kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۲۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹
بر خلاف وعده دولت و خودروسازان

قیمت حاشیه بازار خودرو باز هم افزایش یافت

در حالی که وزیر صنعت و خودروسازان مدعی بودند با تصویب قیمت‌های جدید، میزان تولید و قیمت خودرو روند کاهشی به خود می‌گیرد، روز گذشته قیمت برخی محصولات بازار از یک تا سه میلیون تومان گران شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر با وجود اعلام قیمت‌های جدید انواع خودرو توسط خودروسازان هنوز عرضه محصولات به بازار آغاز شده به نحوی که توقف عرضه باعث شده تا بازار دیروز شاهد افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی باشد.
روز گذشته پراید 111 با افزایش یک میلیون و 100 هزار تومانی با قیمت 39 میلیون و 300 هزار تومان، چانگان با افزایش سه میلیون تومانی با قیمت 132 میلیون تومان، پژو206 صندوق‌دار با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت 72 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت 61 میلیون و 500 هزار تومان، پژوپارس TU5 با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومان با قیمت80 میلیون و 500 هزار تومان، دنا با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 83 میلیون و 500 هزار تومان و استپ وی با افزایش دو میلیون تومانی با قیمت 132 میلیون تومان و رانا با قیمت 61 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
این وضعیت آشفته قیمت‌ها در حالی است که خودروسازان و مسئولان دولت آن روزها که برای افزایش قیمتها زمینه‌سازی می‌کردند، وعده می‌دادند که با تعیین قیمت خودرو درب کارخانه، معادل پنج درصد زیر قیمت بازار، عرضه خودرو افزایش یافته و به مرور قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. شخص وزیر صنعت هم با تأکید بر این نکته، افزایش قیمت کارخانه را مقدمه افزایش تولید و سیر نزولی قیمت‌ها عنوان می‌کرد، اما قیمت‌های بازار در روندی سوال‌برانگیز مسیر افزایشی را در پیش گرفته‌اند.
به نظر نمی‌رسد این روند افزایشی، بازگشتی داشته باشد. مدیرعامل سابق سایپا هفته گذشته پس از برکناری، اعلام کرد که افزایش قیمت خودرو تصمیم وزیر صنعت و چند وزیر دیگر بوده و تأکید کرد که «یقین داشته باشید قیمت پراید را به قیمت‌های قبل بازنمی‌گردانند»!
همراهی وزارت صنعت با خودروسازان
وزیر صنعت دیروز به موضوع بدعهدی خودروسازان اشاره کرده و گفته است: در هر موضوعی وقتی قولی به مردم می‌دهیم باید به آن عمل کنیم؛ وقتی خودروسازان در پیش فروش‌های عادی خود به مردم تعهد داده‌اند که قیمت مطابق زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه می‌شود، باید به آن پایبند باشند.
رضا رحمانی با تاکید بر اجرای دقیق ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان افزود: «همانطور که پیش از این بارها عرض کرده‌ام، همه باید به تعهداتشان پایبند باشند و اگر از این تعهد عدول کنند، سازمان حمایت در دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان برخورد نظارتی را اعمال خواهد کرد».
معاون بازرسی سازمان حمایت هم دیروز با تأکید بر حمایت این سازمان از مصرف کنندگان به شرکت‌های خودروساز تاکید کرد زمان تحویل خودروهای معوق را به مشتریان اعلام کنید.
در این وضعیت که خودروسازان تعهدات خود را به طور کامل انجام نمی‌دهند، مجاری واردات خودرو نیز بسته شده تا مسیر خودروسازان برای فشار حداکثری به مردم باز باشد! معاون صادراتی وزیر صنعت در رابطه با سایت ثبت سفارش خودرو گفته است که وزارت صنعت برنامه‌ای برای بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو ندارد.
دستگاه‌های نظارتی کجایند؟!
مسئله فروش خودرو توسط خودروسازان یکی از موضوعاتی است که مورد توجه دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است. اینکه چرا خودروسازان قبل از انجام تعهدات قبلی خود اقدام به فروش خودرو نموده‌اند سوالی است که هنوز به طور مشخص پاسخی به آن داده نشده است.
در خصوص فروش خودروسازان صرفا انجام تعهدات قبلی و پیش‌فروش‌های جاری محل سوال نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در خصوص نوع فروش برخی از این خودروها نیز سوالات جدی مطرح است.
به طور مثال طبق اسناد کدال، شرکت ایران خودرو از اول فروردین ماه 1396 تا آخر خرداد 1397 نزدیک به 50 هزار خودرو را که تماما بالای 45 میلیون تومان بوده و شامل فروش داخلی و صادراتی نیز می‌باشد با اختلاف قابل ملاحظه‌ای به صورت زیان‌ده فروخته است. خودروهایی که نه تنها در نقطه سر به سر فروخته نشده‌اند بلکه با قیمتی کمتر از هزینه تمام شده (به غیر از هزینه‌های اداری) به فروش رفته‌اند.
 اگر این تعداد خودروها (به طور میانگین) 30 میلیون کمتر از قیمت منطقی‌شان (قیمت تمام شده + حاشیه سود کم) فروخته شده باشند در حدود هزار و 500 میلیارد تومان زیان متوجه ایران خودرو شده است. قاعدتا این میزان زیان به سود برخی دیگر بوده است. حال سوال اینجا است که این میزان خودرو به چه کسانی و توسط چه کسانی به فروش رفته است.