آژانس: ذخایر اورانیوم غنیشده ایران از سقف برجام فراتر رفته است
آژانس بینالمللی انرژی اتمیاعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنیشده ایران از سقف مجاز در برجام فراتر رفته است.
آژانس بینالمللی انرژی اتمیاعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنیشده ایران از سقف مجاز در برجام فراتر رفته است. بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی، سطح اورانیوم غنیسازی شده ایران به 241 کیلوگرم رسیده که از حد مجاز 202 کیلوگرم فراتر رفته است.
آژانس بینالمللی انرژی اتمیاعلام کرده که این نهاد از ایران خواستار همکاری کامل و بهموقع بوده و آژانس بینالمللی انرژی اتمیاین هدف را با ایران پیگیری میکند.
به گزارش فارس، این شانزدهمین گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمیدرباره برجام بوده و در این گزارش اعلام شده که درصد خلوص غنیسازی اورانیوم ایران فراتر از 3/67 درصد شده و به 4/5 درصد رسیده است.
آمریکا یک سال پیش علیرغم مخالفتهای کشورهای امضاکننده برجام و پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام، بهصورت یکجانبه از توافق هستهای خارج شد و اعمال فشار به تهران را به امید وادارکردن ایران به مذاکره مجدد درباره یک توافق جدید در پیش گرفت.
جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و در پایان یک سال، به طرفهای توافق هستهای بهویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را میدادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هستهای عمل کنند.
با گذشت یک سال و محقق نشدن وعدههای اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیهای روز ۱۸ اردیبهشتماه به طرفهای توافق هشدار داد درصورتیکه ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینههای نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و از ۱۶ تیرماه یک ضربالاجل ۶۰ روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرفها صادر کرده است. تهران گفته درصورتیکه تغییری در وضعیت ایجاد نشود از ۶۰ روز دیگر گام سوم را اجرایی خواهد کرد.