kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
در نهمین جلسه محاکمه تعدادی از متهمان بانک سرمایه مطرح شد

روایت نماینده دادستان از مهره‌چینی در ارکان «بانک سرمایه»

نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان بانک سرمایه، دیروز در شعبه سه دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد و جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام به ‌صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم اتهام به متهم «محمدرضا خانی» مدیرعامل سابق بانک سرمایه گفت: حسب محتویات پرونده و کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ناحیه ۳۶ تهران شما متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق ۱۳ فقره خیانت در امانت به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۳۹۰ هزار و ۴۰ میلیون ریال و تحصیل ۳ میلیارد و ۶۵۳ میلیون ریال فرش نفیس از آقای عظیم‌زاده، ۶۴۰ هزار یورو از آقای داریوش امانی، یک میلیارد ریال از قاسم خلیل خلیلی برای خرید بی‌ام‌و و دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال از شرکت سایه گستر هستید، آیا اتهامات را قبول دارید؟
متهم خانی در بخشی از دفاعیات خود ضمن رد اتهام وارده گفت: اولین مطلبی که در کیفرخواست به آن‌ اشاره شده بود نقض قوانین بود. مهم‌ترین منابع و ماخذ مورد استفاده بانکی، قانون عملیات بانکی بدون ربا است. تمام فعالیتی که در زمان حضور من در تجهیز و تخصیص منابع صورت گرفت مستندا در چارچوب این قانون بوده است و مصوبه‌ای پیدا نخواهید کرد که توسط من و اعضای هیئت‌مدیره امضا شده باشد و قوانین در آن رعایت نشده باشد.
در ادامه جلسه نماینده دادستان گفت: آقای خانی می‌گوید که آقای امانی را نمی‌شناخته است، اما سؤال اینجا است که اگر وی را نمی‌شناسید پس چرا وقتی در زندان بودید آقای امانی برای شما وثیقه می‌گذارد.
قهرمانی ادامه داد: در تاریخ ۱/۱۲/۹۴ در مصوبه‌ای، فساد آقای هدایتی برای بانک مشخص می‌شود و ارکان اعتباری تأیید نمی‌کند که به آقای هدایتی تسهیلات بدهد؛ اما در نهایت ۸۰ میلیارد تسهیلات به هدایتی تصویب می‌شود مشروط به اینکه ملک سهل‌البیع به‌عنوان وثیقه اخذ شود لذا هیئت ‌مدیره‌ای که باید فیلتر فساد باشد غده فساد شده است.
وی درخصوص ملک زاگرس گفت: این ملک زیرمجموعه شرکت توسعه ساختمان است آقایان مصوب می‌کنند به این شرکت تسهیلات داده شود، کمیته اعتبارات نظر می‌دهد که شرکت فاقد مجوز فعالیت بوده است و پولی به آن داده نشود، اما آقایان ۶۹ میلیارد تومان حسب جدول و مبالغی، جهت افزایش سرمایه می‌دهند.
نماینده دادستان افزود: در ادامه این جریان آقای امیر قادری کارمند آقای امامی می‌گوید مالک ملکی در خیابان زاگرس هستم و این ملک را بابت بدهی شرکت‌های آقای امامی به بانک می‌دهم، ملک را برای ارزیابی به کارشناس می‌دهند که ۲۰۷ میلیارد تومان قیمت می‌خورد و ۱۹۶ تومان مصوب می‌شود این در حالی است که قیمت کارشناسی ۸۸ میلیارد تومان بوده است و با این ملک بدهی‌های امامی تهاتر می‌شود به‌طوری که ۳۳ میلیارد تومان بدهی وی تسویه و ۸۳ میلیارد نقدی در تاریخ ۱۲/۴/۹۵ به امامی می‌دهند و وی ۶۰ میلیارد تومان بابت ملک گران‌نمایی شده طلب کار می‌شود که ما ملک را توقیف کردیم.
قهرمانی گفت: بعد از دستگیری متهمان گوشی‌هایشان را ریکاوری کردیم متوجه فاجعه‌ای در ارتباط آقای امامی و خانی شدیم متن مذاکرات در تاریخ ۹/۲/۹۵ تا ۲۸/۳/۹۵ یعنی دو هفته قبل از تهاتر موجود است، آقای امامی به آقای خانی می‌گوید رفته‌ام برایت در مرداویج اصفهان 6 ملک دیده‌ام.
نماینده دادستان با نشان دادن عکس‌ها و تصاویر ملک‌های مورد نظر به حاضرین در دادگاه ادامه داد: آقای امامی به خانی می‌گوید کدام ملک را می‌خواهی؟ خانی در پاسخ می‌گوید نظر خودت کدام است؟ امامی می‌گوید همان مورد پنجم خوب است مبارکت باشد.
قهرمانی افزود: پیامک‌های آقای خانی و امامی نشان می‌دهد آقای خانی توسط آقای امامی در مدیریت بانک گماشته شده‌اند به‌عنوان مثال خانی به امامی می‌گوید ناهار را با هم باشیم امامی در پاسخ می‌گوید یک وقت حساسیت ایجاد نشود.
وی از مهره‌چینی در ارکان بانکی پرده برداشت و گفت: آقای امامی در نامه‌هایی به خانی اعلام می‌کند که مدیرعامل آینده بانک است و می‌گوید یک کابینه به تو (خانی) معرفی می‌کنم که در بانک بگذاری و از کار با آنها لذت ببری و خیالت راحت بانک برای خودت می‌شود.
نماینده دادستان ادامه داد: امامی اقدامات مجرمانه زیادی در بانک داشته است این در حالی است که متهمان رفت و آمد‌های مکرر به منزل امامی‌داشته‌اند.
قهرمانی اظهارداشت: ۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در زمان آقای خانی داده می‌شود گاهی این تسهیلات به اسم تهاتر داده می‌شود و وثیقه نیز گرفته نمی‌شود این در حالی است که متهم خیلی راحت می‌گوید که این اتهامات را قبول ندارد.
پس از پایان اظهارات نماینده دادستان، قاضی مسعودی مقام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی راس ساعت ۹ امروز برگزار می‌شود.