kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۲۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴

مقام امام علی‌(ع) و شب‌های پرفضیلت قدر (گزارش خبری)


 
ایرج نظافتی
امشب یکی از شب‌های پرفضیلت قدر یعنی شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب شهادت اول مظلوم عالم امیرالمومنین امام علی(ع) است که در محراب مسجد کوفه به دست ابن ملجم ملعون به شهادت رسید.
مظلومیت امام اول شیعیان به حدی است که وقتی در محراب عبادت در مسجد کوفه به شهادت رسید مردم عوام آن زمان از یکدیگر می‌پرسیدند: مگر «علی نماز هم می‌خواند!»
به بیان دیگر باید گفت موج شایعات علیه ولی امر و جانشین بر حق رسول خدا(ص) در آن زمان به حدی بود که خیلی از مردم عوام باورشان شده بود که علی (ع) اهل عبادت نبوده است!
اما اگر سیری در روایات و احادیث معتبر از رسول گرامی اسلام بیندازیم خواهیم دید که پیامبراعظم (ص) درباره امام علی(ع) چه جملات زیبا و کاربردی به کار برده‌اند که حجت را بر همگان تمام کرده است و جای هیچ‌گونه شک و شائبه‌ای باقی نمی‌گذارد.
از جمله معروف «ذکر علی عبادت است» تا بسیاری احادیث دیگر منقول از پیامبر خاتم که در اینجا به ذکر یکی از مهم‌ترین احادیث از رسول اکرم(ص) می‌پردازیم.
پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی معتبر و طولانی که در بحارالانوار و فضائل الشیعه نقل شده است در منقبت امام علی(ع) می‌فرمایند: «آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، نماز، روزه و شب‏ زنده‌دارى‌‏اش پذيرفته می‌شود و دعايش مستجاب می‌گردد. بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، فرشتگان براى او طلب آمرزش می‌كنند و درهاى هشتگانه بهشت بر او گشوده می‌‏شود تا از هر درى كه بخواهد، بدون حساب وارد شود...»
واین حدیث یکی از طولانی‌ترین احادیث از پیامبر گرانقدر اسلام درباره امیرامومنین علی(ع)است که نقل فرموده‌اند و در منابع معتبر نیز آمده است.
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه در یکی از درس‌های اخلاقش در تفسیر این حدیث زیبا و ارزشمند از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباب شب‌های قدر می‌فرمودند (قریب به مضمون) «طبق این حدیث معتبر، امشب که شب قدر است و توصیه فراوانی شده که چنین شبی را به عبادت و تضرع و دعا و شب زنده داری بپردازید، مطمئن باشید کسی از شماها دست خالی یا ناامید از درگاه خداوند برنمی‌گردد و همه حاجت روا خواهیم بود، چون ما علی(ع) را دوست داریم!»
حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی در ادامه همین تفسیر زیبا تاکید می‌کند که پیامبر گرامی اسلام در این حدیث نفرموده است فقط «مسلمانان» یا «شیعیان» بلکه فرموده‌اند «هر کس علی (ع) را دوست داشته باشد»، که شامل همه ابناء بشر خواهد شد.
در چنین شب پرفضیلتی چه خوب است در سایه سار ولایت علی و اولاد علی از شر فتنه‌های آخرالزمان و دشمنان و استکبار جهانی و عاقبت به خیری به دامن خدای مهربان پناه ببریم و برای فرج امام عصر ارواحنافداه بسیار دعا کنیم و اطمینان داشته باشیم دعایمان به هدف اجابت خواهد رسید، چرا که ما هم این توفیق را داریم که علی(ع) و اهل بیتش علیهم السلام را عاشقانه دوست داشته باشیم و لعن کنیم دشمنان علی و اولاد طاهرینش را... اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله اللهم العنهم جمیعا.