kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی و نیز آثار و مطالب متنوع فرهنگی- سیاسی چاپ و بر روی پیش‌خوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت.

سربداران بیدار و پایایی گفتمان انقلاب عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که در بخشی از آن مدیر مسئول به موضوع تقی‌زاده‌ها این گونه اشاره کرده است: نگاهی به سیره و اندیشه و اقدامات حسن تقی‌زاده نشان می‌دهد که وی توسط رهبر معظم انقلاب نه به عنوان یک شخص، بلکه یک نماد برجسته از یک نحله و مکتب فکری خیانتکار وابسته به غرب و سازمان مرموز فراماسونری در تاریخ سیاسی ایران مطرح شده است. دکتر اصلانی در بخش دیگر این سرمقاله نوشته است: دوران انقلاب اسلامی، دوران مشروطه و نهضت ملی کردن نفت نیست. ملت انقلابی ما کوله‌باری از تجارب تلخ و شیرین در مقاطع مختلف تاریخ سیاسی ایران به ویژه مشروطه اندوخته است. خدا رحمت کند شهید مرتضی مطهری را که به یکی از روشنفکران فرموده بود (نقل به مضمون) که ملت انقلابی ما ملت مجربی است و دیگر مانند نهضت‌های گذشته فریب مهره‌های دست‌آموز غرب و جریان روشنفکری بیمار و وابسته در لباس‌ها و شکل‌ها و اندازه‌های مختلف را نخواهد خورد؛ ملت و علمای تیزبین آن، بصیرت و عبرت گرفته‌اند تا به غفلت و حیرت گرفتار نشوند؛ به همین دلیل است که با گام‌های بلند چهل‌ساله ناشی از همت بلندشان به رغم همه توطئه‌ها و بدخواهی‌ها و نفوذها به پیش می‌تازند.
وی در ادامه افزوده است: غرب‌زادگان و غرب‌زدگان بدانند ملت توصیه امام راحلش را همیشه در گوش دارد که «وابستگی عقلی، وابستگی مغزی به خارج، منشأ اکثر بدبختی‌های ملت‌هاست» و اجازه نخواهد داد تاریخ تکرار شود.
تقی‌زاده‌های جدید بدانند که تلاش‌های مذبوحانه بانیان نسخه‌های استعماری همچون 2030 ره به جایی نبرده و نمی‌برد و دیگر شیخ فضل‌ا...‌ها بر دار نخواهند رفت؛ چرا که همت و اراده استوار و جهاد تبیینی سربداران بیدار و هشیار انقلاب ‌اسلامی به رهبری امام حاضر امت، پایایی گفتمان انقلاب اسلامی را تضمین کرده، پنبه تقی‌زاده‌های جدید را زده، حنای آن‌ها را بی‌رنگ و دار نقش‌های شوم ضد ملی‌شان را برپا کرده است.
کشور سرشار از جوانان انقلابی هشیار، تیزبین و شجاعی است که آمده و آماده‌اند تا به فرموده رهبری جلوی تحرکات خائنانه عناصر منحرف و وابسته‌ای بایستند که در داخل کشور به سان تقی‌زاده‌های دوره مشروطه بر طبل غربی شدن و غربی‌سازی انسان‌ها و مراکز و نهادها می‌کوبند  و با اجرایی کردن نسخه‌های استعماری همچون سند 2030، روند غربی شدن از فرق سر تا نوک پا را در عرصه‌های گوناگون تعقیب می‌کنند.
