kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی:

بازار شکر تا ۱۰ روز آینده متعادل می‌شود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه محموله‌های جدید شکر در راه بازار است، گفت: عرضه شکر در بازار تا ۱۰ روز آینده متعادل می‌شود.

یزدان سیف با اعلام اینکه محموله‌های جدید شکر در راه بازار است، اظهار کرد: در تهران روزانه 200 تا 500 تن شکر در میادین میوه و تره بار و 510 تن نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود. مصرف شکر در کل کشور ماهیانه 180 هزار تن است اما هم اکنون هر ماه 240 هزار تن شکر توزیع می‌شود. 
وی با تاکید براینکه به میزان کافی شکر در انبارهای کشور وجود دارد، افزود: عرضه شکر در بازار تا ۱۰ روز آینده متعادل می‌شود. برای عرضه این محصول به بازار و متعادل شدن قیمت‌ها، از شرکت‌های تولید‌کننده خواسته ایم تا برای کمک به مردم شکر تولیدی شان را به بازار عرضه کنند. همچنین از مردم می‌خواهیم که به اندازه نیازشان خرید کنند تا دست سودجویان از بازار قطع شود.
به خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از تشکیل پرونده 119 میلیارد تومانی دو شرکت کشت و صنعت در خوزستان به جرم احتکار شکر خبر داد و گفت: این پرونده به علت احتکار شکر در دست رسیدگی است.
همچنین دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران از ورود محموله‌های شکر به کشور در هفته آینده خبرداد و گفت: هم اکنون محموله شکر چهار تا پنج کشتی خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی در بنادر کشور در حال تخلیه بار است که در قالب شکر تنظیم بازاری عرضه می‌شود و در ادامه پنج تا شش کشتی دیگر نیز در راه است.
بهمن دانایی تصریح کرد: در کنار واردات شرکت بازرگانی دولتی ایران، 800 هزار تن شکر توسط واردکنندگان قند و شکر به کشور وارد می‌شود که امیدواریم برای متعادل شدن بازار تا پایان اردیبهشت ماه 100 هزار تن شکر به بازار عرضه شود.
دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران با بیان اینکه هنوز 150 هزارتن شکر نیشکری ما در دست تولید است که بزودی به بازار عرضه می‌شود، گفت: با وفور عرضه شکر از هفته آینده توسط بخش خصوصی و دولتی از التهاب جو روانی بازار کاسته شده و بازار این محصول همچون گذشته متعادل می‌شود.
دانایی ادامه داد: خرید شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران مربوط به آبان و آذرماه سال گذشته و خرید بخش خصوصی مربوط به 1/5 ماه اخیر است که به دلیل مشکلاتی در نقل و انتقال پول با تاخیر مواجه شده است.
وی تصریح کرد: شکر وارداتی با ارز رسمی 4200 تومانی خریداری می‌شود بنابراین انتظار می‌رود ورود محموله‌های جدید شکر با قیمت‌های مصوب سال گذشته ستاد تنظیم بازار به قیمت هر کیلوگرم درب کارخانه سه هزار تومان، هرکیلو شکر فله‌ای 3400 تومان، هر بسته 900 گرمی چهار هزار تومان و هر بسته بندی یک کیلوگرمی 4400 تومان باشد.
دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران گفت: در صورتی که شکر وارداتی با ارز 4200 تومان با قیمت‌های بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در سطح فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها عرضه شود تخلف و گران فروشی به شمار می‌رود. بنابراین باید با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.
وی درباره افزایش نرخ قند نیز تصریح کرد: قند نرخ مصوب ندارد اما تولیدکنندگان موظف هستند براساس ضوابط قیمت گذاری و آنالیز هزینه‌ها از جمله قیمت شکر، دستمزد کارگر، کیسه، بسته بندی و حمل‌ونقل، قیمت گذاری منطقی داشته باشند درواقع اینگونه نیست که ماده اولیه خود همچون شکر را کیلویی سه هزار تومان خریداری کنند و هر کیلو قند را 12 هزار تومان بفروشند.