معاون شهردار تهران در مراسم ورود موتورسیکلتهای برقی به پایتخت:
پایان ماه عسل خودروسازان فرا رسیده است
معاون شهردار تهران در مراسم آغاز فرایند اجرایی ورود موتورسیکلتهای برقی به پایتخت گفت: ماه عسل خودروسازانی که با روانه کردن وسایل نقلیه نامرغوب و بیکیفیت به شهرها مرگ هزاران انسان را رقم زدهاند، به پایان رسیده است.
سرویس اجتماعی- علمی
معاون شهردار تهران در مراسم آغاز فرایند اجرایی ورود موتورسیکلتهای برقی به پایتخت گفت: ماه عسل خودروسازانی که با روانه کردن وسایل نقلیه نامرغوب و بیکیفیت به شهرها مرگ هزاران انسان را رقم زدهاند، به پایان رسیده است.
سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه 75 درصد کشتههای تصادفات تهران عابران پیاده و موتورسواران هستند، افزود: باید هرچه زودتر برای این موضوع چارهاندیشی کنیم و حق نداریم مردم با وسیلهای که ما میسازیم کشته شوند و بعد بگوییم به ما ربطی ندارد.
وی افزود: سالهاست مردم ما با نوعی مرگ تدریجی که بخشی از آن ناشی از کارکرد نادرست موتورسیکلتها و خودروهاست روبرو هستند و روز به روز عمرشان کوتاهتر میشود و سلامتیشان بیشتر به خطر میافتد.
وی با تاکید بر این که این همه مرگ و میر و بیماری پدیدهای طبیعی نیست، اعلام کرد: این پدیده انسان ساخت به دست مسئولان مربوطه، تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری و تامینکنندگان سوخت شکل گرفته و در این میان، بیگناهترین افراد مردمی هستند که هیچ نقشی در این فرایند ندارند اما بیشترین آسیبها را میبینند.
تشکری هاشمی با بیان این که مهمترین آلایندههای هوای تهران، ذرات معلق زیر دوونیم میکرون است که به صورت طبیعی تولید نمیشود و سلامت مردم را به شدت به خطر میاندازد، تصریح کرد: این ذرات موجب میشوند رنگ آسمان از آبی به خرمایی تبدیل شده و بیمارستانها به ویژه در ماههای سرد سال مملو از بیماران شود.تشکری هاشمی با بیان این که تا چند سال پیش سالانه حدود 1400 نفر در تصادفات تهران کشته میشدند که این رقم با تلاشهای زیاد در حال حاضر به سالانه حدود 800 نفر کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: بخشی از این تلفات به خاطر کیفیت پایین وسایل نقلیه است و مدیریت شهری با تدبیر شهردار تهران اراده قطعی دارد موتورسیکلتهای برقی را در شهر راه بیندازد.وی با تاکید بر این که دوران شیردهی تولید وسایل نقلیه ناایمن و غیراستاندارد به سر آمده همانطور که مشکلات راهاندازی بیآرتی را به جان خریدیم، سختیهای ورود موتورسیکلتهای برقی را نیز تحمل میکنیم و آنقدر جذابیت ایجاد میکنیم تا خود مردم این وسیله را انتخاب کنند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به هیچ سازندهای اجبار نمیکنیم خط تولید موتورسیکلت بنزینی خود را تعطیل کند، تصریح کرد: اما هر چه در توان داریم برای این که موتورسیکلتهای بنزینی در تهران مورد استفاده قرار نگیرند و فروخته نشوند، به کار میگیریم.
وی با تاکید بر این که به این منظور امسال 40 میلیارد تومان اعتبار قابل هزینه دریافت کردهایم و قرار است بانک شهر این مبلغ را به مأخذ دو برابر تبدیل به تسهیلات با بهره صفر کند، اضافه کرد: امکان استفاده از برق رایگان برای موتورسیکلتهای برقی را در مرکز شهر فراهم خواهیم کرد، چرا که اعتقاد داریم موتورسیکلتهای برقی فقط آلودگی هوا و آلودگی صدا را حل نمیکنند، بلکه برخی پدیدههای اجتماعی که به سبب تردد انبوه موتورسیکلتهای بنزینی شاهد آنها هستیم را نیز کنترل خواهند کرد.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که امروزه در دنیا از موتورسیکلتهای هیبریدی و موتورسیکلتهایی که استانداردهای یورو4 و یورو5 را پاس میکنند، استفاده میشود، اظهار داشت: این در حالی است که در تهران و سراسر کشور، میلیونها دستگاه موتورسیکلت که حتی استاندارد یورو یک را هم نمیتوانند پاس کنند، در حال تردد هستند.تشکری هاشمی با بیان این که موتورسیکلتهای بنزینی با توجه به سرعت زیاد، شتاب لحظهای سریع و قدرت مانور بالا، برخی معضلات اجتماعی را به همراه دارند و میتوانند بعضی بزهها و بیانضباطیها را رقم بزنند، تصریح کرد: موتورسیکلتهای برقی شتاب لحظهای پایینی دارند، سرعت آنها حد متوسط و متعارف شهری است و مانورهای پرخطر با آنها قابل انجام نیست.