kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷

اخبار ویژه




نیویورک تایمز: هزاران سرباز آمریکا با ندانم‌کاری ترامپ در معرض خطر هستند
محافل آمریکایی نگران عواقب حماقت دولت ترامپ در تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران هستند. برخی از این محافل می‌گویند ترامپ متوجه عواقب موضع دولت خود نیست.
امین تمکین تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست گفت: ترامپ متوجه عواقب تصمیم خود در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران نیست. این تصمیم موجب افزایش تنش می‌شود و اقدام متقابل ایران، عاملی برای ترس از آینده است.
این استاد آکسفورد می‌افزاید: اقدام ترامپ بی‌سابقه است، گویا او متوجه عواقب و نتایج تصمیم خود نیست. مقامات ایرانی در پاسخ به این تصمیم، به تهدید پرداختند و این، جای نگرانی دارد.
در واقع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد قدرتمند نظامی در ایران است. شاید بتوان گفت قدرتمندترین نهاد در زمینه نظامی در ایران است که از اختیارات زیادی برخوردار است. این موضوع این واهمه را ایجاد کرده است که قدرت سپاه افزایش یابد.
وی افزود: حضور سپاه در عراق و سوریه و کمک به بازسازی این کشورها باعث طرح اتهام تروریست بودن علیه این سازمان است. این حضور، آمریکا و اسرائیل را نگران کرده و باعث شده است که ترامپ این سازمان را تروریستی بخواند.
در همین حال یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به تارنمای پولیتیکو گفت میان پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا در مورد شناسایی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تنش‌هایی وجود دارد و پنتاگون از ترس تلافی ایران، مخالفت می‌کند.
پولیتیکو افزود: مخالفان این موضوع از جمله مقامات پنتاگون نگران هستند که شناسایی نیروهای ایرانی به عنوان عنصر تروریستی می‌تواند منجر به تلافی شبه نظامیان تحت حمایت ایران نسبت به نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه شود.
یک مقام ارشد وزارت دفاع با اشاره به تنش‌های مداوم میان شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت دفاع این کشور گفت مانند اکثر موضوعات مربوط به ایران، پنتاگون در این مورد (شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی خارجی) نیز مخالف است.
از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات سیا و پنتاگون مخالف تصمیم ترامپ درباره سپاه پاسداران ایران هستند.
این روزنامه نوشت: نخستین باری است که آمریکا بخشی از حکومت یک کشور را در این فهرست قرار می‌دهد که البته خطر اقدامات تلافی‌جویانه علیه نظامیان آمریکایی را به دنبال دارد.
مقامات سیا و پنتاگون با این اقدام مخالف بودند چرا که معتقدند موجب می‌شود نیروهای ایران بهانه‌ای برای شدت بخشیدن به عملیات‌های مرگبار علیه آمریکا بخصوص واحدهای زیر نظر سیا بیابند. یک نهاد واسطه‌ای از وکلا این تحریم‌ها را بیش از حد وسیع ارزیابی کردند اما جان بولتون و پمپئو، براین تصمیم اصرار داشتند. پس از افشای این تصمیم در نیویورک تایمز، اختلاف نظر میان مقامات آمریکایی بالا گرفت.
جفری پرسکات، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید دلیلی وجود دارد که دولتهای پیشین آمریکا از تروریست قلمداد کردن سپاه خودداری کرده‌اند و بسیاری از اعضای نظامی و امنیتی دولت ترامپ نیز با آن مخالفند. این اصلاً ربطی به مقابله جدی با حمایت ایران از تروریسم ندارد. پیامد آن این است که هزاران سرباز ما در خاورمیانه را در معرض مخاطرات بیشتری نسبت به وضعیت فعلی قرار می‌دهد بدون اینکه دستاوردی برای ما داشته باشد.
دولت اوباما نیز پیش از ورود به مذاکرات هسته‌ای، اقداماتی علیه سپاه پاسداران اتخاذ کرده بود.
یادآور می‌شود پیشقدم شدن وزارت دفاع آمریکا برای مخالفت با تصمیم ترامپ، دارای اهمیت ویژه است؛ به این دلیل که همین وزارت باید در صورت چالش با ایران و سپاه پاسداران بجنگد اما آشکارا نسبت به قدرت تلافی ایران ابراز نگرانی می‌کند.

دم ‌خروس ترامپ لابه‌لای قسم‌های هوک و پمپئو!
