kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
گوجه 7 هزار و کاهو 15هزار تومان

سوءمدیریت دولت قیمت صیفی‌جات را نجومی کرد




درحالی که کشور ما شرایطی بسیار مناسبی برای تأمین انواع صیفی‌جات دارد، در سایه ضعف نظارت دولت قیمت هر کیلو گوجه در سطح شهر از پنج هزار و 300 تا هفت هزار و 950 تومان و هر کیلو کاهو رسمی و پیچ به ترتیب تا هفت و ۱۵ هزار تومان رسیده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر قیمت برخی اقلام صیفی‌جات در بازار به شدت افزایش یافته به طوری که هر کیلوگرم گوجه فرنگی در سطح شهر تهران بین پنج هزار و 300 تا هفت هزار و 950 تومان به فروش می‌رسد.
علاوه‌بر این قیمت کاهوی رسمی نیز با افزایشی عجیب به بیش از 7 هزار تومان رسیده و «کاهو پیچ» بسته به کیفیت آن با قیمت هرکیلو هشت هزار و 500 تا 15 هزار تومان عرضه می‌شود.
بر اساس گفته فروشندگان، وقوع سیل و بارندگی‌های وسیع در جنوب کشور از یک سو، و صادرات این اقلام به برخی کشورهای همجوار باعث شده تا علاوه‌ بر کمبود این اقلام در سطح بازار داخلی، قیمت آنها نیز به شدت افزایش یابد.به گفته حسن صابری رئیس ‌اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران، قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار، به چهار هزار تومان رسیده و آزاد شدن صادرات آن به خارج از کشور و وقوع سیل جنوب، از مهم‌ترین علل گرانی گوجه فرنگی در بازارند.بر اساس این گزارش، رئیس ‌اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران معتقد است قیمت واقعی هر کیلوگرم گوجه فرنگی بین دو هزار تا دو هزار و 500 تومان است و متاسفانه اتفاقات اخیر باعث شد تا قیمت گوجه فرنگی دارای حباب قیمتی شود.
گفتنی است هرچند بهانه‌های متنوعی برای توجیه گرانی برخی از اقلام صیفی‌جات مطرح می‌شود، اما باز هم باید رد این نابه‌سامانی‌ها را در سوءمدیریت مسئولان جست‌وجو کرد. در این شرایط که کشور با کمبود مواد غذایی مواجه می‌شود، چرا باید دولت مسیر صادرات را باز بگذارد؟
چنانچه فعالان بازار تره‌بار گفته‌اند و مردم در تماس با کیهان نیز بر آن تأکید کرده‌اند، دولت در این شرایط و خصوصا پس از نوسانات ارزی، باید صادرات این محصولات را مدیریت کند.
به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است که روزهای خوش دهه فجر را در کام مردم تلخ کند در حالی که ما به واسطه شرایط چهار فصل کشور، مشکل اساسی در تأمین صیفی‌جات نداریم و نباید با این نوسانات قیمتی مواجه شویم. این اقلام خوراکی مانند گوجه، خیار، سیب‌زمینی و... حداقل‌های تغذیه‌ای مردم ضعیف را تشکیل می‌دهند و نباید با سوء مدیریت از دسترس مردم خارج شوند.