kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مدیرعامل شرکت ملی گاز:

کشور در تامین کالای مورد نیاز صنعت گاز به خوداتکایی رسیده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در تامین کالای مورد نیاز صنعت گاز به خوداتکایی رسیده‌ایم و ۷۰ درصد از انرژی کشور را با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متعهد تامین می‌کنیم.




به گزارش خبرگزاری فارس، حسن منتظر تربتی در یک  نشست خبری اظهار داشت: ما در حال دستیابی به توسعه ۱۰۰ درصدی در گازرسانی طی دو تا سه سال آینده هستیم. در تامین کالای مورد نیاز صنعت گاز به خوداتکایی رسیده‌ایم و ۷۰ درصد از انرژی کشور را با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متعهد تامین می‌کنیم.
وی تصریح کرد: شرکت ملی گاز و پیمانکاران قدرتمند ایرانی با تجربه و توانمندی قادر به اجرای طرح‌های عظیم در کشورهای همسایه هستند.
 معاون وزیر نفت در امور گاز درباره تعیین تکلیف صادرات گاز به پاکستان و ترکمنستان گفت: ما با پاکستان هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که شکایتی مطرح کنیم. آمادگی کامل داریم. با ترکمنستان هم بر سر میزان مطالبات اختلاف نظر داریم.
تربتی افزود: پارسال ۷۵۰ میلیون متر‌مکعب رقم انتقال گاز را ثبت کردیم. امسال میزان تولید به بیش از 900 میلیون مترمکعب می‌رسد که توان انتقال آن را داریم. البته توان پالایشی و انتقال گاز تا پایان سال به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.
وی ادامه داد: پارسال صادرات گاز به ترکیه، بغداد و بصره را با میانگین بیش از 40 میلیون مترمکعب در روز داشتیم و امسال صادرات گاز به عراق به بیش از ۳۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: یک سال دیگر باید موضوع تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه را مطرح کنیم. پنج سال آخر هر قرارداد، فضا برای طرح تمدید قرارداد فراهم می‌شود. با آذربایجان نیز همواره مراوده داشته‌ایم، اما حجم صادرات گاز به این کشور زیاد نیست.
تربتی درباره مطالبات گازی ایران از عراق گفت: موضوعات مالی صادرات گاز به عراق مربوط به دولت است. بخشی از مطالبات ما از عراق وصول شده و ما سهم خود را از بانک مرکزی دریافت می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه خط لوله گاز به سیستان و بلوچستان زمینه را برای گازرسانی به این استان فراهم کرده است، افزود: ۵۰۰ کیلومتر شبکه در زاهدان اجرا شده و ۸۰۰ کیلومتر دیگر نیز اجرا می‌شود که کل گازرسانی به زاهدان تا پایان ۹۸ به اتمام می‌رسد.
تربتی تصریح کرد: فاز اول گازرسانی به زابل از طریق سی‌ان‌جی انجام می‌شود و فاز دوم گازرسانی به زابل در مرحله انتخاب پیمانکار است، به عبارتی در خاش منتظر اجرای خط انتقال گاز هستیم که در دو ماه آینده پیمانکار انتخاب می‌شود و شبکه‌گذاری نیز از طریق یکی از شرکت‌های معین انجام خواهد شد. تأمین شبکه گاز شهری چابهار توسط یکی از شرکت‌های معین در شش ماه نخست امسال انجام
خواهد شد.