kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
معاون وزیر کشور:

58 روستا در استان‌های سیل‌زده باید جابه‌جا شوند

معاون عمرانی وزیر کشور با ‌اشاره به اینکه ۵۸ روستا در سطح کشور در استان‌های سیل‌زده باید جابه‌جا شوند بیان کرد: محور ساخت منازل در استان‌های سیل‌زده از صفر تا ۱۰۰ توسط بنیاد مسکن انجام خواهد شد که نشان از حجم زیاد میزان بازسازی و نوسازی بوده که باید در این راستا خیّران مسکن ساز ورود پیدا کنند.



سرویس شهرستانها:

«مهدی جمالی‌نژاد» گفت: سیلاب‌هایی که از ۲۸ و ۲۹ اسفند ۹۷ آغاز شد، ۲۵ استان کشور را درگیر کرد.
وی افزود: هر اعتباری در نظر گرفته می‌شود باید ابتدا برای اولین کار، بازسازی و نوسازی منازل و سرپناه مردم زلزله‌زده استفاده شود.
معاون عمرانی وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید در بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده پیمانکاران قوی به میدان بیاید تا با بالا و پایین رفتن قیمت‌ها، کار متوقف نشود و این مسئله مهمی است گفت: درمورد روستاهایی که نیاز به جابه جایی است، باید مسئله زمین به سرعت حل شود و منابع طبیعی سریع ورود کرده و تکلیف زمین‌ها، بستر و حریم رودخانه‌ها را مشخص کند.
 ساخت واحدهای مسکونی ماژین
 هفته آینده آغاز می‌شود
رئیس‌ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: کار ساخت واحدهای مسکونی تخریب شده بخش ماژین و آنهایی که نیاز به بازسازی بر اثر سیلاب دارند از هفته آینده آغاز می‌شود.
علیرضا تابش در بازدید از مناطق سیل‌زده بخش ماژین دره شهر و مراسم کلنگ‌زنی احداث نخستین واحد مسکونی روستایی آسیب دیده از سیل در روستای شوره بخش ماژین اظهار داشت: بنیاد مسکن وضعیت تمام مناطق سیل زده استان از جمله بخش ماژین در شهرستان دره شهر را بررسی و آماده ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی مردم است.
وی تصریح کرد: بخشی از واحدهای مسکونی مردم باید جابجا شود و بخشی از واحدها تعمیری هستند که بنیاد مسکن تعمیر این واحدها را بزودی آغاز می‌کند و هیج مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
تابش با‌ اشاره به اینکه وام‌های بلاعوض بزودی به مردم مناطق سیل‌زده ماژین و دیگر مناطق استان ایلام پرداخت می‌شود، اضافه کرد: تمام زیرساخت و امکانات بنیاد مسکن برای ساخت واحدهای مسکونی مردم ماژین و روستاهای این منطقه آماده است.
رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: مردم این روستاها نگران ساخت‌و‌ساز نباشند، بطور قطع بنیاد مسکن پای کار است و فقط بعضی از روستاها باید جابجا شوند که این مهم نیز با همکاری مردم انجام خواهد شد.
 آغاز توزیع 10 هزار بسته لوازم خانگی
بین سیل‌زدگان خوزستان
آیین اهدای 10 هزار بسته لوازم خانگی به مردم سیل‌زده خوزستان و بهره‌برداری از یک هزار و 886 طرح‌اشتغال‌زایی و چهار هزار و 237 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 550 میلیارد ریال توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کیهان از اهواز، دبیر ستاد اجرایی فرمان امام در خوزستان روز سه‌شنبه در آیین اهدای لوازم خانگی به مردم خوزستان در اهواز بیان کرد: این بسته‌های لوازم خانگی شامل یخچال، قالی و تعدادی وسایل آشپزخانه به ارزش 50 میلیون ریال است که بین خانواده‌های آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده توزیع می‌شود.
جعفر حجازی افزود: هم اکنون کارشناسان بیمه در مناطق سیل‌زده خوزستان حضور داشته و در حال بررسی خسارت‌های ناشی از سیل هستند.
وی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در بخش دیگری از خدمات خود بیش از چهار هزار واحد مسکونی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر را با همکاری بنیاد مسکن احداث و روز سه‌شنبه به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رساند.