صحنه‌سازی مقامات آمریکایی پس از تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران، با نوعی تناقض‌گویی بلاهت‌آمیز همراه بود.
روز دوشنبه پس از آنکه ترامپ، سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی معرفی کرد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ضمن سخنانی گفت: سپاه پاسداران، مردم ایران را غارت و سرکوب می‌کند.
مشابه این اظهارات از سوی برایان هوک عنوان شد و نشان می‌داد که یک مهندسی در پس ماجرا قرار دارد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به صدای آمریکا گفت: سپاه پاسداران، مسئول بسیاری از سرکوب‌ها و دستگیری‌ها و کشتارها در داخل ایران است.
وی اضافه کرد: قراردادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، سرکوب‌ها علیه مردم ایران را کاهش می‌دهد. مقامات ایرانی باید به فکر مردم خود باشند.
هوک در حالی که مسئول هماهنگی فشارهای تحریمی علیه ایران است، چند روز قبل هم در یادداشتی که نیویورک تایمز منتشر کرد، با ژست دلسوزی برای مردم ایران نوشته بود: «آیا وقت آن فرا نرسیده که حکومت ایران 40 سال شکست و سوء مدیریت را پشت سر بگذارد؟ آیا وقت آن فرا نرسیده که به سیاست‌هایی که 40 سال است مردم ایران و آمریکا را از هم جدا کرده، پایان دهند؟»
«مردم ایران نیز همانند مردم ایالات متحده آمریکا ملتی پرشور هستند که دوست دارند با دیگر ملت‌های جهان در ارتباط باشند. ایرانی‌هایی که به ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند پیشرفت کرده‌اند در حالی که امکان پیشرفت ایرانی‌ها در داخل این کشور، پایین است.
مردم ایران و ایالات متحده آمریکا باید رابطه دیپلماتیک داشته باشند. ما آینده‌ای را تصور می‌کنیم که در آن سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران دایر است و به گردشگران، بازرگانان و اساتید و دانشجویان ایرانی، ویزای سفر به آمریکا صادر می‌کند. همچنین باید خط پروازی مستقیمی بین تهران و شهرهای لس‌آنجلس و نیویورک آمریکا دایر شود.»
هوک در پایان نوشته بود: «ایالات متحده آمریکا آماده است بر اساس احترام و منافع متقابل با حکومت ایران تعامل کند. اما برای اینکه چنین امری محقق شود، حکومت ایران باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد یک کشور عادی باشد یا همچنان به عنوان یک کشور انقلابی باقی بماند.»
اما همه این شامورتی‌بازی‌های پمپئو و هوک در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور احمق آمریکا 21 مهر 96 در حالی که خود را برای سخنرانی درباره راهبرد جدید آمریکا نسبت به ایران آماده می‌کرد، از ملت ایران به عنوان Terorist Nation (ملت تروریست) یاد کرد.
با این وصف بسیار مضحک است که یک رژیم پرورش‌دهنده تروریسم در دنیا ابتدا یک ملت قربانی تروریسم را تروریست بخواند. و در معرض فشارهای تحریمی قرار دهد. سپس نیروهای دفاعی آن را تروریست بخواند اما به همان ملت بگوید ما حامی و در کنار شما هستیم!

تیر خلاص آمریکا به ادعای حامیان FATF
بالاخره موضوع پذیرش یا رد لوایح مرتبط با FATF تعیین تکلیف شد اما نه در مجمع تشخیص که در کاخ سفید!
به گزارش رجانیوز، جدال و بحث بین غرب‌گرایان حامی لوایح استعماری و منتقدان ماه‌ها به طول انجامید اما کاخ سفید اینبار آب پاکی را روی دست غرب گرایان ریخت.
 بعد از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا مردم ایران را «ملت تروریست» معرفی کرد حالا با اضافه کردن سپاه پاسداران به لیست گروه‌های تروریستی فرزندان ملت را نیز تروریست خواند و ثابت کرد با هر کس که ضامن امنیت ملی ایران باشد دشمنی دارد.
