kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵

اخبار ویژه

نگرانی مقام صهیونیست از نفوذ ایران به سامانه هشدار موشکی اسرائیل
رئیس سابق دفاع سایبری ارتش رژیم صهیونیستی گفت: هکرهای ایرانی به طرز نگران‌کننده‌ای به سامانه هشداردهنده موشکی اسرائيل نزدیک شده‌اند.
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از «نوآم شار» مقام ارشد صهیونیستی نوشت: ارتش اسرائیل بعد از شناسایی هکرهای مذکور در سال 2017، آنها را شناسایی کرد.
شار گفت: ما موانع و سامانه‌های نظارتی جدیدی ایجاد کرده‌ایم.
بلومبرگ نوشت: این مقام اسرائیلی، حملات سایبری جمهوری اسلامی را مخرب‌ترین حملات در فضای سایبری امروزه توصیف کرد.
بلومبرگ افزود:  شار که طی 20 سال گذشته در توسعه عملیات دفاع سایبری اسرائیل نقش داشته، گفت «ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا سایبری‌های ایرانی به یک تهدید بسیار بزرگ تبدیل شوند.»
این رسانه افزود: شرکت امنیت سایبری «فایر آی» مستقر در آمریکا بعد از ماه‌ها تحت پیگرد قرار دادن عاملان حملات هکری، در ژانویه گذشته اعلام کرد ایران ممکن است در موجی از حملات هکری علیه زیرساختارهای دولتی و مخابراتی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی نقش داشته باشد.
بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از «ریا سایرس ‌(Rhea Siers)» مقام ارشد سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نوشت:  روسیه در عملیات حملات سایبری از ایران حرفه‌ای‌تر است و چین در این زمینه بسیار ماهر است.
نخست‌وزیر اسرائیل به تازگی گفت اسرائیل به طور روزمره حملات سایبری ایران را دفع می‌کند.
نوام شار در این زمینه گفت: متحدان و گروه‌های نیابتی ایران نیز در حملات سایبری علیه اسرائیل نقش دارند.
هشدار رئیس سابق دفاع سایبری ارتش رژیم صهیونیستی در حالی است که اخیرا مایکل مالوف از مقامات اسبق پنتاگون در گفت‌وگو با راشا تودی تصریح کرد: ایرانی‌ها سال‌هاست که به تخصص در زمینه جنگ الکترونیک معروف بوده و در هک استادند و می‌توانند بر قاعده و الگوریتم هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا مسلط شوند.
مالوف افزود ایران می‌تواند به پهپادهای آمریکا نفوذ کند و نیروهای این کشور را به حرکت درآورد.
این فناوری و ظرفیتی است که ایران دست کم از سال 2011 در اختیار داشته است. زمانی که این کشور فرماندهی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین  فوق پیشرفته آمریکایی به نام RQ-170  را به دست گرفت و آن را از افغانستان به ایران هدایت کرد؛ سپس از طریق مهندسی معکوس به داخل سیستم فوق پیشرفته آن نفوذ کرد و توانست مشابه این پهپاد را بسازد.
این مقام اسبق  پنتاگون از اینکه چرا ایران ظرفیت سایبری خود را افشا کرده ابراز تعجب کرد اما افزود: این حادثه تنها بخش کوچکی از ظرفیت‌های الکترونیک ایران را فاش کرده است.
گفتنی است گونن سگو وزیر انرژی سابق رژیم صهیونیستی، اخیرا به خاطر جاسوسی برای ایران به 11 سال زندان محکوم شد.

کف و سوت افراطیون مدعی اصلاحات برای اشتباه ظریف
افراطیون مدعی اصلاحات، از اعلام استقبال ظریف در اینستاگرام استقبال کردند.
در حالی که خبرها حاکی از دلخوری ظریف نسبت به روحانی است، عبدالله رمضان‌زاده (سخنگوی دولت اصلاحات و عضو حزب منحله مشارکت) در توییتر نوشت: استعفای ظریف اقدامی به موقع بود. دخالت‌های دیگران غیرمسئول در روابط خارجی، منافع ملی را به خطر انداخته است.
عباس عبدی هم که از حامیان خروج از حاکمیت در دوره اصلاحات بود، نوشت: استعفای ظریف کار خوبی بود.
