در مراسم بهرهبرداری از 13 دستگاه اتوبوس دوکابین و 117 مینیبوس
حناچی: نباید با ساخت بزرگراه و پل به افزایش تقاضای سفر در شهر دامن بزنیم
مراسم رونمایی و بهرهبرداری از 13 دستگاه اتوبوس دوکابین و 117 مینیبوس صبح دیروز با حضور شهردار تهران در بوستان گفتوگو برگزار شد.
به گزارش شهرنوشت، شهردار تهران در آیین بهرهبرداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، اظهارداشت: در این شرایط سخت اقتصادی توسعه حملونقل عمومی کار سادهای نیست.
پیروز حناچی افزود: بهرهبرداری از دو خط مترو و ایستگاههای جدید تلاشی برای پر کردن خلأهای حملونقل است که مترو میتواند آن را پر کند. حناچی با تاکید بر توسعه محورهای پیاده و دوچرخهسواری در پایتخت گفت: مطالعات نشان میدهد که 80 درصد آلودگی در تهران مربوط به خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده میکنند و 40 درصد هم مربوط به خودروهای شخصی است.
وی با تاکید بر ترویج فرهنگ استفاده نکردن از خودروهای شخصی، ادامه داد: باید کاری کنیم که تردد خودروی تک سرنشین به ضد ارزش در شهر تبدیل شود و این نمیشود الا با همراهی مردم.
شهردار تهران با تاکید بر این سیاست که نباید با بزرگراه و پل سازی به افزایش تقاضای سفر در شهر دامن بزنیم، گفت: ناوگان حملونقل عمومی ما متناسب با حجم درخواست مردم نیست و ما باید از مردم تهران بهخاطر نبود حملونقل عمومی مناسب عذرخواهی کنیم.
حناچی بیان داشت: بازسازی 500 اتوبوس شهری و استفاده از 117 مینی بوس در شهر و نیز تعدادی اتوبوس دوکابین و عقد قرارداد برای ساخت 500 مینی بوس اقدامات مهمی است که باید آن را توسعه دهیم.
اتوبوسرانی تنها 10 درصد از هزینههای خود را
میتواند تامین کند
شهردار تهران همچنین در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا دولت سهم خود را در تامین اتوبوسهای درون شهری میپردازد، گفت: در گذشته شهرداری این موضوع را پیگیری نمیکرد و دولت هم سهم خود را نمیپرداخت، اما از این پس با کمک وزارت اقتصاد میزان این بدهیها مشخص میشود و برای رفع این مشکل نیز در حال تهاتر هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اتوبوسرانی تنها 10 درصد از هزینههای خود را میتواند تامین کند، ادامه داد: مابقی هزینهها باید به صورت یارانه از سوی دولت پرداخت شود که در تمام دنیا این اتفاق میافتد.
وی درباره واگنهایی که باید از گمرک ترخیص شوند، گفت: این واگنها معادل هفت قطار مترو هستند که سه قطار آماده پیوستن است و تا مهرماه هر ماه یک قطار به متروی تهران اضافه میشود.
قفل نوسازی اتوبوسهای پایتخت میشکند
معاون حملونقل و ترافیك شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: درخصوص طرح نوسازی اتوبوسها، با هماهنگیای كه با دولت صورت گرفت مقرر شد میزان صرفهجویی حاصل از هر اتوبوسی كه از رده خارج و گازسوز میشود رقم ١٤٢ هزار دلار برای نوسازی اختصاص
یابد.
به گزارش معاونت حملونقل و ترافیك شهرداری تهران، محسن پورسیدآقایی با اشاره به اینكه خرید و تامین ٨٠٠ دستگاه مینیبوس كه مجهز به فیلتر دوده هستند تا پایان سال در دستور كار شهرداری تهران قرار دارد، افزود: وزارت نفت متعهد شد به هر شرکت خصوصی كه اتوبوس گازسوز جدید خریداری كند ١٤٢ هزار دلار بهعنوان صرفهجویی سوخت پرداخت كند كه بر این اساس با سرمایهگذار و حمایت دولت قفل نوسازی اتوبوسهای پایتخت خواهد شكست.