kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

8 نکته خواندنی درباره ویدئوی 18 دقیقه‌ای ابوبکر بغدادی

پیدا شدن مجدد سر و کله ابوبکر البغدادی در یک فایل ویدیویی باعث طرح مسائل مهمی از جمله اهداف آن شده است که بسیاری معتقدند این مسئله در راستای منافع آمریکا تفسیر می‌شود. کارشناسان نیز اقدام به تحلیل رفتار این تروریست دست‌آموز آمریکا در این فیلم 18 دقیقه‌ای کرده‌اند.



ابوبکر البغدادی سرکرده اصلی  گروه تروریستی داعش روز دوشنبه در یک ویدیوی 18 دقیقه‌ای ظاهر شد. البغدادی پس از سخنرانی در مسجد نور موصل در سال 2014، دومین بار است که خود را نشان می‌دهد. پس از انتشار این ویدیو رسانه های مختلف اقدام به تجزیه و تحلیل آن کرده و چرایی ظهور مجدد البغدادی در این شرایط را بررسی کردند.
نکات مهم ویدیوی 18 دقیقه‌ای
1-طبق این ویدیو، البغدادی چاق شده بوده و این نشانی از بی‌تحرکی او به دلایل امنیتی است. در واقع البغدادی در سال های گذشته به دلیل هراس از کشته شدن بیشتر زمان خود را مخفی شده بود.
2- در این ویدیو البغدادی در حالت نشسته برای سه نفر سخنرانی می‌کند که احتمالا از امرای این گروه هستند. شکل و شیوه سخنرانی البغدادی در سال 2014 بر بالای منبر مسجد تاریخی نور موصل و در جمعی گسترده متناسب با شرایط داعش در آن بازه زمانی یعنی اوج سلطه سرزمینی آن بود. اکنون هم سخنرانی «نشسته» و «بر روی زمین» و در «جمعی محدود» متناسب وضعیت کنونی این گروه وحشی شکست خورده است و این خود شرح حالی از دیروز و امروز داعش است.
 3- سخنان البغدادی دیگر همانند قبل  رنگ و بوی حماسی نداشت که این به دلیل شکست‌های پی در پی آنهاست. داعش این تروریست دست‌آموز سازمان‌های مخفی غرب و رژیم صهیونیستی است.  در ابتدای سخنانش هم به نبرد باغوز در شرق سوریه اشاره می‌کند که در آن داعش تنها پایگاه باقیمانده خود در این منطقه را از دست داد و آن را نبردی میان «امت اسلام» و «امت صلیب» نامید! از این رو، این ظهور رسانه‌ای به دنبال پایان سلطه سرزمینی داعش در منطقه منتشر شده است، همچنان که ظهور قبلی وی در 2014 همزمان با اوج سلطه سرزمینی داعش بود.
4-البغدادی با گفتن این که «ما مامور به جهاد هستیم نه پیروزی» به شکلی به شکست‌های داعش اذعان و از این طریق تلاش کرد که نیروهای این گروه را به ادامه کشتار مردم صرف‌نظر از نتیجه آن ترغیب کند.
5- البغدادی در این ویدیو که برای سه نفر در حال سخنرانی است، به حوادث اخیر منطقه هم اشاره می‌کند که نشان می‌دهد، سخنان او جدید بوده و احتمالا در همین ماه میلادی جاری ضبط شده است.
6-البغدادی در این ویدیو جلیقه‌ای همانند «اسامه بن لادن»، سرکرده معدوم گروه تروریستی القاعده بر تن دارد. به گفته تحلیلگران، ظهور البغدادی آن‌ هم در لباس و ژستی شبیه به بن لادن بیانگر این است که سرکرده‌های داعش، می‌خواهد تصویر بن لادن را در اذهان عمومی زنده کند.
7-«تیم رمضان» از فعالان سوریه می‌گوید: «باتوجه به آنچه البغدادی پوشیده، می‌توان پی‌ برد که هوای منطقه‌ در زمان فیلم‌برداری سرد است. ما دو منطقه داریم که در زمان فیلم‌برداری خیلی سرد بوده است‌. نخست منطقه بین «تلعفر» و کوه‌های «سنجار» (شمال غرب عراق) که به احتمال زیاد در همین منطقه تصویربرداری شده است. منطقه دوم صحرای «الشدادی» واقع در جنوب استان «الحسکه» [سوریه] است که بعید می‌رسد آنجا باشد».
8- آمریکا بارها اعلام کرده داعش به پایان کار خود رسیده است. ترامپ هم تاکید کرده که  دیگر نیازی نیست نیروهای آمریکایی در سوریه باقی بمانند. اما سایر مقام‌های کاخ سفید، ترامپ را این گونه تفهیم کردند که اگر چه کار داعش تقریبا تمام است ولی خروج آمریکا از سوریه می‌تواند مواضع شبه نظامیان مورد حمایت واشنگتن را در مقابل ترکیه و مخالفان سوری را در برابر ارتش سوریه و متحدان آن تضعیف کند. این مسئله باعث شد که ترامپ از موضع اعلام شده خود عقب‌نشینی کند. با توجه به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا، به نظر می‌رسد که آمریکا اولین کشوری است که از حضور البغدادی و قدرت گرفتن دوباره این گروه تروریستی‌، منتفع می‌شود؛ چرا که بازگشت داعش بهانه خوبی برای آمریکا جهت ماندن در منطقه است، تا علاوه بر حضور در منطقه غرب آسیا و آن هم نزدیک مرزهای ایران، باز هم ژست حمایت از ملت‌ها و دولت‌ها در برابر «تروریسم» را بگیرد؛ تروریسمی که به باور بسیاری از تحلیلگران از جمله ترامپ ظهور آن، نتیجه سیاست‌ها و جنگ‌افروزی‌های آمریکا در منطقه است. «کریم علیوی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم چرایی ظهور مجدد سرکرده داعش را به توافقی بین سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) و البغدادی ربط داده و گفته واشنگتن با این کار می‌خواهد به دولت عراق پیامی بدهد. این نماینده عراقی معتقد است این پیام دارای سه مضمون مهم است؛ نخست اینکه ظهور البغدادی به معنای پایان داعش نیست. دوم اینکه بازگشت و پایان داعش در دست آمریکاست و سوم اینکه، آمریکا این آمادگی را دارد که برای سنگ‌اندازی بر سر تصویب طرح ممنوعیت حضور نیروهای آمریکایی در عراق، داعش را دوباره به این کشور برگرداند.