حجت نظری عضو شورای شهر تهران و عضو اعتماد ملی هم می‌نویسد: اگر خبر استعفای ظریف تأیید شود، فارغ از نحوه استعفا، شهامت او را تحسین می‌کنم که شهامت داشت از سمتش کناره بگیرد. کاش همه ما شهامت داشته باشیم(!)
علی شکوری‌راد رئیس حزب اتحاد ملت نیز نوشت: ظریف یک دیپلمات تمام‌عیار است و ظرایف سیاست را می‌شناسد و پیامدهای هر اقدامی را می‌داند.
او به خوبی می‌دانسته است یا نباید# استعفا بدهد یا  اگر استعفا داد ناگزیر باید پایش بایستد چرا که می‌فهمد استعفا‌# پایان کار ظریف نیست. بازگشت به کار پس از اعلام کناره‌گیری پایان کار ظریف است.
آذر منصوری دیگر عضو حزب اتحاد ملت هم مدعی شد: برای منافع مالی یک جاهایی هم باید استعفا داد.
خاطره وطن‌خواه نیز در توییتر نوشت: کاش شجاعت آقای ظریف را آقای جهانگیری داشت و یک سال پیش وقتی با اولین محدودیت‌ها مواجه شد، استعفا می‌داد. این دولت با ترکیب سهامی خاص، چشم‌اندازی بهتر از آنچه امروز اتفاق افتاده ندارد.
همچنین عیسی سحرخیز مدیرکل مطبوعات داخلی در دولت اصلاحات که مدت‌هاست با ضدانقلاب همکاری می‌کند، نوشت: «روحانی اگر مرد میدان سیاست باشد، به جای تلاش برای بازگرداندن ظریف خود نیز باید استعفا دهد».
فریدون مجلسی همکار نشریات زنجیره‌ای هم به نامه‌نیوز گفت: روحانی هم باید بین ماندن و رفتن انتخاب کند.
یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات، در انتخابات مجلس هفتم (سال 82) نیز در دولت و مجلس تهدید به استعفا کرده بودند تا عناصر رد صلاحیت شده برگردند یا انتخابات تعطیل شود؛ اما نظام در مقابل این باج‌طلبی ایستاد. آنها همچنین در فتنه سال 88، چند عضو برخی سفارتخانه‌های ایران در خارج کشور را وادار کردند تا برای فشار به نظام، اعلام استعفا کنند. به نظر می‌رسد در ماجرای اخیر نیز که به دلخوری ظریف از روحانی مربوط می‌شود، افراطیون مدعی اصلاحات بدشان نمی‌آید، دولتمردان را به سمت خودزنی هل دهند و از این طریق ضمن داغ شدن فضا، از پاسخگویی درباره وعده‌های اقتصادی داده شده به مردم طفره بروند و ضمنا به عقده‌ ناکام قدیمی (ایجاد بی‌ثباتی در کشور) جامه عمل بپوشاند.

تروریست‌های ضد ایرانی در کدام کشورهای اروپایی فعالیت دارند
اتاق فکر عملیات‌های تروریستی علیه ایران در برخی کشورهای اروپایی است.
روزنامه فرهیختگان با ‌اشاره به جنایات تروریستی اخیر نوشت: سال ۱۳۹۷ در حالی رو به پایان است که بر چهره خود سه واقعه تروریستی تلخ را به یادگار دارد؛ اولین اتفاق مربوط به استان کردستان و درگیری نیروهای انتظامی کشور با تروریست‌های کرد ساکن عراق بود که اواخر بهار و تابستان در چند برهه روی داد و نهایتاً منجر به اقدام سپاه پاسداران و هدف قراردادن مقر تروریست‌های حزب منحله دموکرات کردستان در خاک عراق شد. دومین واقعه به عملیات تروریستی در اهواز همزمان با برگزاری رژه نیروهای مسلح مربوط می‌شود. در ۳۱ شهریور چهار تن از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه با حضور در میان مردم بیش از ۲۰ زن و مرد و کودک، سرباز و نیروهای نظامی را به شهادت رساندند و حدود ۶۰ نفر را زخمی کردند. واقعه سوم هم عملیات گروهک تروریستی جیش‌الظلم در شامگاه چهارشنبه گذشته بود. عملیات انتحاری این گروهک تروریستی در محور مواصلاتی خاش- زاهدان منجر به شهادت ۲۷ تن از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.
