kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
در میان بی‌تفاوتی مدعیان دفاع از حقوق بشر

وبا در یمن همچنان قربانی می‌گیرد/اعلام حالت فوق‌العاده در سراسر این کشور

در پی شیوع بیماری وبا در یمن وزارت بهداشت عمومی و مسکن دولت نجات ملی، در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد.




‌حمله وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن باعث نابودی زیرساخت‌های بهداشتی و شیوع بیماری‌های خطرناکی شده است. وبا یکی از این بیماری‌ها بوده و طی سه سال گذشته صد‌ها نفر از مردم بیگناه یمن را به کام مرگ کشانده است. حتی بسیاری معتقدند که ویروس این بیماری به صورت عامدانه توسط ائتلاف سعودی در یمن منتشر شده است. اکنون گسترش این بیماری منجر به وضعیت خطرناکی در یمن شده است. نکته جالب این است که مدعیان حقوق بشر در جهان در برابر این جنایت وحشتناک، سکوت کرده و یمنی‌ها همچنان قربانی می‌شوند.
 وزارت بهداشت عمومی وابسته به جنبش انصارالله یمن (دولت نجات ملی یمن) برای مقابله با بیماری وبا که از ابتدای ماه ژانویه(بهمن) 2019 منجر به مرگ ده‌ها نفر و بستری شدن هزاران تن دیگر شده ، در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده است. «یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت دولت نجات ملی تاکید کرد، جنگ چهار ساله در یمن عامل اصلی شیوع این بیماری است. وی گفت، اعلام حالت فوق‌العاده ایجاب می‌کند که همه افراد در حوزه‌های دولتی، مدنی، مردمی، حزبی و غیره برای مقابله با بیماری وبا بسیج شوند. الحاضری افزود از ابتدای سال 2019 ، حدود 29 هزار و 750 مورد مشکوک به ابتلا به بیماری وبا در پایتخت مشاهده شده است و تا تاریخ چهار آوریل (15 فروردین ) دستکم 29 نفر بر اثر این بیماری در صنعا جان باخته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت یمن گفت، شمار مبتلایان به بیماری وبا فراتر از میانگین طبیعی آن است و سیستم بهداشتی توان کافی برای کنترل این فاجعه بی‌سابقه در صنعا و بقیه استان‌های کشور را ندارد. الحاضری تاکید کرد، از ابتدای سال 2019 دست‌کم 327 نفر در کشور بر اثر بیماری وبا جان باخته‌اند و آمار کل قربانیان این بیماری از زمان شیوع آن در سال 2016 ، به بیش از 3000 نفر رسیده است و بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر هم در استان‌های مختلف کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.
درهمین حال، سازمان بهداشت جهانی دوشنبه گذشته از افزایش تعداد کشته‌های ناشی از ابتلا به بیماری وبا در یمن از ابتدای سال 2019 به 291 مورد خبر داد. بر اساس بیانیه ‌این سازمان در مدت مذکور 147 هزار و 927 نفر در یمن به بیماری وبا مبتلا شده‌اند.