات اجرایی از تصمیم اخیر دولت در افزایش قیمت بنزین به‌عنوان فداکاری رئیس محترم ‌جمهور یاد کرده‌اند. به گفته آنان آقای روحانی پذیرفته محبوبیت خود را قربانی مصالح اقتصادی کند. فارغ از اینکه چقدر این تصمیم ناشی از یک انتخاب یا از سر ناچاری بوده، اما ‌‌ای کاش این فداکاری در دورانی انجام می‌شد که محبوبیت دولت به مراتب بیشتر از این روزها بود.
اتفاقا همان محبوبیت می‌توانست سرمایه سیاسی و اجتماعی دولت برای کنترل اعتراضات باشد و ثانیا شرایط سیاسی و اقتصادی هم مساعد چنین جراحی‌های دردناکی بود. قطعا واقعی کردن قیمت بنزین (و همین‌طور دیگر حامل‌های انرژی) تصمیمی ‌صحیح است که باید زودتر از اینها انجام می‌شد. اما اغلب کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید از سال ۹۴ اصلاح تدریجی قیمت انرژی را آغاز می‌‌کرد... اگر دولت در همان زمان روند افزایش قیمت حامل‌های انرژی را سالانه به قدر تورم (یعنی مثلا ۱۰ درصد) آغاز کرده بود، اکنون حتی بدون نیاز به سهمیه‌بندی، قیمت بنزین رشد ۸۰ درصدی داشت بدون آنکه اعتراضی ایجاد شود و نیازی به تلاطمات سیاسی و اقتصادی باشد.
اما دولت در آن زمان این کار را نکرد و به‌رغم اصرار برخی مشاوران و مدیران اقتصادی دولت قبل حتی حاضر نشد به میزان افزایش یارانه نقدی، قیمت بنزین را افزایش دهد. البته طبیعی بود که واقعیات اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت و دولت به هر حال زمانی ناچار به واقعی کردن قیمت بنزین می‌شد.
البته باید از این تصمیم دولت چون منطبق بر مصالح اقتصادی کشور است، دفاع کرد؛ اما‌‌ ای کاش رئیس محترم دولت و مشاوران و معتمدان ایشان از این تجربه درس بگیرند و تصمیمات دردناک را آن زمانی می‌گرفتند که پشتوانه سیاسی و اجتماعی بهتری داشتند و اوضاع اقتصادی هم مساعدتر بود. پیش‌بینی واکنش شدید جامعه به افزایش قیمت بنزین کار دشواری نبود. با نرخ تورم حدود ۳۰ درصد، رشد اقتصادی منفی، نرخ بیکاری بالا و از همه مهم‌تر چشم‌انداز اقتصادی نه چندان روشن، واضح بود که افزایش قیمت بنزین آن هم با این آهنگ شدید با واکنش تند جامعه روبه‌رو خواهد شد. اما می‌شود فهمید که دولت چاره‌ای جز این تصمیم نداشت و در این انتخاب ناگزیر، تنها چیزی که نیست «فداکاری» است‌، ‌ای کاش دست‌کم «یادگیری» در آن باشد».

آیت‌الله سید احمد خاتمی: هر جا نامش مجلس باشد که قانون تصویب نمی‌کند!
بعد از تصمیم دولت برای محدودیت در ارتباطات اینترنتی و اجرای آن توسط وزارت ارتباطات که اقدامی دیرهنگام اما ضروری بود و شبکه عنکبوتی ارتباط آشوبگران با مدیران خارجی خود را مختل کرد برخی رسانه‌های وابسته به دولت که از انسداد شبکه‌های مزبور علی‌رغم ضرورت آن ناخشنود بودند! در اقدامی سؤال‌برانگیز تلاش کردند انجام این اقدام بایسته را بیرون از حوزه دولت قلمداد کنند! تا به زعم خود طرفداران آن‌چنانی را از دست ندهند! و در این میدان گاف‌های متعددی برجای گذاشتند.
سوپرگاف این رسانه‌ها نسبت دادن تصویب مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی به مجلس خبرگان توسط خبرگزاری دولت است. در کانال خبرگزاری دولت در یکی از شبکه‌های اجتماعی آمده است: «اعضای کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان جلوگیری از فعالیت مجدد شبکه‌های خارجی در کشور را تصویب کردند».
در حالی که ایرنا به نقل از حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی نوشته: «کمیسیون سیاسی مجلس خبرگان قانون انسداد شبکه‌های اجتماعی خارجی را تصویب کرده» آیت‌الله خاتمی به این خبر واکنش جالبی نشان داد!
سید احمد خاتمی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: سواد سیاسی و ‌اشراف به وظایف قانونی یکی از ضروریات رسانه‌داری است البته اگر این ‌اشتباه سهواً اتفاق افتاده باشد.
وی با ‌اشاره به اینکه هر جایی که نامش مجلس باشد که قانون تصویب نمی‌کند، گفت: من به این خبرگزاری موضع و توصیه کمیسیون سیاسی مجلس خبرگان را گفتم ولی خبر با عنوان «تصویب قانون» درج شده که آنقدر غلط‌بودن آن روشن است که نیاز به تکذیب یا توضیح ندارد.
آیت‌الله خاتمی با ‌اشاره به اینکه اساساً مجلس خبرگان اختیار و وظیفه‌ای برای قانون‌گذاری در این زمینه ندارد ادامه داد: ان‌شاءالله فردا در خطبه‌های نماز جمعه تهران موضع خودم را در این رابطه اعلام می‌کنم.