در این میان اما واضح است که پشتوانه این عملیات‌های تروریستی علاوه‌بر سیا و موساد، کشورهایی هستند که عوامل گروهک‌های یادشده را در خود جای داده‌اند و آنها را تحت عناوین مختلف حمایت می‌کنند. به جز عربستان که رسما از داعش و گروهک‌های مستقر در مرزهای شرقی ایران حمایت می‌کند و برخی اخبار نیز از کمک‌های مالی آنها به الاحوازیه حکایت دارند، امروز اروپایی‌ها که همیشه داعیه مبارزه با تروریسم داشته‌اند و فشار زیادی هم به ایران می‌آورند تا به همین بهانه، ایران اجرا‌کننده دستورات کنوانسیون‌هایی چون پالرمو و CFT باشد، نیز میزبان و حامی تروریست‌هایی هستند که در موارد بالا اسامی آنها ذکر شد.
گروهک جندالشیطان در سال ۱۳۸۲ توسط عبدالمالک ریگی بنیاد گذاشته شد و عملیات‌های خونینی چون تاسوکی را در ایران اجرا کرد. بخشی از گزارش مفصل شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا در سال ۲۰۰۸ از حمایت‌های گسترده آمریکا از جندالشیطان پرده برداشت. بعد از انهدام این گروهک و اعدام عبدالمالک، در سال۲۰۱۳ عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک «جیش‌الظلم» را راه‌اندازی کرد.
عبدالرحیم ملازاده (صلاح‌الدین فاروقی) نیز از سرکردگان این گروهک تروریستی است که از چند سال پیش با حضور در کویت شبکه فارسی‌زبان و ضدشیعی «الوصال» را راهبری می‌کند. اخیرا البته اسناد دیگری درخصوص ارتباط جیش‌الظلم با اروپایی‌ها هم منتشر شد؛ مانند سندی که نشان می‌دهد سایت این گروهک تروریستی از فرانسه اداره می‌شود.
اعضای گروهک الاحوازیه نیز در انگلیس و دانمارک و هلند اقامت دارند و سرکرده این گروهک در هلند به هلاکت رسید. برخی شبکه‌های رسانه‌ای در لندن از این گروهک تروریستی حمایت می‌کند.
همچنین برخی اعضای گروهک تروریستی دموکرات در آمریکا و آلمان تردد دارند.
به این فهرست باید سازمان تروریستی منافقین را نیز اضافه کرد که در فرانسه و برخی کشورهای دیگر فعال است.

شرق: دولت صندوق توسعه ملی را از معنا تهی کرد
با عملکرد دولت، ماهیت صندوق توسعه ملی از معنا تهی و ورودی‌های صندوق به صفر رسیده است. روزنامه شرق به نقل از هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: بررسی ارقام و تبصره‌های لایحه بودجه نشان می‌دهد به‌واسطه کسر سهم ۱۴‌درصدی صندوق توسعه ملی و اعمال تکالیفی مانند ۴۰۰هزار میلیارد ریال سقف دوم و دیگر تکالیف تبصره‌های «۴»، «۱۸»، «۱۹» و «۲۰» از محل منابع صندوق، در سال آینده عملا منبع جدیدی وارد صندوق نخواهد شد. این درحالی است که با توجه به شرایط پیش‌رو لازم بود در حد امکان منابع صندوق برای مصارف ضروری در سال‌های آتی پس‌انداز شود. صندوق توسعه ملی قرار بود سهم ارزی نسل آینده از منابع طبیعی باشد، اما با دست‌اندازی‌ها به منابع این صندوق عملا به مخزنی برای جبران کسری درآمدی دولت تبدیل شده است.
 روند فزاینده برداشت‌ها بیشتر از پیش تقویت شده است و دولت در ۳ سال اخیر بیش از دو‌برابر کل تسهیلات ریالی دریافتی از صندوق از ابتدای تأسیس تا پایان سال ۹۳ برداشت کرده و در لایحه بودجه سال آینده با کاهش ۱۴ درصدی سهم صندوق توسعه از فروش نفت، در چندین محل برای تأمین مالی بر منابع صندوق توسعه تکیه کرده است.
