kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸

طرح ضد اخوانی آمریکا رشوه بزرگ ترامپ به السیسی برای پذیرفتن معامله قرن

دونالد ترامپ در حالی به دنبال تروریستی اعلام کردن اخوان‌المسلمین مصر است که این اقدام را می‌توان به نوعی رشوه ترامپ برای همراه کردن السیسی با معامله قرن دانست.


سرویس خارجی-

این روزها محور بیشتر مسائل مربوط به جهان اسلام و جهان عرب حول «معامله قرن» و موضوع فلسطین می‌چرخد. این طرح خطرناک که کاملا علیه مردم فلسطین است با مخالفت‌های زیاد حتی بین متحدان اروپایی آمریکا مواجه شده است. در جهان عرب نیز به جز آل‌سعود و امارات آن هم به صورت پنهانی هیچ کشوری با این طرح همراه نشده است. البته آمریکا تلاش دارد تا از طریق پرداخت رشوه به کشورهایی مانند مصر و اردن، موافقت این کشورها را جلب کند. حتی اخیرا اعلام شد که بن سلمان ولیعهد سعودی نیز پیشنهاد رشوه 10 میلیار دلاری به محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین داده که وی رد کرده است. اما به نظر می‌رسد که ترامپ سعی دارد همه اقدامات لازم برای همراه کردن کشورهای عربی را به کار بگیرد. اخیرا عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در سفری غیر منتظره به واشنگتن رفت و با ترامپ دیدار وگفت‌و‌گو کرد. این دیدار پیش از همه پرسی اصلاحات قانون اساسی مصر بود که به موجب آن السیسی تا سال 2030 رئیس‌جمهور باقی می‌ماند!
 برخی کارشناسان می‌گویند السیسی در این دیدار موافقت ترامپ با این اصلاحات را گرفته است. در شرایط کنونی ترامپ برای جلب نظر مصر و همراه کردن این کشور با طرح معامله قرن سعی دارد اخوان‌المسلمین، دشمن السیسی و بزرگترین جریان سیاسی جهان عرب را «تروریستی» اعلام کند، مسئله‌ای که به معنای رشوه بزرگ ترامپ به السیسی تفسیر می‌شود.
روزنامه «نیویورک تایمز» در این ارتباط اعلام کرده، دونالد ترامپ تصمیم گرفته که اخوان‌المسلمین را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کند. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود این را هم نوشته: «این اقدام دونالد ترامپ، می‌تواند باعث آسیب رساندن به این جنبش سیاسی و اسلامی شود که میلیون‌ها عضو در سراسر خاورمیانه دارد و همه این اعضا با تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی مواجه می‌شوند.»
« سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد، دولت آمریکا در راستای قرار دادن نام گروه اخوان‌المسلمین در لیست سازمان‌های تروریستی تلاش می‌کند. به نوشته این روزنامه، کاخ سفید به شورای امنیت ملی و دیپلمات‌ها برای اعمال تحریم‌هایی بر این گروه بعد از سفر عبدالفتاح السیسی دستوراتی داده است. به گفته سندرز، ترامپ با تیم امنیت ملی و رهبران منطقه که با او در نگرانی‌اش شریک هستند در این باره رایزنی کرده و روند قرار دادن اخوان‌المسملین به طور رسمی در لیست تروریست‌ها در حال انجام است.
واکنش اخوان‌المسلمین
گروه اخوان‌المسلمین مصر در واکنش به تصمیم اخیر دونالد ترامپ، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که بدون توجه به اقدامات دولت ترامپ به فعالیت مسالمت آمیز خود ادامه می‌دهد. در این بیانیه آمده: «ما همچنان به تلاش‌ها بر اساس اندیشه مسالمت آمیزمان ادامه می‌دهیم و اقدامی را که برای همکاری صادقانه و سازنده در راستای خدمت به جوامع محل سکونتمان صحیح می‌دانیم، انجام می‌دهیم...گروه اخوان‌المسلمین قدرتمندتر از هر تصمیمی باقی خواهد ماند. »
«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز در واکنش به احتمال تروریستی خواندن حزب اخوان‌المسلمین از سوی دولت آمریکا گفته: «اقدام واشنگتن اسلام ستیزی در غرب و جهان را تقویت می‌کند...این تصمیم توسط آمریکا بدون شک نتایج ناگواری را برای ثبات، وضعیت حقوق بشر، حقوق اساسی و آزادی‌ها در کشورهای جهان اسلام خواهد داشت.» محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم ضمن انتقاد از تصمیم دولت ترامپ برای درج نام اخوان‌المسلمین مصر در فهرست سازمان‌های تروریستی گفته، آمریکا در جایگاهی نیست که دیگران را تروریست بنامد.