چهره های متفاوت انسان ها در قیامت
در قیامت هر کسی علیه خودش شهادت می دهد. این شهادت هم قولی و هم فعلی است. شهادت فعلی این است که شخص علامتی دارد که نشان می دهد چه گناهی کرده و چه خصلت شیطانی پیدا کرده است. خداوند می فرماید: شَهِدُوا عَلي أَنْفُسِهِمْ؛ خودشان علیه خودشان شهادت می دهند.(نور، آیه 24)
رسول جعفرزاده
شهادت علیه خود این گونه است که مجرمان با علامت های خودشان شناخته می شوند و دیگر نیازی نیست که از گناهانشان سوال شود که چه کرده اند؟ زیرا گناه، انسان را به شکل و شمایلی در می آورد که در قیامت بروز و ظهور می کند؛ چرا که قیامت روز بروز و ظهور ملکوت انسان هاست. هر کسی آنچه با افکار و عقاید و اعمالش ساخته در آن روز ظاهر می شود.لذا می فرماید:يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسيماهُمْ، مجرمان با سیما و علامت های خودشان شناخته می شوند. (الرحمن، آیه 41) آن کس که دین را دور زده و با احکام دین بازی کرده به شکل بوزینه در می آید.(اعراف، آیه 166) عالم بی عمل و ضد دین به شکل سگ در می آید و زبانش از دهان بیرون می زند(اعراف، آیه 176) و برخی دیگر شتر گاو پلنگ می شوند یعنی شکل و شمایل چند حیوان را دارند. برخی چارپا و برخی مثل مار بر زمین می خزند و برخی عقرب و کژدم و برخی نیز پاهایشان به سرشان چسبیده است. اینها در آیات و روایات بیان شده است.
چهر ه های ده گروه انسانی
شیخ طبرسی در مجمع البیان ذیل آیه 18 سوره نبا که می فرماید: فَتَأْتُونَ أَفْواجاً؛ گروه گروه می آئید، آورده است:روزى «معاذ» در خانه «ابوايوب» به حضور پيامبر شرفياب شد و در مورد اين آيه پرسيد كه منظور از فوجها و گروهها كيانند؟
پيامبر فرمود:اى «معاذ»! از رويداد بزرگى پرسيدى، آنگاه ديدگانش را فرو بست و فرمود: در روز رستاخيز، ده گروه از امت من به صورتهاى پراكنده و گوناگون بر انگيخته مىشوند. خدا آنان را از پيروان راستين من جدا مىسازد و هر گروه از آنها را به صورتى برمىانگيزد:
گروهى از آنان به صورت بوزينه در مىآيند و گروهى ديگر در شكل خوك.
دستهاى واژگونه و در حالى كه پاهاى آنان رو به آسمان و بر چهره خويش بر زمين كشيده مىشوند، وارد صحراى محشر مىگردند و دستهاى ديگرنابينا.
گروهى به صورت ناشنوا برانگيخته مىشوند و گروهى ديگرلال.
پارهاى از آن گروهها در حالى مىآيند كه زبانهاى خويش را مىجوند و چرك و خون از لب و دهانشان روان است؛ بگونهاى كه از بوى گند آن، اهل محشر اذيت مىشوند و پارهاى با دستها و پاهاى بريده.
دستهاى بر شاخههايى از آتش آويزانند و دستهاى ديگر با عفونتى بدبوتر از مردار گنديده و پارهاى نيز با لباسهايى از مس گداخته.
آنگاه فرمود: امّا آن گروهى كه در شكل بوزينه مىآيند، كسانى هستند كه در زندگى، كارشان سعايت و سخن چينى و به هم زدن روابط دوستانه و ایجاد دشمنى و نفرت است و آن كسانى كه به صورت خوك مىآيند، كسانى هستند كه از راههاى نامشروع و حرام ثروت اندوزى مى کنند.
آن كسانى كه به صورت واژگونه وارد صحراى محشر مىگردند، رباخوارانند و نابينايان، عوامل دستگاه قضايى و قضاوت و دادستانهاى ستمكارى هستند كه در قضاوت خود بىطرفى و عدل و داد را پيشه نمىسازند.
لالها كسانى هستند كه با خودكامگى و غرور رفتار مىكنند و از حقپذيرى و نقدپذيرى و فروتنى بىبهرهاند و آن كسانى كه زبان خود را گاز مىگيرند، دانشمندان و عالم نمايان و داوران خيره سرى هستند كه خود به علم خويش عمل نمىكنند و اصلاح نمىپذيرند و عملكردشان با گفتارشان هماهنگى ندارد.
آنان كه با دست و پاى بريده وارد صحراى محشر مىگردند، مردم همسايه آزارند و به دار آويختگان كه بر شاخههاى درختى از آتش شعلهور آويزانند، جاسوسان و سخن چينان و اطلاعاتىهايى هستند كه ميان ملت و حكومت - با سعايت و سخن چينى و پرونده سازى و عيبتراشى براى شهروندان - فاصله و دشمنى می اندازند.
كسانى كه بوى گند آنان از بوى زننده مردار بدتر است، ناپاكان و عناصر بىبند و بارى هستند كه به بىعفتى روى مىآورند و نيز كسانى كه حقوق محرومان را نمىپردازند. آن كسانى كه با لباسى از مس گداخته و سوزان مىآيند، فخر فروشان و برترى جويانند كه بر همگان فخر و كبر مىفروشند. (مجمع البيان، ج10، ص642 و نیز نگاه کنید: الکشاف، زمخشری، ج4، ص687)محدث فیض در عین الیقین این طور نقل می فرماید که: وقتی شرابخواری وارد محشر می شود شیشه شرابی به گردنش اویزان وقدح شرابی به دستش چسبیده و بوی گندی از او بلند است که از هر مرداری گندتر است وهمه او را می شناسند که شرابخوار بوده است و هرکس بر او می گذرد اورا لعنت کند و آنها که اهل طربند ،تار و طنبورشان به دستشان چسبیده وبر سر آنها می خورد اصلا از قیافه و سیمای هرکس معلوم است که اهل چه گناهی بوده است ودر کتاب مزبور نقل کرده بعضی از مردم به صورتها و شکلهایی وارد محشر میشوند که شکل میمون و خوک نسبت به انها زیباست.