استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی
راههای ثبوت اول ماه
س) آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه میتواند به رهبر معظم انقلاب رجوع کند؟ راههای ثبوت اول ماه چیست ؟
ج) اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ در هر صورت اول ماه به پنج چیز ثابت میشود:
اول: آنکه خود انسان ماه را ببیند؛
دوم: عدهای که از گفته آنان اطمینان پیدا میشود بگویند ماه را دیدهایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛
سوم: دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده ایم،
چهارم: سی روز از اول ماه بگذرد؛
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
ملاک رؤیت هلال
س) رؤیت ماه نو با ابزار،چه حکمی دارد ؟آیا رویت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین مخصوص و انعکاس نور و بازخوانی اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، برای اثبات اول ماه کفایت میکند ؟
ج) رؤیت با وسیله، فرقی با رؤیت به طریق عادی ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رایانه که درآن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست محلاشکال است.
مسواک و مزمزه کردن در حال روزه
س) آیا مسواک زدن یا مزمزه کردن روزه را باطل میکند، اگر هنگام وضو یا غیر آن بدون اختیار آب فرو رود چه حکمی دارد ؟
ج) مسواک زدن در حال روزهاشکال ندارد ولی باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیری شود؛ بله اگر روزهدار در هنگام وضو برای نماز واجب قدری آب در دهان بگرداند و مزمزه کند و آب بیاختیار فرو داده شد، روزهاش صحیح است و قضا بر او واجب نیست. ولی در غیر وضوی نماز واجب، احتیاط واجب آن است که قضا کند.
روزه نگرفتن به خاطر امتحان
س)با توجه به فصل امتحانات علی الخصوص کنکور که سرنوشتساز است، در مورد روزه حکمش چیست؟
ج) صرف داشتن امتحان مجوز ترک روزه نیست و در صورتی که روزه نگیرید معصیت کردهاید و باید قضای روزهها را و نیز کفاره آن را انجام دهید؛ البته میتوانید بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر با رفتن به مسافت شرعی روزه خود را در سفر افطار کنید و بعداً فقط قضا نمایید.
استفاده روزه دار از قطره چشم
س) آیا قطره چشم، روزه را باطل میکند؟
ج) ریختن دوا در چشم برای روزهدار اشکال ندارد. چنانچه مزه یا بوی آن به حلق برسد، کراهت دارد.
قرض ربوی
س) مادرم قصد دارد پولی را به شخصی قرض بدهد و این شخص گفته ماهانه مبلغی از سود درآمدش را به مادرم میدهد و از دادن این سود هم راضی است، آیا عمل مذکور ایراد دارد یا اینکه ربا حساب میشود؟
ج) قرض به شرط سود، ربا و حرام است، لکن اگر ضمن قرض شرط نشود که سود بدهد و قرض مبنی بر پرداخت سود نباشد، در صورتی که قرض گیرنده با رضایت خود مبلغی را اضافه بپردازد، اشکال ندارد، همچنین اگر دریافت سود ضمن یکی از عقود شرعی، مانند مضاربه یا مشارکت باشد، اشکال ندارد.