kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
در ادامه ناکامی‌های سریالی نظام سلطه

شکست فاحش آمریکا و انگلیس در طرح ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس

اقدامات اقتدارآفرین ایران در سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و سپس توقیف نفتکش قانون‌شکن انگلیسی، نظام سلطه را با بحران مواجه کرده است. در ادامه سریال ناکامی‌های نظام سلطه، طرح‌های ائتلاف دریایی آمریکا و انگلیس در منطقه خلیج‌فارس با شکستی فاحش مواجه شد.



سرویس سیاسی-

در هفته‌های گذشته، سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته و گران‌قیمت آمریکایی و در ادامه توقیف نفتکش قانون‌شکن انگلیسی توسط غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای چندمین بار هیمنه نظام سلطه در منطقه غرب آسیا را در هم شکست.
این اقدامات، آمریکا را به تکاپو انداخت تا هر طور شده حیثیت بر باد رفته خود را اعاده کند. بر همین اساس واشنگتن از طرح ائتلاف دریایی با عنوان «آزادی تردد دریایی» رونمایی کرد. اما این طرح به فاصله‌ای بسیار کوتاه با شکستی فاحش مواجه شد.
در روزهای گذشته آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در منطقه را به متحدان و شرکای خود ارائه کرد.
مخالفت ژاپن و آلمان
پایگاه خبری جی جی پرس ژاپن درباره این طرح نوشت، در اقدامی که نشانه ناامیدی و استیصال واشنگتن است، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی از ژاپن، انگلیس، فرانسه، آلمان، نروژ، استرالیا و کره جنوبی خواست به این ائتلاف بپیوندند.  این پایگاه ژاپنی افزود: در ژاپن اما مخالفتهای سفت و سختی با اعزام نیروهای دفاعی این کشور به منطقه وجود دارد و توکیو بیشتر به دنبال حل و فصل تنشها از طریق دیپلماتیک است.
علاوه‌بر این، مقام‌های دولت آلمان با بیان خطرناک بودن مشارکت نظامی این کشور با آمریکا در خلیج‌فارس گفتند که حضور نظامی در منطقه به تشدید تنش منجر می‌شود.
به نوشته وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» در دولت ائتلافی آلمان درباره اینکه آیا برلین در مأموریت پیشنهادی انگلیس برای محافظت از تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز شرکت کند یا خیر، اختلاف پیش آمده است. سوسیال دموکرات‌های آلمان نیز می‌گویند گزینه‌های نظامی فقط باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.
«کارل هاینس برنر» عضو کمیته دفاعی مجلس آلمان  و حزب سوسیال دموکرات چپ این کشور به دویچه وله گفت: مشارکت آلمان در حال حاضر نه لازم و نه مناسب است. البته امنیت مسیرهای تجارت آزاد بسیار مهم است، اما من متقاعد شده‌ام که این مسئله از طریق روش‌های دیپلماتیک نیز امکان‌پذیر است. در شرایط کنونی، گزینه‌های نظامی می‌توانند به بی‌ثباتی بیشتر منجر شوند.
احزاب مخالف دولت آلمان نیز ایده مشارکت نظامی کشورشان با انگلیس در خلیج‌فارس را خطرناک برشمردند.
دویچه وله در خاتمه این گزارش به مشکلات دیگر دولت آلمان برای حضور نظامی در خلیج‌فارس مانند کمبود کشتی‌های نظامی گشتزنی و مسائل حقوقی در این رابطه‌اشاره کرد. روزنامه «تاگس سایتونگ» آلمان در گزارشی به مسئله تشدید مناقشات در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و تصمیمات اروپا برای ایجاد یک عملیات دریایی در این منطقه به منظور حفاظت از نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز پرداخته و نوشت: عملیات حفاظت دریایی در خلیج‌فارس به نفع اروپا نیست.
