kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱

خورشید چادر عشایر را روشن کرد



چادرهای عشایر خراسان جنوبی با کمک انرژی خورشیدی روشن شد.
 امسال 30 دستگاه پنل خورشیدی در محلات عشایری خراسان جنوبی نصب شد. مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: تاکنون 30 دستگاه پنل خورشیدی با اعتبار 175میلیون تومان برای تامین برق روشنایی و لوازم خانگی 80 خانوار عشایری استان نصب شده است.
حسین حسین‌پور افزود: پنل‌های خورشیدی در مناطق عشایری به منظور استفاده از روشنایی، شارژ گوشی‌های تلفن همراه، شارژ چراغ قوه، استفاده از رادیو و تلویزیون و مشبک برقی به کار گرفته می‌شود.
حسین‌پور با بیان اینکه در مجموع 2 هزار و 195خانوار عشایری فاقد برق در استان خراسان جنوبی شناسایی شده‌اند، گفت: از این تعداد 370 خانوار هم در ییلاق و هم در قشلاق فاقد برق هستند و مابقی عشایر در یکی از مناطق اسکان خود از نعمت برق برخوردار هستند و بر رفاه در منطقه دیگر به برق نیاز دارند.
وی عنوان کرد: هزینه نصب هر پنل خورشیدی در هر یک از چادرها و آلاچیق‌های عشایری میانگین سه تا پنج میلیون تومان است که بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده بین شرکت برق و امور عشایر استان 85 درصد از این هزینه توسط این شرکت و 15درصد نیز به عنوان خودیاری توسط متقاضیان تامین می‌شود.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: در واگذاری پنل خورشیدی اولویت اول با عشایری است که در هیچ یک از مناطق اسکان آنها (سردسیری و گرمسیری) برق وجود ندارد که در این خصوص 370 خانوار عشایری فاقد برق شناسایی و به شرکت برق استان معرفی شده‌اند.
حسین‌پور ادامه داد: شرکت برق استان قول داده که نسبت به برق‌دار کردن این تعداد خانوار تا پایان سال اقدام کند.
وی بیان کرد: همچنین در صورت مساعدت فرمانداران در خصوص تخصیص اعتبار شهرستانی برق‌رسانی به عشایر سرعت می‌گیرد.
مدیر امور عشایری نهبندان هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون 15 پنل خورشیدی با اعتبار 800 میلیون ریال در محلات عشایری این شهرستان نصب شده است.
محمد جهان‌بین افزود: با نصب این تعداد پنل خورشیدی در محلات عشایری نوار مرزی شهرستان 25 خانوار عشایری برق‌دار شدند.
وی بیان کرد: حدود 160 خانوار عشایری شهرستان برای برق‌دار شدن نیازمند نصب پنل خورشیدی هستند که در صورت تخصیص اعتبار تا پایان امسال برق‌رسانی با ایجاد پنل خورشیدی به تعداد دیگری از خانوارهای عشایری انجام می‌شود.
جهان‌بین گفت: با توجه به قابلیت هر پنل خورشیدی در برخی محلات برای هر 2 تا سه خانوار عشایری یک پنل و در برخی نقاط برای هر خانوار یک پنل نصب می‌شود.