kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
آیت‌الله رئیسی:

برخورد با فساد در خود قوه قضائیه از اولویت‌های کاری این دوره است

رئیس‌قوه قضائیه گفت: در این دوره تلاش داریم که برخورد با قضات مسئله‌دار تشدید شود.




به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار رئیس‌و اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون را از نهادهای مهم مورد رجوع مردم دانست و با اشاره به رسیدگی‌های قضایی به گزارش‌های جزئی و کلی این کمیسیون جهت حل مشکلات مردم، اظهارداشت: رسیدگی‌های قضایی به گزارش‌های خاص کمیسیون اصل 90 مانند موارد تحقیق و تفحص نیاز به شعبی ویژه دارد که ان‌شاءالله با اقدامات کارشناسی، چنین شعبی در آینده نزدیک تعیین خواهد شد.
تشدید برخورد با قضات مسئله‌دار
رئیسی در ادامه، برخورد با فساد در خود قوه قضائیه را از اولویت‌های کاری این دوره برشمرد و خاطرنشان کرد: شاید همه موارد برخورد هم اعلامی نباشد اما قطعا اقدامی است. ما طی ماه‌های اخیر، تعدادی از قضات را از خدمت منفصل کردیم و شخصا نیز در چند دادگاه عالی مربوط به صلاحیت قضات حضور یافتم تا از نزدیک در جریان کار باشم. البته آیت‌الله آملی لاریجانی هم روی موضوع فساد در دستگاه قضایی حساس بودند اما در این دوره تلاش داریم که برخورد با قضات مسئله‌دار تشدید شود.
*برخورد سختگیرانه با روحانیون مرتکب جرایم
وی با اشاره به رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرای ویژه روحانیت، برخورد با روحانیونی که مرتکب برخی جرایم و تخلفات می‌شوند را سختگیرانه‌تر از سایر افراد دانست و افزود: بسیاری از موارد مربوط به دعاوی خصوصی یا اختلافات بین مساجد یا نهادهای داخل مساجد، در شورای حل اختلاف حل و فصل می‌شود زیرا چه در مورد روحانیون و چه درخصوص سایرین معتقدیم که لزوما راهکار حل همه دعاوی، دادسرا و دادگاه نیست.
 آزادی 1600 زندانی مهریه
با دستورالعمل جدید
رئیس‌دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت برگزاری جلسات مشترک قوه قضائیه با فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی، به موضوع زندانیان مالی و مهریه و تاکیدات مراجع عظام تقلید درخصوص این موضوع‌اشاره کرد و گفت: از زمانی که دستورالعمل مربوط به زندانیان مهریه صادر شده است، حدود 1600 نفر آزاد شده‌اند و مابقی نیز که کمتر از 800 نفر هستند، کسانی هستند که تمکن مالی دارند اما از پرداخت مهریه استنکاف می‌کنند. در حال حاضر نیز اتفاق تازه‌ای رخ نداده و ما صرفا قانون را اجرا می‌کنیم. انصافا نیت ما هم تضییع حقوق بانوان نیست اما معتقدیم در زندان ماندن کسی که توانایی پرداخت مهریه را ندارد، برای خود زوجه هم عملا فایده‌ای ندارد اما اگر همین فرد آزاد باشد و بتواند کار کند، امکان پرداخت مهریه از سوی او به دلیل کسب درآمد، فراهم‌تر است.
مدیریت فضای مجازی به معنای بستن آن نیست
رئیسی درخصوص نظارت بر فضای مجازی نیز اظهارداشت: به هیچ عنوان محدودیت بی‌دلیل یا باز گذاشتن بی‌حساب و کتاب درخصوص فضای مجازی پذیرفته نیست. اعتقاد ما در مورد فضای مجازی که مواهب بسیاری برای مردم دارد، این است که این فضا مدیریت شود و مدیریت فضای مجازی نیز به معنای بستن این فضا نیست.
نگاه مدیریتی به فضای مجازی کمرنگ است
وی با اشاره به ارتکاب برخی جرایم سنگین در فضای مجازی نظیر توزیع مواد مخدر، فساد و فحشا، معاملات اسلحه و... افزود: امروز برخی با سوءاستفاده از فضای مجازی، حریم خصوصی مردم را نقض می‌کنند و امنیت اخلاقی و اجتماعی را تهدید می‌کنند. متاسفانه نگاه مدیریتی به فضای مجازی کمرنگ است و آنچه در حال حاضر وجود دارد، یا نگاه مسدودسازی است یا نگاه آزادی بی‌ضابطه. باید نگرانی‌ها را در این زمینه رفع کنیم تا همه بتوانند به راحتی از این فضای مفید استفاده کنند.
نباید با کسی که در یک روستای کم آب
و امکانات بنایی می‌سازد برخورد شود
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مشکلات قانونی در حوزه منابع طبیعی گفت: در برخی روستاهای کشور، اهالی به عشق روستا و زادگاهشان با وجود خشکسالی، نبود آب و امکانات لازم، در محل مانده‌اند و مهاجرت نکرده‌اند. حال اگر چنین فردی برای گذران زندگی خود، بنایی ساخت نباید با استناد به قانون منابع طبیعی با او برخورد شود. باید به چنین افرادی حتی جایزه داد که اجازه نمی‌دهند روستاها متروکه و مخروبه شوند. حساسیت‌ها باید درخصوص اماکنی باشد که سرسبز و پرآب است؛ نظیر استان‌های شمالی کشور.
بر همین مبنا، قانونگذاران محترم نباید یک نسخه را برای کل کشور بپیچند بلکه در چنین مواردی لازم است با در نظر داشتن ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و... قوانین به صورت منطقه‌ای و محلی تصویب شود.
آغاز بررسی‌های لازم درخصوص خودروسازان
رئیسی همچنین از آغاز بررسی‌های لازم درخصوص خودروسازان خبر داد و در پایان با بیان اینکه هیچ مشکل لاینحلی در کشور وجود ندارد، عبور از تنگناها را در گرو اراده قوی و نگاه به ظرفیت‌های داخلی دانست.
براساس این گزارش، برخی از اعضای کمیسیون اصل 90 نیز در این دیدار به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.