kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

کوتاه از سراسر جهان



بلژیک
دی مورگن: «کلمنت وندربور»، رئیس‌بخش حفاظت از اطلاعات سرویس اطلاعاتی بلژیک به ظن جاسوسی برای روسیه تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است. رئیس‌اداره حفاظت اطلاعات در «سرویس اطلاعات و امنیت عمومی»، بلژیک موقتاً تا زمان انجام تحقیقات اولیه از سمتش برکنار شده است. «وندربور» که سابقه ۴۰ ساله خدمت در اداره ضداطلاعات بلژیک را دارد این اتهامات را رد کرده است.
اسلوونی
ایسنا: نماینده مجلس اسلوونی پس از سرقت یک ساندویچ از مغازه‌ای در لیوبلیانا، پایتخت، از سمت خود کناره‌گیری کرد. «داریج کراجیچ» به رسانه‌های محلی گفته کارکنان این فروشگاه به او برای خرید ساندویچ «بی‌اعتنایی» کردند و برای همین تصمیم گرفت با برداشتن ساندویچ و خارج کردن آن از فروشگاه، امنیت آن را به امتحان بگذارد! کسی متوجه این سرقت نشد اما کراجیچ که عضو حزب حاکم است می‌گوید ساعاتی بعد به فروشگاه برگشت تا پول این ساندویچ را بدهد.او از این کار خود عذرخواهی هم کرده است.
مجارستان
خبرگزاری فرانسه: ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان روز پنجشنبه گفته قصد دارد توسعه ارتش را تسریع کند تا ارتش این کشور بتواند در برابر هر حمله‌ای که از هر جهت علیه آن صورت می‌گیرد از خود دفاع کند.نخست‌وزیر مجارستان این را هم گفته که تضمین‌های ناتو را کافی نمی‌داند. نخست‌وزیر ملی گرا و محافظه‌کار مجارستان در مصاحبه‌ای دیگر گفته «معتقد نیستم که باید امنیت نظامی مجارستان را بر ناتو بنا کرد. مجارستان 20 سال است که عضو ناتو شده است.»
مراکش
روسیا الیوم: ده‌ها تن از فعالان مراکشی به دعوت نهادها و سازمان‌های غیردولتی و در اعتراض به برگزاری کنسرت «انریکو ماسیاس»، خواننده فرانسوی که به مواضع خود در حمایت از سیاست‌های رژیم صهیونیستی معروف است، در مقابل سینمای «میگاراما» در منطقه «عین‌الذئاب» شهر کازابلانکا دست به تظاهرات زدند.در این تجمع ده‌ها تن از نمایندگان هیئت‌های حقوقی مراکش برای مقابله با عادی‌سازی روابط با اسرائیل و برخی از چهره‌های سیاسی بارز حضور داشتند.