kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴

چرا ادبیا ت داستانی می درخشد!



پژمان کریمی

دست کم به مدت  یک دهه است که کتابهای « داستان- خاطره» در حوزه موضوعی« دفاع مقدس» یا در مجموع کتابهای متعلق به قلمرو ادبیات دفاع مقدس، هدف استقبال مخاطبان قرار گرفته اند و اغلب در چندین نوبت منتشر می شوند.
 بطور مثال کتاب ارزشمند«دا»، «خاکهای نرم کوشک»، « نورالدین پسر ایران»، «کوچه نقاش‌ها»،‌ »دختر شینا»، «لشگر خوبان» و ... بارها منتشر شده اند و بعضی عناوین مانند دا بیش از 200 نوبت به چاپ رسیده است.
این رخداد در حالی چشمها را خیره کرده است  که در کشور ما - به هر دلیلی و متاسفانه – اغلب کتابها در یک نوبت و در هر نوبت- در نگاهی خوش‌بینانه -  سه هزار تا پنج هزار عنوان منتشر می شوند.  
انتشار آثار ادبیات دفاع مقدس در نوبتها و شمارگان بسیار بی شک نشان از انبوه، خواست و نیاز مخاطب دارد. در غیر این صورت، آیا چاپ نسخه های فراوان در چندین و چند نوبت، از حیث اقتصادی نزد ناشران – چه دولتی و چه غیر دولتی – مقرون به صرفه است؟ قطعا خیر!
داشتن مخاطب انبوه برای ادبیات دفاع مقدس سرمایه و رویداد بزرگی است. این یعنی؛ مخاطبان فراوانی وجود دارند که:
یک – در پی بدست آوردن آگاهی بیشتر نسبت به تاریخ ایران هستند.
دو – دوست دارند از تاریخ دفاع مقدس به عنوان نبردی بزرگ و حماسه ای آفتخار آمیز بیشتر و بهتر بدانند.
سه- در نظرشان، قهرمانان دفاع مقدس دارای احترام اند.
چهار- ارزشها و آموزه ها و عبرتها و در مجموع معارف معنوی دفاع مقدس محل رجوع آنان است.
روشن است که؛ دریافت و فهم تاریخ و ماهیت دفاع مقدس، ارزشهایی چون خداخواهی،  ولایت پذیری، فداکاری، شهادت طلبی ، مردم دوستی و حب وطن...را در دل مخاطب ایجاد یا متموج می کند. و این یعنی گامی بزرگ در مسیر انسان سازی، ایجاد یا گسترش جامعه ای منزه و نیز حراست از نظام دینی و مرزهای میهن!
اما برخی از بدخواهان و همچنین کژاندیشان، از آنجا که دین و انقلاب و وطن را بر نمی تابند، ضمن به چالش کشیدن چرایی پرداختن و اهمیت دادن به ادبیات دفاع مقدس و میزان باروری و دستاوردهای آن، قد راست می کنند و با صدایی رسا، استقبال مخاطب را از داستان دفاع مقدس منکر می شوند. آنها چنین توجیه می کنند که:
«کتابهای داستان – خاطره (ادبیات)  دفاع مقدس از طرف نهادها و سازمانها منتشر می‌شوند و چون رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند پس نباید این نوع آثار را در ردیف کتابهای پرشمارگان و پر مخاطب ارزیابی کرد!»
در این باره باید گفت:
اولا: کدام نهادها و چند بار آثار متعلق به حوزه  ادبیات دفاع مقدس را رایگان به کارکنان خود یا مردم عادی و  سپرده است؟
این قاعده ای روشن و منطقی و پذیرفته شده است که مدعیان باید در تایید صحت ادعای خود سند ارائه کنند؟ تا کنون مدعیان چه سندی بدست داده اند؟ محکم می گوییم : «هیچ»!
دوم: عوامانه و کودکانه است که همچون منی تصور کنم، مخاطب کتاب لزوما همان مخاطبی است که کتابهای هدف علاقه مرا دنبال می کند! اغلب صاحبان چنین تصوری، همانا نویسندگان متعلق به اردوگاه مدعیان روشنفکری هستند که از روی حقد و حسد ، واقعیتها را تحریف یا جعل می کنند!
خوشبختانه  ادبیات دفاع مقدس در سایه قلم‌های توانمند و خواست و پشتیبانی مخاطبان انبوه، بارور است و به سهم خود سبب درخشش ادبیات کشورمان شده است.