مجموعههای مناسبتی ماه مبارک در نیمه راه
سریالهایی که رنگ و بوی رمضانی ندارند!
رسانه ملی سالهاست که درایام ماه مبارک رمضان تلاش میکند تا سریالهایی را با حال و هوای این ایام تهیه و تولید کند تا روزهداران پای سفرههای معنوی افطار از فیوضات روایتهای عارفانه، دینی و آموزنده این نوع مجموعهها لذت برده و همراه این ماه عزیز به خدا نزدیکترشوند.
به هرحال صداوسیما که به قول امام خمینی(ره) یک دانشگاه عمومی است در واقع هدفش ترویج فرهنگ اهل بیت و اسلام عزیز در جامعه انقلابی ما بوده و هست، بنابراین اگر به گذشته تلویزیون نگاه کنیم خواهیم دید که صداوسیما در سالهای نخست تلاش میکرد با تولید مجموعههای خوب و فاخر و درتراز با ایام معنوی ماه رمضان، حال و هوای این ایام پرفیض را در بین مردم جلا دهد. چه بسا دیدیم که در دهههای هفتاد، هشتاد و اوایل دهه نود هم شاهد پخش سریالهایی با مضامین دینی و آموزنده رمضانی در شبکههای تلویزیونی بودیم. مثل «او یک فرشته بود»، «صاحبدلان»، «میوه ممنوعه»، «روزحسرت»، «اغما» و... که توانستند به عنوان سریالهای ماندگار رمضانی در خاطر مردم باقی بمانند. الان هم مردم ما با یاد آنها خاطره بازی میکنند. اما به نظر میرسد که امسال مجموعههایی برای پخش در شبکههای یک ، دو و سه سیما درنظر گرفته شدهاند که همتراز با این ماه عزیز نیستند و درحقیقت باید اذعان کرد که با فضای معنوی این ماه فاصله داشته و به نوعی با رمضان غریبهاند.
شبکه سه سیما با مجموعه «برادر جان» به استقبال ماه رمضان آمده که داستان آن حول محور خانوادههایی است که به نوعی درگیر مسایل مالی خود هستند و به هیچ وجه حال و هوای رمضانی را دراذهان زنده نمیکند. «دل دار» عنوان سریال عاشقانهای است که از شبکه دو سیما برای مخاطبان این شبکه پخش میشود. این سریال نه تنها حس معنوی ایام رمضان را به مخاطب منتقل نمیکند بلکه درحقیقت هیچ سنخیتی با ایام ماه مبارک رمضان نداشته و به قدری داستانش بیمحتوا و دم دستی است که درحد و اندازه یک شبکه سراسری نیست! البته شبکه یک که شبکه ملی فراگیر هست هم این شبها با مجموعهای کاملا متفاوت با عنوان «ازیادها رفته» که با فضای معنوی این ایام فاصله دارد و از هر نظر بیگانه با فضای این ایام است. این سریال نیز داستانی از تاریخ معاصر و دوره پهلوی اول را روایت میکند که جای پخش آن در این ایام نیست. مشخص نیست که مدیران رسانه ملی با چه هدفی پخش این سریال را درکنداکتورشبکه یک قرار دادهاند؟
نکته این است که تلویزیون تنها رسانه دیداری است که میتواند فضای معنوی ایام رمضان را در جامعه ترویج دهد و البته این مهم از طریق مجموعههای داستانی بهتر در بین مردم دیده خواهد شد. بنابراین لازم بود که مدیران شبکههای پرمخاطب رسانه ملی در زمینه تولید سریالهای رمضانی با مضامین معارفی و معنوی تلاش میکردند و درواقع داستانهایی را تایید میکردند که فراخور با ایام ماه مبارک رمضان باشد.
همه واقفند که مردم روزه دار ایران اسلامی در این ایام معنوی دوست دارند که وقتی هنگام افطار پای تلویزیون مینشینند با حال و هوای این ایام همراه باشند. لذا رسانه ملی میبایست با احترام به مردم و افکارعمومی نسبت به تهیه سریالهایی با حال و هوای رمضانی اقدام میکرد که این اتفاق امسال برای تلویزیون و سریالهایی که درحال پخش است نیافتاده و درحقیقت سریالها رنگ بوی ماه رمضان را ندارد.
به هرحال ما در ماهی قرارداریم که همه مسلمین در طی آن با ذکر دعا، قرائت قرآن و حضور در محافل مذهبی به خودسازی میپردازند و در حقیقت به سمت خدا میروند. باتوجه به این فضای معنوی وظیفه رسانه ملی ساخت فیلمها و سریالهایی است که در راستای حفظ ارزشهای این ماه معنوی برای مخاطبان روزه دار باشد. بنابراین صداوسیما هم لازم بود همگام با مردم متدین و انقلابی کشورمان فضا را آماده این ماه کند. اگرچه رسانه ملی در بخشهای دیگر تلاش اساسی داشته است اما به نظر میرسد که تاثیرگذارترین بخش تصویری رسانه ملی همین بخش فیلم و سریال است که اگر در قالب داستانهای موجه قرآنی فراخور ایام رمضان تهیه و تولید شود بسیار موفق عمل خواهد کرد و فضای زندگی همه را با عطر رمضان آغشته میسازد.
ای کاش دستاندرکاران صداوسیما و مدیران شبکههای سیما همت میکردند و با برنامهریزی دقیق و مناسب، فیلمنامههایی را با مضامین معارفی و داستانهای پرمحتوا و ارزشی مناسب ایام ماه مبارک رمضان تهیه و تولید میکردند تا امروز شاهد آثار ارزشی اسلامی با حال و هوای رمضانی در شبکههای سیما میبودیم. این تلاش میتوانست شکل بگیرد چراکه ما در زمینه تولید آثارارزشی وفیلمها و سریالهای دینی میتوانیم بسیار غنی باشیم. تهیهکنندگان و کارگردانهای متعهد و پرتلاشی داریم که از نخبگان تولید فیلم هستند و اگر به آنها اعتماد میکردیم امروز در تلویزیون دیگر دغدغه تولید آثار ارزشی رانداشتیم.
انتظار است که صداوسیما درآینده تحولی را در تولید سریالهای رمضانی و مناسبتی انجام دهد و فضا را براساس آن ایام طراحی و برنامهریزی کند تا محصولات تولید شده با شرایط و موقعیت زمانی مطابقت داشته باشد.
رسول شمالی ورزنده