«تقی‌زادگان قدیم و جدید» در تاریخ سیاسی ایران عنوان گفت‌و‌گوی اختصاصی کیهان فرهنگی با مهندس سلیمی نمین است که در بخشی از آن گفته است: به نظر من تقی‌زاده هم نماد وابستگی فکری است و هم نماد وابستگی تشکیلاتی. حتی در پشت تندروی‌هایش، وابستگی او را می‌بینید؛ در حالی که علما و سایر کسانی که نگاهی به بیرون نداشتند، سعی می‌کردند شاه را قانع و با دربار تفاهم کنند که مشروطه بهتر است.وی در بخش دیگر تاکید کرده است: ببینید بعضی ایرانی‌ها- چه در داخل و چه در خارج از کشور- می‌گویند چرا شما به دنبال هویت مستقل هستید؟ دنبال این بروید که در ساختار غرب هضم شوید، این‌ها تقی‌زاده هستند و به صراحت می‌توان آن‌ها را تقی‌زاده نامید. این‌ها امروز در بخشی از احزاب سیاسی، متاسفانه هم درون حاکمیت و هم بیرون از حاکمیت هستند در درون حاکمیت با احتیاط رفتار می‌کنند ولی در بیرون از حاکمیت خیلی صریح این مسئله را ابراز می‌دارند. «هنر متعهد و به‌هنگام» عنوان گفت‌وگوی بعدی با سید مسعود شجاعی طباطبایی است که در بخشی از آن آمده است: ما می‌گوییم چرا آزادی بیان در غرب رویه دوگانه دارد؟ چرا به پیامبر گرامی اسلام که پیروان چند میلیاردی در جهان دارد اسائه ادب می‌شود، ولی اگر در ارتباط با مثلا هولوکاست سخن گفته شود، پاسخ آن ارعاب و تهدید خواهد بود؟
در بخش دیگر این گفت‌و‌گو تاکید می‌کند: باورتان نمی‌شود، واقعا اقدام به‌هنگام و به‌لحظه می‌کنیم و هر اتفاقی بیفتد بی‌جواب نمی‌ماند مثلا وقتی حادثه اخیر پاسدارانی که در زاهدان در اتوبوس به شهادت رسیدند و همه را متاثر کرد، ما قبل از هفتم آن‌ها، تعداد زیادی پوستر آماده کردیم و نمایشگاه‌هایی هم در تهران، هم در اصفهان و هم زاهدان قبل از آن بر پا کردیم؛ در اصفهان چون شهدا اصفهانی و هر 27 نفر پاسدار بودند و در زاهدان، چون حادثه در آن جا رخ داده بود. برای اهواز سرافراز هم دقیقا به همین گونه عمل کردیم، در مورد شهید حججی هم همین طور؛ در مورد خلیج ‌فارس هم که از واژه مجعول خلیج عربی استفاده کردند، همین واکنش را نشان دادیم.
«حرکت اجتهاد در آینده، روی به کدام سو دارد؟» عنوان یکی از مطالب این شماره از شهید والامقام آیت ا... سید محمدباقر صدر است که در بخشی از آن آمده است: در آینده درک ما از نصوص دینی دگرگون خواهد شد و در آن، همه جوانب شخصیت پیامبر و امام مورد توجه قرار خواهد گرفت و تجزیه‌ای که بدان اشاره کردیم به دور افکنده خواهد شد، آن هم نه بر بنیاد قیاس- که در مذهب ما مطرود است- بلکه بر بنیاد فهم و شناخت پایگاه و زمینه اجتماعی نصوص که این در پاره‌ای از بررسی‌ها توضیح داده شده است، زیرا هر نصی همراه با مفهوم اجتماعی خود، معنایی دارد که در بسیاری مواقع، از معنای لغوی آن وسیع‌تر است.
«از انقلاب اسلامی تا علوم انسانی قرآنی» عنوان مطلب بعدی به قلم رضا لک‌زایی است که در بخشی از آن می‌خوانید: در علوم انسانی متعالی، براساس هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی دقیق و جامعی که دارد، اعمال انسان به حسنه و سیئه، گناه و ثواب تقسیم می‌شود. انسان با این اعمال نیک و بد علاوه بر سرنوشت خود، بر‌خانواده، آحاد افراد جامعه و جهان خارج تاثیر می‌گذارد آن چه لازم است، این است که ما دستاوردهای ایمان و عمل صالح خودمان را حفظ کنیم و در علوم انسانی متعالی‌‌مان برای حفظ، تثبیت و گسترش و تعمیق آن برنامه‌ریزی‌های مدون علمی و کاربردی داشته باشیم تا صاعقه گناه، این خرمن ارزشمند تمدنی را آتش نزند و از بین نبرد.
همچنین در این شماره می‌خوانیم:«نوری برای حرکت در جامعه» گفتاری از حضرت آیت ا... مصباح یزدی/«الزامات رونق تولید» به قلم دکتر سیف‌ا... رهبری/«نگاه اندیشمندان مسلمان به حقوق عمومی» نوشته دکتر سید محمد مهدی غمامی/«شهید صدر و مرزبانی عقیدتی در جهان اسلام» از عبدالحسین توکلی طرقی/«حکومت و پوشش زنان» نوشته سید حمید میرخندان/«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» (معرفی و بررسی یک کتاب از استاد سید علی حسینی خامنه‌ای) از رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی و...