kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
اجرای طرح جدید ترافیکی از اول تیر

صاحبان خودرو‌ باید در سامانه «تهران من»ثبت‌نام کنند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از ابتدای تیر طرح ترافیک جدید در تهران اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسن پورسیدآقایی در نشست خبری با ‌اشاره به اینکه از ابتدای تیرماه و پس از ۱۴ سال محدوده زوج و فرد حذف می‌شود و به‌جای آن محدوده کاهش آلودگی هوا را خواهیم داشت، از ثبت‌نام یک میلیون خودرو از چهار میلیون خودروی موجود در تهران در سامانه «تهران من» خبر داد و گفت: صاحبان خودرو‌هایی که در این سامانه ثبت‌نام نکنند از اول تیرماه با اولین ورود به محدوده کاهش آلودگی هوا یا طرح ترافیک باید عوارض و جریمه بپردازند.
پورسیدآقایی افزود: شهرداری تهران امروزه با بهره‌گیری از سامانه‌های مدرن می‌تواند بر اساس نوع خودرو، روز‌های ورود و خروج و نوع معاینه فنی هر ماشین عوارض آن را محاسبه و از حساب شهروندان مبالغ آن را برداشت کند.
وی ادامه داد: در شورای عالی ترافیک، پلیس و شهرداری نتیجه‌گیری شد که طرح زوج یا فرد با طرح‌های جدید جایگزین شود که در طرح جدید زوج یا فرد بودن پلاک اهمیت ندارد و هر خودرو پلاک تهران می‌تواند در هر فصل ۲۰ روز و پلاک غیرتهران ۱۵ روز در محدوده زوج یا فرد سابق به طور رایگان تردد کند.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: اگر شخصی طرح ترافیک می‌گیرد و وارد طرح ترافیک می‌شود از سهمیه ۲۰ روزی که می‌تواند وارد محدوده کنترل کاهش آلودگی هوا شود، کسر نخواهد شد و برای وی محاسبه نمی‌شود.
پورسیدآقایی گفت: همه شهروندان باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند تا ۲۰ روز ورود رایگان آنها به محدوده کاهش آلودگی هوا قابل شمارش باشد چرا که اگر در سامانه تهران من خودرویی ثبت‌نام نشده باشد از اولین ورود برای وی عوارض و جریمه به صورت همزمان اعمال می‌شود.
اجرای طرح جایگزین زوج و فرد
در روزهای پنج‌شنبه
وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای ترافیک، طرح ترافیک در روز‌های پنجشنبه اجرا نمی‌شود، ولی محدوده کنترل آلودگی هوا برقرار است و اگر کسی در روز‌های پنجشنبه در این محدوده تردد کند، جزء سهمیه ۲۰ روز او محاسبه می‌شود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر کسی بیشتر از ۲۰ روز وارد محدوده طرح آلودگی هوا شود، ولی در حساب خود موجودی نداشته باشد و آن را شارژ نکرده باشد، در نهایت تا ۳۰ روز مجاز است که مبلغ را تسویه حساب نماید و اگر شخصی بدهی خود را تا یک ماه پرداخت نکند باید ۲۵ درصد عوارض بیشتر پرداخت کند و توسط پلیس نیز اعمال جریمه می‌شود.
به گفته پورسید آقایی، تمامی عوارض پرداخت شده برای ورود به طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا برای توسعه حمل‌ونقل عمومی هزینه می‌شود.