از آنجا که یکی از مهم‌ترین مسائل اصلی در پذیرش خواسته‌های FATF تعریف تروریسم بود آمریکا با اقدام اخیر خود صحنه را شفاف کرد و نشان داد که مدافعان امنیت ایران را هم تروریسم می‌داند و در پی ضربه زدن به آن از طریق گروه استعماری FATF هستند. به نظر می‌رسد این اتفاق عملا باعث خالی شدن دست غرب گرایان و رد شدن قطعی لوایح استعماری شده است. چرا که آنها مدعی بودند که نیروهای مقاومت و در راس آن ایران در تعریف آمریکا از تروریسم قرار ندارد!
 هر چند آنها تروریستی خواندن سپاه قدس در سال 2007 توسط آمریکا را بیان نمی‌کردند و حاضر به دیدن دشمنی آنها با مولفه‌های قدرت‌ساز ایران نبودند اما رئیس‌جمهور آمریکا سیاست آمریکا برای ایران را عریان کرد.
در این میان یک روزنامه اصلاح‌طلب نیز به‌اشتباه غرب‌گرایان در اعتماد دوباره به غرب و تلاش برای تصویب FATF اعتراف کرد.
یک روزنامه اصلاح‌طلب هم در کانال تلگرامی خود ضمن اعتراف به اینکه فاتحه FATF خوانده شده نوشت: مدت‌ها بود که برخی تضاد دیدگاه‌ها بر سر تصویب یا رد لوایح باقی مانده و مربوط به FATF وجود داشت که با این اقدام جدید آمریکا و تروریست خواندن سپاه باید پایان تلخ این لوایح را اعلام کرد.
 روزنامه قانون که نتوانسته ناراحتی خود از عدم تصویب لوایح استعماری را مخفی کند و آن را «پایان تلخ این لوایح» نامیده، می‌نویسد: «زیرا قبل از این اقدام شائبه‌هایی بر سر مصادیق تشخیص تروریستی بودن یا نبودن گروه‌ها وجود داشت و بیشتر مخالفان معتقد بودند که در صورت تصویب CFT طرف‌های غربی می‌توانند با مصادیق مختلف گروه‌ها را تروریستی بخوانند و نگران حماس و حزب‌الله‌ بودند. اما امروز که سپاه را آمریکا تروریستی خواند مشخص است که در ادامه نیز اعتمادی به این کشور وجود ندارد و در صورت تصویب مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند و این مشت نشانه خروارهایی است که در آینده می‌تواند مسئله‌ساز شود. آمریکا با این اقدام مهر تاییدی بر ادعاهای مخالفان FATF زد».
 
منتجب‌نیا: مشکلات مردم با روش جهادی و انقلابی حل می‌شود
قائم‌مقام پیشین حزب اعتدال ملی می‌گوید با روش انقلابی و جهادی می‌توان مشکلات مردم را برطرف کرد.
رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با جماران اظهار داشت: ما در سال ۹۷ مشکلات اقتصادی فراوانی داشتیم و با نوسان نرخ ارز و سکه و همچنین تورم سرسام آوری مواجه بودیم. افزایش قیمت‌ها در سالی که گذشت فشار مضاعفی به مردم آورد و دولت نتوانست آن را کنترل کند و با اینکه وعده‌هایی در رابطه با بهبود وضعیت داده شد و کالاهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها وارد کشور شد اما متاسفانه دولت در توزیع عادلانه و مناسب آنها موفق نبود. وی افزود: مسئولان باید ببینند مشکل دقیقاً کجاست؟ زمانی که می‌گویند اقلام به اندازه کافی وجود دارد ولی عملاً در بازار مشاهده نمی‌شود یا اگر هم عرضه شود به قدری زشت و مبتذل صورت می‌گیرد که گروهی از مردم حاضر می‌شوند نخورند تا در صف‌های طولانی گوشت و مرغ و تخم مرغ دولتی قرار نگیرند. از این رو، باید روش دیگری غیر از روشی که در سال ۹۷ در پیش گرفته شد، انتخاب شود و اقتصاددانان نیز معتقدند که با استفاده از نظریات مختلف کارشناسان می‌توان چنین کاری کرد. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: انتخاب روش مناسب برای مقابله با گرانی‌ها و تورم در سال جدید مهم‌ترین اولویت کشور است. اگر این مسأله حل شود دیگر تحریم‌ها و تهدیدها هیچ کدام نمی‌تواند اراده ملت را شکسته و تضعیف کند. متاسفانه اوایل امسال با ماجرای تلخ و دشوار سیل مواجه بودیم و تعداد زیادی از استان‌ها هنوز درگیر این مسأله هستند. لذا باید همه قوا و نهادها تلاش کنند تا آثار این سیل ویرانگر هرچه زودتر از بین رفته و مردم بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.
