kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
یک روزنامه آلمانی:

SPV کارایی ندارد و جدی گرفته نمی‌شود

یک روزنامه آلمانی با ‌اشاره به اقدامات اروپایی‌ها برای برقراری ارتباط بازرگانی با ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا و ایجاد کانال مالی ویژه پرداخت نوشت که این اقدامات تاکنون نتیجه نداشته و شرکت‌ها هم آن را جدی نمی‌گیرند.

روزنامه آلمانی «هاندلزبلات» نوشت که راهبرد اتحادیه اروپا  برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به سختی شکست خورده است. به نوشته این روزنامه، بروکسل می‌خواهد شرکت‌های اروپایی را از پیامدهای منفی تحریم‌های آمریکا حفاظت کند، ولی این روش کارایی ندارد و چندان هم جدی گرفته نمی‌شود.
در این گزارش آمده است که شرکت‌های اروپایی اقدامات اتحادیه اروپا در رد تحریم‌های آمریکا را نادیده گرفته‌اند و در راستای منافع آمریکا حرکت می‌کنند. و این یعنی، همه چیز برای هیچ. اتحادیه اروپا هیچ شرکتی را از پیامدهای تحریمی معاف نکرده است و به همین دلیل بیشتر آنها روابط بازرگانی با ایران را متوقف کرده‌اند و یا به سرمایه‌گذاری در این کشور پایان داده‌اند. فقط سه شرکت پیشنهاد حمایت اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌اند و هیچکدام هم آلمانی نیستند.
شرکت فرانسوی «توتال» از پروژه چند میلیاردی خود در منطقه پارس جنوبی واقع در جنوب ایران چشم‌پوشی کرده است. «زیمنس»، «BASF»، «دایملر» و دیگر شرکت‌های آلمانی هم همکاری خود با ایران را متوقف کرده‌اند.
ماه می ‌گذشته پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج می‌شود، اتحادیه اروپا به صورت یکجانبه ساختاری را تصویب کرد تا به شرکت‌های اروپایی کمک کند تا با وجود تحریم‌های آمریکا، با ایران همکاری داشته باشند.
در ادامه این گزارش آمده است که با این وجود اتحادیه اروپا حتی کانال مالی ویژه پرداخت (SPV) را ایجاد نکرده است؛ کانالی که امکان بازرگانی و داد و ستد نفت ایران در برابر کالاهای اروپایی را فراهم می‌کند. قرار بود SPV تا پایان سال ۲۰۱۸ نهایی شود، اما تهدید تحریم‌های آمریکا این موضوع که چه کشور میزبان این ساز‌و‌کار باشد و چگونه باید از آن حمایت شود را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
اینکه وضعیت اتحادیه اروپا در این زمینه چقدر بد است را «کلاوس ارنست» نماینده پارلمان آلمان که ریاست کمیته اقتصادی حزب چپ را بر‌عهده‌ دارد، روشن کرد. وی گفت که قوانین مسدودساز کارایی ندارد و جدی گرفته نمی‌شود. او از دولت خواسته تا در این زمینه روشنگری کند.
به گزارش فارس، به نوشته هاندلزبلات، به نظر می‌رسد که  این تدابیر کاملا شکست خورده‌اند و برلین هم از این موضوع اطلاع دارد.
رایزنی‌های عراقچی
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز سه شنبه در ادامه سفرش به سه کشور اروپایی و در دومین مقصد پس از وین وارد براتیسلاوا پایتخت اسلواکی شد.
وی در این سفر با «لوکاس پاریزک» معاون وزیر امور خارجه اسلواکی و همچنین معاون وزیر اقتصاد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
عراقچی در این دیدارها درخصوص توسعه مناسبات دوجانبه به ویژه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین تحولات مهم منطقه‌ای و جهانی به تبادل‌نظر پرداخت.
در این دیدارها، ضمن ابراز امیدواری به نهایی شدن هر‌چه سریع‌تر سازوکار ویژه مالی اروپا برای پوشش همکاری‌های اقتصادی، بر حمایت از توسعه همکاری‌های دوجانبه تاکید و آمادگی طرف اسلواک برای تداوم همکاری‌ها و رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران قرار است در ادامه این سفر به بلغارستان نیز برود.
بیانیه ضدایرانی
گزارش‌ها حاکی است دولت‌های اروپایی قرار است همزمان با اعلام «اس.پی‌.وی» بیانیه‌ای جداگانه، موسوم به «جمع‌بندی» درباره ایران صادر کنند. این بیانیه مواضع اتحادیه اروپا را در قبال ایران مشخص می‌کند.
منابع خبری براساس پیش‌نویس این بیانیه گزارش داده‌اند دولت‌های اروپایی در این بیانیه ضدایرانی از برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی خواهند کرد. اختلافات میان اسپانیا و ایتالیا بر سر دست‌کم یکی از بندهای این بیانیه، یکی از عوامل پیچیده شدن اعلام ثبت اس.‌پی‌.وی از سوی کشورهای اروپایی است.
گفته می‌شود اسپانیا از اینکه در بخش مرتبط با یمن، تنها از چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا به عنوان طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران یاد شده، ناراضی است و خواستار آن است که نام این کشور نیز در این بخش درج شود.
ظاهراً اتحادیه اروپا، بعد از این اختلافات، درباره صدور همزمان این بیانیه همزمان با اعلام آغاز به کار اس.پی.‌وی دچار تردید شده است.