اکانت «اسرائيل به فارسي» در ایران بارگذاری می‌‌شود!
همزمان با محدوديت اينترنت كشور، اکانت «اسرائيل به فارسي» از دسترس خارج شد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد همزمان با محدوديت اينترنت كشور (۱۵ نوامبر) اكانت توييتري و تلگرامي «اسرائيل به فارسي» نيز تا (۱۹ نوامبر) از دسترس خارج‌ شده است.
وزارت ارتباطات و همچنین وزارت اطلاعات می‌بایست این موضوع را پیگیری کنند که چرا همزمان با محدوديت اينترنت كشور، اکانت‌های معاند نیز از دسترس خارج شده است. این مسئله این شائبه را ایجاد کرده است که این اکانت‌ها در داخل کشور بارگذاری و مدیریت می‌شود.
پيش‌تر نیز رسانه‌ها اعلام کردند كه كانال‌هاي ضدانقلابي چون كلمه، فاكس‌نيوز، امتداد، مملكته، سحام‌نيوز، راسوياب، آژانس ايران خبر و جهان باستان همزمان با قطع اينترنت در ايران با اختلال مواجه و فعاليتشان در اين مدت متوقف يا محدود شده است.
همچنين كانال‌هاي «عاليجناب»، «فيگارو فارسي» و «تقاطع» از ديگر كانال‌هاي شاخص ضدانقلاب هستند كه همزمان با قطع اينترنت با اختلال مواجه شده و چند روز در دسترس نبوده‌اند و اكنون با فيلترشكن‌هاي ارائه‌شده مجدداً فعال گشته‌اند.
لازم است که وزارتخانه‌هاي اطلاعات و ارتباطات نسبت به پيگيري اين موضوع به‌طور جدي ورود كنند.

تأثیر افزایش قیمت بنزین بر گرانی ارز از بین رفت
حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با فرارو با‌ اشاره به اینکه تأثیر افزایش قیمت بنزین و اعتراضات اخیر در بازار ارز تخلیه شده است، گفت: با توجه به اینکه این اثرگذاری در کوتاه‌مدت بوده، قیمت ارز سه‌شنبه و چهارشنبه سیر کاهشی به خود گرفته و به نوعی سیر افزایش قیمت که از ابتدای هفته در پی افزایش قیمت بنزین در بازار ارز شروع شده بود، متوقف شد و روند معاملات به حالت عادی بازگشته است.
وی با بیان اینکه دلار در حال حاضر از کانال ۱۲ به ۱۱ هزار تومان بازگشته است، اظهار داشت: دلار در پایان هفته با همین روند به کار خود خاتمه داد، این در حالی است که یورو دیگر ارز بین‌المللی نیز به مانند دلار مسیر کاهشی را طی می‌کند و در حال نزدیک شدن به قیمت خود در قبل از افزایش قیمت بنزین است.
معاون اسبق بانک مرکزی در مورد پیش‌بینی قیمت دلار در کوتاه‌مدت نیز گفت: اگر اتفاق خارج از کنترلی رخ ندهد، پیش‌بینی بنده این است که دلار در کانال ۱۱ هزار تومان در نوسان باشد و این امر را حداقل تا پایان سال می‌توان انتظار داشت.
گفتنی است، با وجود افزایش قیمت دلار در هفته‌ای که قیمت بنزین تغییر کرده بود - تا حدی که نرخ ارز از 12 هزار تومان هم عبور کرد- کاهش قیمت ارز در روزهای پایانی هفته گذشته به کانال 11 هزار و 700 تومان نشان می‌دهد افزایش قیمت ارز به‌طور مصنوعی رخ داده و بر همین اساس، می‌توان گفت قیمت ارز تابع افزایش قیمت بنزین نبوده و تنها یک شوک کوتاه‌مدت اتفاق افتاده که آن هم ناشی از آشوب‌های برخی ‌اشرار بوده است.
البته آشوب‌طلبان هدفی جز این التهابات نداشتند، کما اینکه در فتنه 88 نیز با اقدامات آشوب‌طلبان این پیام به آمریکا داده شد که می‌تواند با تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثر بگذارد، حالا هم مجدداً افرادی که امنیت مردم برایشان هیچ اهمیتی ندارد و حتی به اموال عمومی ‌نیز آسیب می‌رسانند در پی مشوش کردن بازارهای اصلی کشور بودند که به دلیل عدم همراهی مردم با آنها، از هدف خود بازماندند، لذا همان‌طور که معاون اسبق بانک مرکزی اعلام کرده، تأثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ ارز از بین رفته است.