در ادامه گزارش آمده است: تحریم احتمالی تنگه هرمز تاثیرات بسیار هنگفتی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. حدود یک سوم همه راه‌های انتقال نفت دریایی جهان از طریق این تنگه انجام می‌شود.
تغییر رویکرد انگلیس
حدود یک هفته پیش انگلیس یک مأموریت دریایی صرفاً اروپایی را در تنگه هرمز پیشنهاد کرد. به نوشته نشریه «فوکوس» اما حالا یک نخست‌وزیر جدید و یک وزیر امور خارجه جدید و یک رویکرد جدید در این مسئله مهم در انگلیس شکل گرفته است.
دولت جدید انگلیس تحت نخست‌وزیری بوریس جانسون حالا دیگر بر یک عملیات نظامی صرفاً اروپایی به منظور حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز تأکید ندارد. وزارت امور خارجه لندن در پاسخ به سؤال خبرگزاری آلمان در این باره گفت که رویکرد اروپایی با حمایت آمریکا در این زمینه بهترین راه است.
حالا این سیاست جدید انگلیس برای شرکای اروپایی آن در فرانسه و آلمان مسئله‌ساز شده است؛ چراکه آنها می‌خواستند خود را از سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران جدا کنند.
بعد از توقیف یک نفتکش انگلیسی توسط جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز حدود یک هفته پیش «جرمی هانت» وزیر امور خارجه وقت انگلیس یک مأموریت دریایی اروپایی به‌منظور حفاظت از نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز را پیشنهاد کرد. تنها 3 روز بعد «بوریس جانسون» از طرف حزب محافظه‌کار به‌عنوان رئیس‌جدید این حزب و نخست‌وزیر جدید انگلیس انتخاب شد و «دومینیک راب»، وزیر سابق برگزیت هم به‌عنوان جانشین هانت برای عهده‌داری وزیر امور خارجه این کشور انتخاب شد.
به گزارش تسنیم، وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است «ما نمی‌خواهیم به استراتژی فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران بپیوندیم». «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان در این باره به نشریه بیلد گفته است که دولت آلمان برای همکاری با آمریکا در یک مأموریت حمایتی هدایت‌شده در تنگه هرمز تاکنون هیچ تصمیمی نگرفته است و به جای آن بر امنیت دریایی این منطقه با همراهی همه بازیگران منطقه‌ای تأکید دارد.
سازِ مخالفِ فرانسه و روسیه
گفتنی است پس از طرح آمریکا با عنوان ائتلاف دریایی، فرانسه و روسیه نیز هر کدام طرح‌های جداگانه‌ای برای تامین امنیت کشتیرانی در دریاها بدون حضور آمریکا ارائه کردند. کارشناسان معتقدند که این اقدام به دلیل نگرانی از پیامدهای همراهی با آمریکا انجام شده است. این بدان معنی است که کشورهای دیگر به دنبال آن هستند تا از طرح‌های آمریکا در منطقه دوری کنند. لازم به ذکر است که طرح‌های فرانسه و روسیه، نه طرح‌هایی عملياتي و نظامی، بلکه صرفا راهکارهایی دیپلماتیک بوده است.
کارشناسان معتقدند که مخاطب طرح‌های پیشنهادی فرانسه و روسیه بيش از اينکه ایران باشد، ترامپ است.
ناکامی آمریکا
ابراهیم نوار، نویسنده مصری در یادداشتی برای روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با این عنوان که «هدف از فراخوان (تأمین) آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس، محاصره دریایی ایران است» تاکید کرد، محاصره دریایی ایران در سایه عوامل قدرت ایران امکان‌پذیر نیست.
در این یادداشت آمده است: مسئله تضمین امنیت و آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز و خلیج‌فارس به پروژه‌ای تبدیل شده است که از طریق آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای دستیابی به دو هدف به طور همزمان تلاش می‌کند. اولا از کشورهای ذینفع در خلیج‌فارس باج‌گیری کند و دوم محاصره دریایی غیرقانونی را بر ایران تحمیل کند.