kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

گمیشان آماده مقابله با موج دوم سیلاب است

معاون فرماندار گمیشان به آمادگی کامل نیروهای امدادی، عملیاتی و دولتی این شهرستان برای مقابله با موج دوم سیلاب اشاره کرد و گفت که 8 پمپ بزرگ آماده تخلیه و خروج رواناب احتمالی به گمیش تپه است.


  سرویس شهرستانها:

سید علیرضا حسینی، افزود: با توجه به حجم کمتر رواناب و تجربه دستگاه‌های اجرایی و نظامی و عوامل امدادی از سیل نخست، تلاش می‌کنیم مانع از ورود دوباره آب به گمیش تپه شویم .
وی توضیح داد: در شرایط اضطراری مراکز اسکان و خدمات لازم برای محلات سیل‌زده پیش‌بینی شده و مشکلی در این بخش وجود ندارد.
به گفته حسینی، دایک‌های حفاظتی و سدهای کیسه‌ای با تلاش مستمر مردم و نیروهای امدادی در حال ترمیم و نوسازی است.
معاون فرماندار گمیشان همچنین به وضعیت روستای قرنجیک خواجه خان این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: پل دسترسی به این روستا از سیل اول تاکنون به زیر آب رفته که با بهبود وضعیت، تکمیل و بازسازی این پل آغاز خواهد شد.حسینی گفت: اکنون راه دسترسی جدیدی برای تردد مردم این روستا توسط پرسنل سپاه قزوین در حال ساخت است.
ترمیم شکاف سیل‌بند یلمه خندان آق‌قلا
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح شکاف سیل‌بند در محدود روستای یلمه خندان ترمیم شد.
مجتبی جمالی اظهار داشت: با رفع این مشکل به عنوان عامل اصلی ورود دوباره سیلاب به آق‌قلا، مشکل اصلی حرکت رواناب به این شهر برطرف شد.
وی بیان کرد: نیروهای امدادی و عملیاتی به تقویت و مستحکم کردن محل شکاف‌های ترمیم شده سیل‌بند پرداختند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان افزود: به دلیل فشار آب، چهار نقطه از سیل‌بند کیسه‌ای در محدوده یلمه خندان دچار شکاف شده بود که این نقاط ترمیم و بازسازی شد.
جمالی به شرایط شهر سیل‌زده آق‌قلا پس از موج دوم سیلاب اشاره کرد و گفت: با ایجاد شکاف در 8 نقطه از جاده کمربندی این شهر، روند تخلیه آب شدت گرفته و در برخی محلات ارتفاع آب بین 30 تا 40 سانتی متر کاهش یافته است.وی همچنین گفت: با تداوم روند تخلیه سریع آب، وسعت مناطق درگیر سیلاب آق‌قلا از 25 درصد به 15 درصد کاهش یافت.
سیل هفت هزار کارگر گلستان را بیکار کرد
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: بر اثر وقوع سیل هفت هزار کارگر بخش‌های مختلف استان بیکار شدند.
سعید مازندرانی اظهار داشت که از این تعداد سه هزار نفر در بخش‌های صنعتی و چهار هزار کارگر دیگر در بخش قالی بافی استان دچار آسیب و خسارت ناشی از بیکاری شده‌اند. وی اظهار داشت: از سوی دیگر کارفرمایان و سرمایه‌گذاران گلستان نیز که سرمایه‌های مادی و معنوی خود را وارد عرصه خدمت کرده‌اند، دچار خسارت شده‌اند و همه گروه‌های تولیدی استان نیازمند حمایت ویژه دولت هستند.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان اضافه کرد: در شرایط کنونی کشور، وقوع سیلاب باعث آسیب جدی به جامعه تولیدی و کارگری شده که باید با تدبیر شرایط را مدیریت کرد.
شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سفرهفته گذشته خود به گلستان اعلام کرد دولت اعتبار پرداخت حقوق بیکاری کشاورزان و کارگرانی را که در سیل شغل خود را از دست داده اند؛ پرداخت می‌کند.
