kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸

گرد و خاک اینستاگرام و خواب ماندن مسئولان



  بعد از تروریستی اعلام شدن نام سپاه پاسداران از سوی ترامپ، شبکه اجتماعی اینستاگرام که یک نوع شبکه اجتماعی عکس و فیلم محور است، صفحه‌های منتسب به سرداران و فرماندهان سپاه را مسدود کرد. حتی صفحه منتسب به رهبر انقلاب و بعضی دیگر از شخصیت‌های نظام نیز برای مدتی مسدود شد. علاوه‌بر آن مشاهده شد که پست‌های با مضمون سپاه نیز که از سوی کاربران فرستاده شد، از سوی اینستاگرام حذف می‌شد. اما چند نکته در این زمینه قابل بیان است:
1- شرکت فیس بوک در سال 2012 اینستاگرام را با پرداخت یک میلیارد دلار خریداری کرد(1) البته فیسبوک، شرکت مادر شبکه اجتماعی واتس آپ نیز است. نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تعریف و تمجید فراوان از مارک زوکربرگ (مالک فیسبوک ) او را از وفادارترین‌اشخاص به آرمان‌های اسرائیل معرفی کرده است!
حضور اوباما در جشن تولد مارک زوکربرگ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. تا به امروز هیچ یک از روسای جمهور آمریکا در جشن تولد یک شخص غیر‌دولتی شرکت نداشته‌اند.
بر اساس گفته مایکل وینسنت هیدن، رئیس‌اسبق سیا (CIA)و همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)، فیسبوک خطرناک‌تر از سازمان‌های جاسوسی  است.(2)
همچنین اسرائیل به فارسی (صفحه رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل) بعد از انتصاب رئیس ‌جدید اینستاگرام در سال گذشته می‌نویسد:
«آدام موسری به عنوان رئیس‌جدید اینستاگرام منصوب شد. موسری که یک یهودی اسرائیلی است، این هفته توسط فیسبوک به عنوان مدیر جدید این شبکه اجتماعی پرطرفدار معرفی گشت. برای او آرزوی موفقیت داریم.»
نکته قابل تامل، این جمله «مارک زوکربرگ» در مورد فیس‌بوک است‌: «‌‌فیس‌بوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل مردم است که تا کنون اختراع شده است »که این نشان دهنده پروژه پنهان فیس‌بوک در کنترل ارتباطات بشری در جهت منافع صهیونیزم جهانی و از بین بردن حرکت‌های مقاومت و آزادی‌خواهانه در جهان است که یک نمونه آن کنترل و هدایت  بحران‌های سیاسی و اغتشاشات می‌باشد.(3)
بنابراین انتظار داشتن غیر از این از اینستاگرام، به نوعی بلاهت محسوب می‌شود.
2- این اقدام نشان داد که در فضای مجازی غربی چیزی به نام آزادی بیان وجود ندارد و همچنین با وجود سیاسی قلمداد کردن مقوله‌هایی مانند فیلترینگ در ایران، غربی‌ها خود از بزرگ‌ترین سانسوریست‌ها و فیلترکنندگان صدای مردم دنیا هستند.
3- عده‌ای که گمان می‌کنند با حضور در زمین بازی دشمن می‌توانند آن را فتح کنند و نتیجه را به نفع خود تغییر دهند، باید توجه داشته باشند که مدیریت این فضا به طور کامل در دست غربی‌هاست. بنابراین آنها هستند که تشخیص می‌دهند چه پیامی، از چه کسی و در چه قالب و اندازه‌ای باید به کاربران برسد؟ بنابراین مجنون نیستند که به ضرر خود عمل کنند. ممکن است بتوانیم در این فضا یک ضربه به آنها بزنیم اما چندین برابر آن ضربه می‌خوریم. زیرا در فضای عاریه‌ای غربی حضور داریم.
به عبارت دیگر موشک و هواپیمای جنگی که مدیریت و عملکرد آن به دست دشمن است، بیش از آنکه فرصت باشد، یک تهدید بزرگ‌تر به همراه دارد. بنابراین گسیل کردن ده‌ها میلیون از مردم در چاه ویل اینستاگرام و مانند آن،‌اشتباهی راهبردی است.