هرچند در اساس‌نامه صندوق بر مستقل‌بودن صندوق توسعه ملی از مصارف بودجه‌ای تأکید شده، اما در سال‌های اخیر و به‌ویژه در لایحه بودجه ۹۸، این اصل نقض شده و دولت و مجلس منابع آن را برای تکالیف بودجه‌ای و تأمین مالی هزینه‌های جاری اختصاص داده‌اند.
دولت یک قدم هم پیش‌تر رفته و برای تأمین مالی بخشی از مصارف لایحه بودجه ۹۸ حساب ویژه‌ای روی صندوق توسعه ملی باز کرده است. در لایحه بودجه ۹۸ سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت خام و میعانات گازی ۱۴ درصد کاهش داشته.

روند تدوین قانون بودجه معیوب و غیرشفاف است
لایحه بودجه تقدیمی از سوی دولت، معیوب است و باید عیب‌های آن برطرف شود.
روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: رهبر معظم انقلاب در منشور گام دوم انقلاب اسلامی، مشکلات اقتصادی و راه‌حل‌های آن را متذکر شدند و از بودجه کل کشور به عنوان بودجه معیوب و نامتوازن و نیز عدم ثبات سیاست‌های اجرایی اقتصاد یاد کردند.
مجلس شورای اسلامی پس از یک دوره طولانی بررسی بودجه کل کشور در کمیسیون تلفیق شنبه گذشته به کلیات آن رای داد، نمایندگان مخالف و موافق دیدگاه‌های خود را مطرح کردند اما کمتر کسی به موضوع معیوب و نامتوازن بودن و عدم ثبات سیاست‌های اجرایی‌اشاره کرد.
بودجه چرا معیوب است، عیب آن چیست؟ مهم‌ترین عیب آن این است که نوشته می‌شود اجرا نمی‌شود یا بطور کامل اجرا نمی‌شود یا بخشی از آن اجرا و بخشی اجرا نمی‌شود.
براساس گزارش تفریغ ماده واحده بودجه سال ۹۶ تنها ۳۸ درصد احکام قانونی آن اجرا شده. ۴۶ درصد احکام بطور کامل یا بخشی از آن رعایت نشده و از همه مهم‌تر ۱۶ درصد احکام بودجه فاقد عملکرد است.
ماده واحده بودجه از دو عدد پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌ها تشکیل شده که اصل بودجه وفق ماده یک قانون محاسبات عمومی همین دو عدد است. تبصره‌هایی که به آن اضافه می‌شود یا ماهیت برنامه‌ای دارد یا بودجه‌ای، اگر ماهیت برنامه‌ای دارد برنامه آن قبلاً به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده و اگر برنامه‌ای جدید است که دولت حق ندارد هنگام ارائه لایحه بودجه، برنامه بیاورد یا برنامه اصلی را دور بزند. اگر بخشی از تبصره‌ها ماهیت بودجه‌ای دارد، ارقام و اعداد آن در جداول آمده و نیازی نیست در قالب تبصره آورده شود.
در حقیقت بررسی بودجه باید به جداول و صحت و سقم اعداد و ارقام پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌ها اختصاص یابد. که این کار در مجلس یا صورت نمی‌گیرد یا تأمل و دقتی به آن مبذول نمی‌گردد.
سرّ معیوب بودن بودجه در همین واقعیتی است که هر سال تکرار می‌شود.
نتیجه تصویب غیرشفاف چنین بودجه‌ای مجهول ماندن درآمدهای واقعی و هزینه‌های واقعی است. وقتی درآمد و هزینه واقعی کشور مجهول ماند بطور طبیعی کسر بودجه هم غیرواقعی است. برای تأمین این کسری یا اوراق قرضه منتشر می‌کنند یا پول بدون پشتوانه چاپ می‌کنند یا قیمت ارز و طلا را بالا و پایین می‌برند.
خروجی چنین بودجه‌های معیوبی، ‌تورم، گرانی، بیکاری، فقر درآمدی دهک‌های پایین جامعه، کاهش ارزش پول ملی و... است. به این دور باطل باید روزی پایان داد. راه‌حل آن در قوانین بالادستی و پایین‌دستی «برنامه» و «بودجه» آمده است. اگر به آنها دقیق عمل شود. بودجه‌ای شفاف خواهیم داشت که ساختار آن با بودجه‌های سال‌های اخیر کاملاً متفاوت است.