kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵

آغاز رسیدگی به پرونده کلاهبرداری 11/5 میلیاردی «کیمیاخودرو» با 1170 شاکی

اولین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت «کیمیا خودرو» دیروزدر شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.



به گزارش خبرگزاری میزان، در ابتدای جلسه دادگاه قاضی صلواتی با بیان اینکه این پرونده بالغ بر ۱۱۱ جلد است و ۱۵ متهم دارد، گفت: ۸ نفر از متهمان متواری هستند و میزان کلاهبرداری مبلغ ۱۱ میلیارد و ۵۷۴ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان است که از هزار و ۱۷۰ نفر کلاهبرداری شده است.
در ادامه نماینده دادستان برای قرائت کیفرخواست جایگاه حاضر شد و گفت: متهمان پرونده عبارتند از:
1.شرکت «کیمیا خودرو» متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۴۶۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز.
۲. «مهدی فتاحی نیا» بازداشت موقت از تاریخ 16/7/97 متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ مذکور و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز.
۳. «مرتضی فتاحی نیا» بازداشت از تاریخ 31/6/97 متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز.
۴. «دلینا فتاحی نیا» بازداشت از تاریخ 3/3/97 متهم است به انجام عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای.
۵. «عبدالنبی حسین‌پور» (متواری) 6. «محمدرضا کشاورز» (متواری) 7. «امیر علی سام رجبی» (متواری) 8. «مجید پورمحسنی» (متواری) 9. «غلامرضا بهاری» 10. «علیرضا ‌اشرف‌داری» (متواری) 11. «صادق صمدی» (متواری) 12. «نسرین الله یاری» (بازداشت به لحاظ عجز از تودیع وثیقه)، 13.« اعظم کریمی» 14.« سمیه عفت‌دوست» 15. «معصومه موسوی» (متواری) هر یازده نفر متهم هستند به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای.
نماینده دادستان در ادامه تشریح کیفرخواست گفت: متهمان دلینا فتاحی نیا به عنوان مدیرعامل کیمیا خودرو و مرتضی فتاحی نیا به عنوان عضو هیئت‌مدیره برخلاف مفادنامه و اساسنامه شرکت و بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی با احداث دفاتری تحت عنوان کیمیا خودرو در روزنامه‌ها و فضای مجازی اقدام به تبلیغات کرده و به این شیوه توجه متقاضیان را جلب کرده و در حالی که هیچ‌گونه قراردادی با پارس خودرو، ایران خودرو و کرمان‌خودرو نداشتند اقدام به فروش نقدی و اقساطی خودرو نموده و ضمن اخذ وجوه از متقاضیان خودرویی واگذار نشده است.
آقامیری با‌ اشاره به همکاری سایر متهمان با دلینا، مهدی و مرتضی فتاحی نیا بیان داشت: با توجه به سابقه خدمتی آنها در شرکت و‌اشراف بر اوضاع و احوال شرکت و اینکه می‌دانستند که این شرکت مجوزی از بانک مرکزی اخذ ننموده، اما با این وجود با شرکت همکاری نموده و همچنین با دروغ‌هایی همچون اینکه خودرو‌ها آماده تحویل است سر متقاضیان را کلاه گذاشته لذا با توجه به ادله موجود در پرونده وقوع بزه از سوی متهمان و در تهران محرز است و درخواست کیفر می‌شود.
در ادامه مسعود جمشیدی نایینی، نماینده حقوقی بانک مرکزی با حضور در جایگاه گفت: سوءنیت متهمان این پرونده محرز است و به عنوان نماینده بانک‌اشد مجازات را می‌خواهم.
تعدادی از مالباختگان و شکات نیز با حضور در جایگاه به طرح شکایت و روایت کلاهبرداری واقع شده پرداختند.
به گفته قاضی صلواتی، کل مبلغ بلوکه شده در این پرونده بیشتر از یک میلیارد نیست.
جلسه بعد دادگاه ساعت ۹ صبح شنبه برگزار خواهد شد.