در چند سال اخیر نیز مشاهده می‌کنیم که آمار طلاق، فحشاء و بزه‌کاری‌های اخلاقی و... با رشد روزافزون و غیرقابل کنترل امثال تلگرام و اینستاگرام بیشتر شده است. فیلترینگ نیز به عنوان یک بازیچه از سوی برخی مطرح می‌شود. هم‌آکنون میلیون‌ها ایرانی به راحتی در اینستاگرام می‌توانند به مهتوای مستهجن و فیلم‌های پورن دسترسی داشته باشند، چیزی که شاید صحبت از آن، آن هم در عهد جمهوری اسلامی و بی‌تفاوتی نسبت به آن ما را انگشت به دهان می‌گذارد. به عبارتی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت غربی، تبدیل به یک شبکه بزرگ واسطه‌گری فساد شده‌اند!
4- جای سؤال است که برخی از مسئولین مربوطه به جز محکوم کردن این اقدام اینستاگرام که فقط مصرف داخلی دارد، چه اقدامی انجام دادند که جلوی گستاخی این شبکه اجتماعی و امثال آن در آینده گرفته شود؟ آیا گذاشتن پیام اعتراضی در توئیتر و... -که سگ‌های زرد برادر شغال‌اند - و مصاحبه با رسانه‌ها در این زمینه، راه‌حل است؟
5- حقارتی که دولت در این قضیه به جان خریده است، مانند حقارت برجام در سیاست خارجه است که غربی‌ها را بیشتر گستاخ کرده است.
6- وزیر ارتباطات که بهتر است او را وزیر تلگرام و توئیتر معرفی کنیم، چه کاری انجام داده است که بینی اینستاگرام را به خاک بمالد؟ او قبلاً از مدیر تلگرام خواسته بود تا کانال‌های تروریست‌ها را ببندد، آیا اکنون هم می‌خواهد این حقارت را به جان بخرد و دست به دامان اینستاگرام شود؟ وزیری که برای یک نظرسنجی تلویزیونی، نگران حق الناس است، آیا آبروی یک ملت را حق الناس نمی‌داند؟ هدر دادن پول بیت‌المال و ریختن آن در شکم مالک اینستاگرام را حق الناس نمی‌داند؟ در اختیار قرار دادن پهنای باند کشور که مانند خاک مملکت است را حق الناس نمی‌داند؟ اینستاگرام با مجوز کدام نهاد در کشور فعالیت می‌کند؟ دفتر آن در ایران کجاست؟ چقدر مالیات می‌دهد؟ سرور آن در کجا قرار دارد؟
7- آیا وزارت ارتباطات و دستگاه‌های مربوطه در برابر گوساله‌ای که تراشیده‌اند، دیگر نمی‌توانند کاری انجام دهند یا خدای نکرده از این وضع رضایت دارند؟! در هر دو صورت واقعاً جای تأسف دارد.
8- در اقدامی به موقع، طیف‌های مختلف سیاسی در برابر توهین آمریکا به سپاه پاسداران، متحد شدند و به دفاع از سپاه پاسداران پرداختند، حتی مجلسی‌ها لباس سبز پاسداران را پوشیدند. آیا این اقدامات فقط محدود به فضای حقیقی بود، جواب توهین فضای مجازی چه می‌شود؟
9- اما انتظاری که از مردم کشورمان می‌رود این است که در برابر شیطنت‌های دشمنانی که فضای مجازی را تبدیل به میدان جنگ با ما کرده‌اند دست به اقداماتی درخور و شایسته بزنند از جمله وقتی دشمن با این همه ادعای آزادی بیان، ماهیت درونی و پست خود را عیان کرده و عزیزترین فرزندان این سرزمین را در عرصه حقیقی و مجازی تروریست می‌خواند و تحریم می‌کند چرا ما مردم با اقدام متقابل از جمله تحریم این بدافزارها پاسخی روشن به این دشمنان ندهیم؟ در ماجرای تحریم اخیر ترکیه توسط آمریکا، برخی از مردم این کشور دلار را آتش زدند و برخی گوشی اپل را شکستند و از آن فیلم گرفته و به‌اشتراک گذاشتند. آیا تروریست دانستن نیرویی که در دفاع مقدس، ناکام گذاشتن داعش از تعدی به این سرزمین، در سیل، راه سازی، امنیت، پیشرفت‌های موشکی و ... نشان داده است که همواره در خدمت مردم بوده است، توهین به کشور و مردم ایران نیست؟ یک ایرانی که در مستطیل سبز فوتبال از 11 سرباز کشور خود دفاع می‌کند و رگ گردن بیرون می‌زند، چگونه می‌تواند در برابر توهین به هزاران سرباز این مملکت که در دنیای حقیقی نه در دنیای بازی، نماینده این ملت هستند، سکوت کند؟
 پی نوشت:
(1)- http://fna.ir/bozm7i
(2)- https://www.yjc.ir/00QNZn
(3)- http://dana.ir/72831