kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱

ابهامات فروش سهام ایرتور ادامه دارد

در شرایطی که واگذاری شرکت هواپیمایی ایرتور با ابهامات زیادی رو به رو بوده، سازمان خصوصی‌سازی در توضیح این ابهامات صرفا به برخی توجیهات بسنده کرده است.

هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بروز فسادی دیگر در سازمان خصوصی‌سازی پرده برداشت و با‌اشاره به واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایرتورِ 1000 میلیارد تومانی، به قیمت 34 میلیارد تومان؛ از شکایت خود از سازمان خصوصی‌سازی به قوه‌قضائیه درباره واگذاری این ایرلاین خبر داد. نصرا... پژمان‌فر با بیان اینکه بنده از سازمان خصوصی‌سازی به قوه قضائیه شکایت کرده‌ام، گفت: «مسیر دادرسی این واگذاری که کوتاهی‌هایی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در آن صورت گرفته در حال طی شدن است. درباره تخلفات صورت گرفته در واگذاری ایرتور پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شده و در حال بررسی شدن است.»
اظهارات این نماینده مجلس موجب شکل گیری مواضع مختلفی از سوی مسئولان مربوطه شد؛ حتی شنیده شد که هفته گذشته پس از حضور پوری حسینی به همراه وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی و اعتراض نمایندگان مجلس به عملکرد این سازمان، پوری حسینی به‌صورت کتبی استعفای خود را نوشته و تقدیم دژپسند کرده است.
البته مشاور وی در گفت‌وگویی با رد حرف و حدیث‌های مطرح شده، تاکید کرد: «در حال حاضر پوری حسینی، رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی در مرخصی یک هفته‌ای است و بعد از آن به کار خود ادامه خواهد داد. در برنامه‌های آینده هم تصمیم‌گیری درخصوص استعفا مطرح نشده است.»
متاسفانه عملکرد پوری حسینی، رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی طی شش سال گذشته به قدری حاشیه دار
بوده که وی را در زمره ناموفق‌ترین اعضای کابینه قرار داده است، از واگذاری‌هایی نظیر هفت تپه که مشکلات عدیده‌ای برای کارگران بوجود آورد، تا همین واگذاری ایرتور، نمونه‌های برجسته عملکرد پرحاشیه رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی می‌باشد.
فروش پرحاشیه ایرتور
ماجرا از این قرار است که هواپیمایی ایران ایرتور در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شد. با این حال، خریدار این شرکت هواپیمایی نتوانست از پس تعهدات خود بربیاید و درنتیجه سازمان خصوصی‌سازی ایرتور را از شرکت مذکور پس گرفت و بار دیگر در سال ۹۴ آن را به فردی به نام مجید شکاری بیرق به ارزش ۳۴ میلیارد تومان واگذار کرد.
حالا با پیگیری‌های یکی از نمایندگان مجلس، این سؤال بوجود آمده که چرا شرکتی که حدود 1000 میلیارد تومان می‌ارزد به قیمت 34 میلیارد تومان فروخته شده؟ البته در این زمینه‌سازمان خصوصی‌سازی اعتقاد دیگری دارد و سید جعفر سبحانی، مشاور این سازمان از ورشکسته بودن شرکت ایرتور قبل از این واگذاری خبر داده است.
به گفته وی، در خردادماه، شهریورماه و آذرماه سال ۱۳۹۳ و خردادماه سال ۱۳۹۴ سازمان خصوصی‌سازی چهار نوبت مزایده برای این سهم برگزار کرد و هیچ کس برای خرید آن نیامد، چرا که این شرکت حتی یک پرواز هم نداشت و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت. همچنین حدود ۹۰ میلیون دلار بدهی ارزی داشت، در نتیجه کاملا ورشکسته بود. مشاور رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی بیان کرد: وقتی یک شرکت را می‌فروشند بدهی‌ها و زیان انباشته را در کنار دارایی‌ها می‌بینند؛ نمی‌شود که از زیان انباشته و بدهی‌ها گذشت و فقط دارایی‌ها را دید. این‌که گفته شده خریدار این مبلغ را پرداخت نکرده کذب محض است و شرکت هم روال خود را می‌گذراند. سبحانی ادامه داد: متاسفانه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون هیچ سند و مدرکی می‌گوید این شرکت ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است آیا ایشان حتی یک برگ صورت مالی این شرکت را دیده که چنین حرفی می‌زند. ما باید بدانیم که یک شرکت از دارایی‌ها و بدهی‌ها تشکیل شده است و هر دوی اینها را در قیمت‌گذاری باید با هم ببینیم.
البته‌اشاره وی به اینکه نماینده مجلس شورای اسلامی بدون سند و مدرک سخن گفته درست به نظر نمی‌رسد، چراکه پیش از ماجرای هفته گذشته، در نامه‌ای که نمایندگان مجلس در سال ۹۷ به رئیس‌سابق قوه قضائیه درخصوص ایرادات سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها نوشته شده بود، نام ایران ایرتور نیز برده شده بود. حتی در روزهای اخیر علاوه‌بر پژمانفر، ضیاءا... اعزازی عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در نامه‌های جداگانه‌ای به رؤسای قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور، موضوع پربحث و پرحاشیه واگذاری ایرتور را متذکر شده که حاکی از این واقعیت است که سخن پژمانفر ناشی از ناآگاهی نیست.
ارزش برند ایرتور500میلیارد تومان!
موضوع آنجا جالب‌تر می‌شود که یک مقام مسئول سابق در این شرکت هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: ایرتور در زمان واگذاری، ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به بانک مرکزی بابت خرید ۱۵ دستگاه توپولف بدهکار بوده است ولی پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: در تاریخ یک آذر ۹۴ وقتی خریدار جدید ایرتور را دریافت می‌کند، متعهد به پرداخت بدهی‌ها طی دو سال می‌شود که این اتفاق رخ نمی‌دهد. در نتیجه در سال ۹۷ سازمان خصوصی‌سازی طی نامه‌ای به مدیرعامل ایرتور، عدم پرداخت بدهی‌ها و عدم ایفاد تعهدات وی را یادآور می‌شود. این منبع آگاه با‌اشاره به ارزش گذاری ایرتور در سال ۸۹ و واگذاری آن به هسایار به مبلغ ۵۱ میلیارد تومان افزود: اما هسایار به تعهدات خود عمل نکرد و تنها بخشی از این رقم را پرداخت؛ در سال ۹۴ که بار دیگر ایرتور واگذار می‌شود، تنها ۳۴ میلیارد تومان از خریدار دریافت می‌شود که مابه التفاوت
مبالغی است که هسایار نتوانست آن را بپردازد. به عبارت دیگر، در واگذاری سال ۹۴، ارزش گذاری و کارشناسی جدیدی صورت نگرفت و همان ۵۱ میلیارد تومانی که در سال ۸۹ تعیین شده بود، ملاک فروش ایرتور به بخش خصوصی قرار داده شد.این مقام مسئول سابق در ایران ایرتور اضافه کرد: در حال حاضر برند این ایرلاین به تنهایی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. ساختمان این شرکت در خیابان احمدآباد مشهد ۴۵ میلیارد تومان، ساختمانی واقع در خیابان کلاهدوز مشهد ۱۰ میلیارد تومان و ساختمان این شرکت در دفتر مرکزی تهران نیز تا ۲۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. به این دارایی‌های
غیر منقول، هواپیماها را هم باید اضافه کرد.