وی با بیان اینکه مسئولین باید برای مردم کار جهادی کنند، گفت: باید از کارهای اداری و فرمالیته کارکردن پرهیز شود. ما در گذشته زلزله‌ها، سیل‌ها و طوفان‌هایی در کشور داشتیم که با آنکه مصوبه‌ای از سوی دولت‌ها صادر شده، ولی به تدریج در پیچ و خم روال اداری قرار گرفته و بسیاری تا سال‌های سال نتوانستند از آن بهره مند شوند. باید به سرعت و با روشی انقلابی و جهادی مشکل مردم را برطرف کرد تا مردم بتوانند به خانه و کاشانه خود بازگردند. از این رو مسئولین باید تا جایی که می‌توانند خسارات مردم را جبران نمایند.
موضع درست منتجب‌نیا در حالی است که افراطیون مدعی اصلاحات، همواره علیه روحیه انقلابی و جهادی فضاسازی کرده‌اند.

حمایت از جریان معارض با انقلاب هدف ترامپ از تحریم سپاه
یک عضو گروهک ملی- مذهبی و بازداشتی فتنه اذعان کرد تروریستی معرفی کردن سپاه، برای شوک به جامعه ایران و در حمایت از طیف غربگرای معارض انقلاب اسلامی است.
«احمد- ز» با اشاره به تصمیم اخیر دولت ترامپ می‌نویسد: هنوز روشن نیست که ایران چه جایگاه مشخصی در طرح خاورمیانه‌ای ترامپ و یا همان معامله قرن او دارد، اما مشخص است که دولت آمریکا، جمهوری اسلامی را بزرگترین حامی گروه‌های مسلحی می‌داند که با هر نوع طرح صلح مبتنی بر تثبیت و مشروعیت اسرائیل در منطقه سر ستیز دارند و قادر به خنثی کردن این نوع طرح‌ها هستند. از نگاه دولت ترامپ، سپاه پاسداران بخصوص شاخه برون‌مرزی آن، به عنوان بازوی نظام اسلامی در جهت کمک و تقویت و سازماندهی این گروه‌ها از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین و تکثیر مشابه آنها در سوریه و عراق و یمن عمل می‌کند و از همین‌رو، بدون مهار و مقابله با آن، شانسی برای موفقیت معامله قرن نمی‌بیند.
وی می‌افزاید: با این حال، موضوع ظاهرا به عملیات برون‌مرزی سپاه منحصر نمی‌شود زیرا اگر چنین بود، صرف وارد کردن نام سپاه قدس به فهرست گروه‌های تروریستی کفایت می‌کرد. از این رو، به نظرم دولت ترامپ در تصمیم خود برای گنجاندن کلیت سپاه در لیست سیاه خود، به نقش داخلی آن نیز نظر دارد.
ظاهرا از نگاه آمریکایی‌ها سپاه پاسداران و نیروهای تحت پوشش آن، در تحولات داخلی ایران به گونه‌ای نقش بازی می‌کنند که همواره بر سر بزنگاه‌های حساس، توازن قدرت سیاسی را به زیان «نیروهای میانه‌رو» به هم می‌زنند و عملا سبب استمرار وضع موجود و حفظ و تقویت «ایدئولوژی انقلابی» نظام می‌شوند. در واقع، اظهارنظرهای برخی از فرماندهان سپاه و تبلیغات رسانه‌ای نیروهای نزدیک به آنها نیز که همواره بر «رسالت سیاسی» سپاه برای حفظ انقلاب اصرار می‌ورزند، تصویری کاملا سیاسی از این نیروی نظامی خلق کرده و این خود سپاه را در چشم آمریکایی‌ها از یک «ارتش» به یک سازمان پیچیده سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی تبدیل کرده است.
به نظر می‌رسد که دولت آمریکا با تصمیم خود قصد دارد نقش بین‌المللی و داخلی این «سازمان پیچیده» را سخت پرهزینه و در نهایت خنثی کند، اما آیا این اقدام راه هر نوع تعامل احتمالی با جمهوری اسلامی را نمی‌بندد و سیاست «تغییر رفتار» ایران را به سیاست «تغییر رژیم» تبدیل نمی‌کند و نهایتا به رویارویی نظامی نمی‌انجامد؟ پاسخ به این پرسش‌ها مجال دیگری می‌طلبد.