kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
علی‌رغم وعده ارزانی وزیر صنعت

خودرو 2 ماهه به طور میانگین هشت میلیون تومان گران شد!

در کمتر از دو ماه پس از مجوز رسمی دولت به خودروسازان برای تعیین قیمت خودرو ۵ درصد زیر نرخ حاشیه بازار، شکست این سیاست با افزایش شدید قیمت‌ها، حتمی شده است.

به گزارش مشرق، در حالی که وزیر صنعت بارها وعده داده بود که با تعیین قیمت خودرو ۵ درصد زیر نرخ حاشیه بازار، به تدریج قیمت‌ها در بازار پایین خواهد آمد، اکنون نادرست بودن وعده‌های رحمانی مشخص شده است.
پس از آنکه وزارت صنعت در آذرماه امسال مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو تا ۵ درصد زیر قیمت بازار را صادر کرد، رضا رحمانی، وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در مصاحبه‌های مختلف خود اصرار داشت که این وزارتخانه یک بسته جامع برای خودرو تهیه کرده که شاه بیت آن افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت‌ها است.
۲۰ آذرماه وزیر صنعت با ‌اشاره به این‌که قیمت‌گذاری خودرو شامل دو بخش می‌شود، گفت‌: خودروسازان عرضه خودرو با نرخ پنج درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه اینگونه ادامه داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود. به‌طوری که در مرحله بعد نیز بار دیگر خودروسازان قیمت را پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار تعیین می‌کنند که در این حالت هم دلالی در بازار کمتر شده و هم قیمت‌ها در بازار آزاد متعادل خواهد شد.
رحمانی ۲۵ آذرماه نیز در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو برگزار شد اظهار کرد: ‌برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی پیش‌بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.
رحمانی در ۱۲ دی‌ماه نیز مجدداً درباره طرح خودروسازان برای عرضه محصولات تا ۵ درصد زیر قیمت خاطر نشان کرد: لازمه این کار افزایش تولید است... تولید هم اکنون در حال افزایش است و عرضه که بیشتر شود خودروسازان هم می‌توانند تعهدات خود را اجرایی کنند.
رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت خودرو کاهش می‌یابد تاکید کرد: قیمت خودرو حتماً باید نسبت به قیمت بازار پایین بیاید. ما پیگیر این مسئله هستیم وخودروسازان هم قول دادند با افزایش تولید قیمت خودرو را پایین بیاورند.
این در حالی است که مقایسه قیمت خودروها در بازار در آذرماه امسال و قبل از ابلاغ مصوبه آزادسازی قیمت‌ها با نرخ‌های فعلی نشان می‌دهد محصولات ایران خودرو و سایپا در همین دو ماه به طور متوسط ۸ میلیون تومان گران شده است.
بر این اساس در این مدت برخی محصولات پرفروش مانند انواع تیبا حدود شش تا هفت میلیون تومان، تندر 90 حدود 12 میلیون تومان، انواع پژو 206 بین 7/5 تا 9 میلیون تومان و انواع سمند بین 9/5 تا 13 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.
در جدیدترین مورد از افزایش قیمت کارخانه محصولات پرفروش هم دیروز ایران خودرو در اطلاعیه‌ای خطاب به نمایندگی‌های خود درباره ثبت‌نام طرح فروش در روز شنبه 97/12/11 اعلام کرد: در روز هفتم اجرایی شدن این طرح دو خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند ال ایکس EF۷ با قیمت‌های ۶۶ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان و ۷۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فروش فوری سمند ال ایکس EF۷ و پژو ۲۰۶ در حالی آغاز شده است که نسبت به قیمت‌های اعلامی بهمن ماه افزایشی بیش از ۹ میلیون تومان برای هر کدام را نشان می‌دهد.
گفتنی است دولت در حالی به حمایت همه‌جانبه از خودروسازان ادامه می‌دهد که در نیم قرنی که از عمر این صنعت می‌گذرد، خودروسازان تولیدکننده نشده‌اند و مونتاژکار باقی مانده‌اند.
دولت انواع حمایت‌ها، از مجوز افزایش قیمت گرفته تا کمک‌های هنگفت 15 هزار میلیاردی به بهانه تأمین سرمایه در گردش را در اختیار آنها قرار داده، اما بر خلاف ادعای خودروسازان درباره تولید ملی، پس از افزایش نرخ ارز، معلوم شد بسیاری از آن اظهارات، صرفا ادعا بوده است.
درباره اینکه چرا در پنج دهه گذشته صنعت خودروسازی ملی پا نگرفته و عمدتا مونتاژکار بوده است دلایل زیادی وجود دارد که در این بین، وابستگی به واردات به جای تولید داخلی و سودجویی دست‌اندرکاران بازار خودرو، اعم از دولتی و غیر‌دولتی، را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل آن ذکر نمود. اینکه هر از گاهی خبر حضور یک مقام دولتی در هیئت‌مدیره برخی شرکت‌های خودروسازی منتشر می‌شود را می‌توان در همین چارچوب تحلیل کرد؛ اتفاقی که با بروز تضاد منافع، زمینه را برای بروز فساد فراهم می‌کند.