kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
رئیس‌سازمان فضایی:

۳ ماهواره برای پرتاب آماده می‌شود

رئیس‌سازمان فضایی ایران اعلام کرد: تا سه ماه آینده سه ماهواره ایرانی برای پرتاب در مدار زمین تحویل پرتابگر می‌شود.




​​​​به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی براری دیروز در مراسم آغاز هفته جهانی فضا گفت: در تلاش هستیم تا سه ماه آینده سه ماهواره پارس۱، ظفر و ناهید۱ را تکمیل و به سازمان هوافضا تحویل دهیم.
وی افزود: قرارداد پرتاب ماهواره در سال جاری و سال آینده در زمینه پرتابگر با سازمان هوا فضا منعقد شده است.
رئیس‌سازمان فضایی ادامه داد: تا یک ماه آینده دو پرتابگر آماده پرتاب ماهواره‌ها خواهند شد و امیدواریم امسال شاهد قرارگیری ماهواره ایرانی در مدار زمین باشیم.
براری خاطرنشان کرد: ماهواره ظفر در دو نمونه شامل یک نمونه ارتقا یافته با قدرت تفکیکی ۱۶ متر در سه ماه آینده آماده تحویل به ماهواره بر می‌شود.
وی گفت: ماهواره پارس۱ که یک ماهواره سنجش از دور با دقت ۱۵ متر است نیز تا سه ماه دیگر آماده تحویل خواهد شد و ماهواره ناهید۱ که قرار است به عنوان ماهواره مخابراتی عملیاتی در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد نیز تا سه ماه آینده آماده می‌شود و سال آینده نمونه دوم این ماهواره کامل خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آمریکا از پرتاب ۴۳ ماهواره طی سه سال، ۶۲ درصد با موفقیت همراه بوده است و در روسیه نیز از میان ۱۱ ماهواره پرتاب شده، ۵ ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفته است.
براری عنوان کرد: آمار جهانی نشان می‌دهد که ۳۰ تا ۵۰ درصد پرتاب ماهواره‌ها موفقیت‌آمیز است و این رقم در ایران ۴۰ درصد است. به بیان دیگر، تزریق موفق ماهواره در مدار توسط ایران، متناسب با نُرم جهانی است.
وی ادامه داد: در همین حال اجرای عملیاتی دو ایستگاه ماهواره‌ای در شهرهای سلماس و چناران را در برنامه داریم تا شمار ایستگاه‌های ماهواره‌ای به چهار ایستگاه برسد.
این مسئول تأکید کرد: بالغ بر شش سال است که حوزه فضایی تنها منوط به حوزه اقتداری نمی‌شود و موضوع اقتصادی آن نیز در درجه اهمیت قرار گرفته است. به این ترتیب که گفته می‌شود اقتصاد فضا ۶.۵ برابر متوسط اقتصاد جهانی رشد کرده است. همچنین گفته می‌شود ۷۶ درصد بخش فضا در دنیا در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. ما نیز امیدواریم جوانان خلاق ما در این عرصه ورود پیدا کنند.
براری در مورد برنامه‌های ایران در حوزه حقوق و دیپلماسی فضایی گفت: برنامه همکاری با کشورهای منطقه را در دستور کار داریم و هم‌اکنون سه دانشگاه ما در پروژه ساخت یک منظومه ماهواره‌ای بین‌المللی مشارکت دارند که این پروژه سال آینده
 آماده می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم اعلام کرد: باید با همکاری کشورهای دیگر، فضانورد ایرانی را به فضا بفرستیم. این نوع تفکر و نگاه صنعت فضایی، حسادت آمریکا را برمی‌انگیزد.
 محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه آمریکا در یک شب سه مجموعه فضایی از ایران که اقدامات صلح‌آمیز در فضا انجام می‌دادند را تحریم کرده است، افزود: قطعاً دانشمندان ایرانی پشت درِ تحریم‌های آمریکا نمی‌ایستند.