خسارت اولیه سیلاب و آبگرفتگی‌های اخیر به بخش صنعت استان گلستان چهار هزار و 100 میلیارد ریال برآورد می‌شود.
این میزان خسارت به واحدهای فعال و زیرساخت‌های شهرک صنعتی آق‌قلا، هشت واحد تولیدی در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان، یک هزار و 700 واحد صنفی در آق‌قلا، گمیشان و گنبدکاووس و 10 هزار بافنده فرش دستباف در آق‌قلا، گمیشان و گنبدکاووس وارد شده است.
همچنین معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که طبق برآورد اولیه 18 هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان در سیل اخیر بین 10 تا 100 درصد خسارت دیدند.
آمنه جمشیدی رودباری اظهار داشت: خسارت اولیه وارده به بخش کشاورزی گلستان شامل زراعی، باغی، دام و طیور، آبزیان و تاسیسات زیربنایی 19 هزار و 200 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی افزود: تاکنون 17 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با نرخ 4 درصد برای جبران خسارت بخش کشاورزی گلستان مصوب شده که شیوه نامه اجرای آن به بانک‌های عامل ابلاغ شد.
وی گفت: علاوه بر آن، سه هزار و 200 میلیارد ریال کمک بلاعوض جبران خسارت سیل بخش کشاورزی گلستان مصوب شده و 50 درصد آن برای پرداخت در اختیار استانداری قرار گرفت.
به گفته وی اولویت پرداخت غرامت با بهره‌برداران کشاورزی است که از سیل 100 درصد خسارت دیدند.
مددجویان خسارت دیده از سیل
صاحبخانه می‌شوند
 رئیس ‌کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: کلیه مددجویان خسارت دیده از سیل این نهاد که منازل مسکونی آنها تخریب شده بدون هیچگونه پرداختی صاحبخانه می‌شوند.
پرویز فتاح ، در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام افزود: هزینه تعمیر و احداث 100 درصد این منازل توسط این نهاد تامین و واحدهای مسکونی آنها بهتر از گذشته بازسازی و احداث و تحویل آنها خواهد شد.
وی همچنین از پرداخت وام قرض الحسنه به مددجویان مناطق سیل‌زده خبر داد که طرح‌های اشتغال آنها در این حادثه آسیب دیده‌اند.
رئیس‌کمیته امداد گفت: در این زمینه به هریک از این مددجویان تا سقف 500 میلیون ریال وام قرض الحسنه پرداخت خواهد شد.فتاح اضافه کرد: این مبلغ علاوه بر حمایت‌های دولت است که از مردم خسارت دیده ساکن در مناطق سیل‌زده قرار است انجام شود.
وی همچنین از تعهد این نهاد برای پرداخت 100 میلیارد ریال در قالب تسهیلات به کلیه خسارت دیدگان از سیل اخیر در استان ایلام خبر داد.
وی گفت: این مبلغ با سرانه 50 میلیون ریال از محل اعتبارهای این نهاد به تمام خسارت دیدگان از سیل اعم از مددجو و غیر مددجو پرداخت خواهد شد.
خطری آبادان را تهدید نمی‌کند
استاندار خوزستان گفت: خوشبختانه خطری آبادان را تهدید نمی‌کند اما جریان سیل به آبادان رسیده و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.
غلامرضا شریعتی افزود: سیل‌بندهایی ساخته شد که آب کنترل شود و همچنین جریان آب از طریق کالبرت‌های مسیر جاده آبادان ماهشهر به‌سمت هورها در حرکت است.
وی گفت: سطح خروجی سدها کاهش پیدا کرده است و بر اساس پیش‌بینی کارشناسان ظرف دو تا سه روز آینده خروجی سدها کاهش بیشتری خواهد داشت.
وی تأکید کرد: در این مدت باید سیل‌بندها را رصد و تقویت کنیم و امیدواریم مشکل خاصی رخ ندهد.