وی از توزیع 30 هزار بسته لوازم خانگی به مردم سیل‌زده کشور خبر داد و افزود: با‌ اشاره به امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد تا در روند بازسازی یا تکمیل بیش از 20 هزار مسکن در سطح کشور مشارکت داشته باشیم.
حجازی افزود: سه هزار و 500 شغل مستقیم در مناطق سیل‌زده ایجاد می‌شود که موجب ‌اشتغالزایی هشت هزار نفر می‌شود.
 خروج 14 هزار هکتار
 از اراضی سیل زده خوزستان از آب
رئیس ‌سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با فروکش کردن سیلاب در مناطق غربی، مرکزی و شمالی خوزستان، 14هزار هکتار دیگر زمین‌های سیل‌زده استان با کمک مردم و بهره‌برداران محلی برای شروع کشت تابستانه از آب خارج شد.
کیخسرو چنگلوایی افزود: با خروج آب از اراضی سیل‌زده، مجموع زمین‌های کشاورزی که تاکنون از آب خارج شده به 49 هزار هکتار رسید.
وی گفت: کار خارج سازی و هدایت آب از هفت هزار هکتار دیگر از اراضی که دچار آبگرفتگی شده‌اند از روز دوشنبه هفته جاری با کمک نیروهای جهادی و مردمی شروع شده است و تا چند روز آینده این بخش نیز به پایان می‌رسد.
چنگلوایی بر شتاب بخشی عملیات خروج آب از مزارع کشاورزی با هدف تسریع بر شروع کشت تابستانه تاکید کرد و گفت: نباید زمان کشت تابستانه از دست برود.
رئیس ‌سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: زمین‌های کشاورزی خسارت‌دیده که آب از آنان خارج شده، عملیات بازسازی زهکش‌ها، لایروبی انهار و همسطح سازی زمین‌ها با کمک بهره برداران محلی و نیروهای ستادی سازمان جهادکشاورزی به سرعت انجام می‌شود.
در جریان سیلاب اخیر حدود 200هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در کناره‌های رودخانه‌های کرخه، دز و کارون دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند.
استاندار خوزستان گفته است امسال در هیچ یک از نقاط خوزستان محدودیت یا ممنوعیت کشت ناشی از کمبود آب نخواهیم داشت و کشاورزان استان می‌توانند بدون دغدغه زمین‌های کشاورزی خود رابرای کشت تابستانه و پاییزه آماده کنند.
سه‌راه ارتباطی خوزستان
همچنان مسدود است
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان گفت: سه راه ارتباطی در خوزستان به دلیل آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب، برای تردد خودروهای سبک و سنگین همچنان مسدود است.
غلامعباس بهرامی‌نیا، افزود: هم اکنون جاده اهواز - آبادان به دلیل طغیان رودخانه و آبگرفتگی در مسیر مسدود است که جاده اهواز - خرمشهر به عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان افزود: جاده شریانی بستان - چذابه (منتهی به پایانه بین‌المللی چذابه) و جاده غیرشریانی عبدالخان - بستان نیز به دلیل طغیان رودخانه همچنان مسدود است.
بهرام‌نیا بیان کرد: جاده روستایی حمیدیه- سوسنگرد نیز به دلیل تخریب جاده ناشی از طغیان رودخانه و سیلاب مسدود شده که مسیر جایگزین جاده اصلی حمیدیه - سوسنگرد تعیین شده است.  وی ادامه داد: 10 جاده روستایی نیز در خوزستان همچنان مسدود است که با فروکش کردن آب، کار ترمیم آنها آغاز می‌شود.
 امکان تخریب سازه‌های آبی
 حمیدیه خوزستان
رئیس ‌اداره میراث فرهنگی شهرستان حمیدیه گفت: سازه‌های آبی تاریخی این منطقه که به نوعی تثبیت‌کننده دیواره رودخانه در حمیدیه هستند بر اثر سیلاب اخیر همچنان زیر آب است و امکان تخریب آن وجود دارد.
حسن بهداد ، بیان کرد: بر اثر بالا آمدن آب رودخانه کرخه بخش عمده‌ای از این بنای دوره ساسانی زیر آب رفت که مجدد با کاهش آب، دیواره‌های این سازه از آب بیرون آمد، اما با سر ریز شدن و سیلابی شدن کرخه این سازه‌ها همچنان زیر آب هستند و خطر تخریب آنها را تهدید می‌کند.
رئیس ‌اداره میراث فرهنگی حمیدیه ادامه داد: بخشی از طاق زیرزمین کوشک حمیدیه که در حاشیه رودخانه کرخه قرار دارد، بر اثر بارندگی و سیل اخیر در شهرستان حمیدیه فرو ریخته است.
وی ادامه داد: دیوارهای این بنا به دلیل مجاورت با رودخانه حدود یک متر زیر آب رفته و همین عامل، خطری جدی برای تهدید این بنای تاریخی است.