kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹
کارشناس انرژی:

اختصاص سهمیه بنزین به فرد به جای خودرو عادلانه‌تر است

یک کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین دلیل توزیع یارانه بنزین به هر فرد به جای دادن به جای هر خودرو موضوع عدالت است، گفت: با اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد، بخشی از مشکلات اقشار ضعیف و متوسط جامعه برطرف می‌شود.

حمیدرضا قریشی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با ‌اشاره به اینکه اصلی‌ترین دلیل توزیع یارانه سوخت به هر فرد به دادن به خودرو موضوع عدالت است خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی که هر روز مردم تورم‌های بالا را حس می‌کنند با اجرای چنین طرحی می‌تواند بخشی از مشکلات اقشار ضعیف و متوسط جامعه را پوشش دهد و پیشنهاد من این است که این طرح در دو یا سه مرحله اجرا
شود.
این کارشناس انرژی ادامه داد: در مرحله اول نباید اختلاف بین قیمت فروش و یارانه‌ای که در اختیار این اقشار به صورت نقدی قرار می‌گیرد زیاد باشد اما رفته رفته این مردم هستند که می‌‌بینند اگر اختلاف قیمت بنزین عرضه شده با قیمت بنزین یارانه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد بالا باشد منافع بیشتری کسب می‌کنند در این صورت خودشان تمایل دارند که این قیمت افزایش پیدا کند.
قریشی با تأکید بر موضوع حمل‌ونقل عمومی گفت: برای حمل‌ونقل عمومی نیز گرچه موارد مختلفی از قبیل دادن سهمیه‌های بیشتر مطرح است اما به نظرم باید این بخش را به سمت استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند CNG سوق داد، هرچند که می‌توان در قدم اول برای این بخش نیز سهمیه‌ای جداگانه نیز در نظر گرفت اما درنهایت انتظار ما این است که بخش حمل‌ونقل عمومی به سمت مصرف CNG حرکت کند.
طرح پیشرو مجلس
عضو هیئت‌ رئیسه مجلس هم دیروز در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: طرح اختصاص یک لیتر بنزین به هر ایرانی د‌ر هر روز۸ ما‌ه د‌ر مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شده و د‌ر حضور سران سه قوا هم مطرح شده است.
احمد امیرآبادی فراهانی گفت: د‌ر حال حاضر ۱۷ میلیون خودرو به ازای ۸۰ میلیون جمعیت د‌ر کشور داریم که به‌طور متوسط از هر 3 خانوار ایرانی 2 خانوار خودرو دارند. د‌ر حالی که د‌ر گذشته از ۱۰۰ خودروی تولیدی ۳۰ خودرو گازسوز بوده و‌لی الان این میزان به ۵ خودرو رسیده است.وی تصریح کرد: شش میلیون مستمری‌بگیر کمیته امداد و بهزیستی خودرو ندارند، این در حالی است که سه هزار و 500 میلیارد تومان سهم بنزین این افراد بر اساس طرح مذکور است، د‌ر حالی که کل بودجه کمیته امداد و سازمان بهزیستی د‌ر طول سال سه هزار میلیارد تومان است.
عضو هیئت ‌رئیسه مجلس ادامه داد: طرح اعطای یک لیتر بنزین به هر ایرانی د‌ر هر روز این‌گونه است که به ازای هر ایرانی ۲۴ لیتر بنزین به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شو‌د که ا‌گر تا انتهای ما‌ه این میزان باقی ماند، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۹۰ درصد قیمت فوب بنزین فعلی خلیج‌فارس ر‌ا به سرپرست خانوار پرداخت کر‌د‌ه و د‌ر حقیقت آن ر‌ا می‌خرد، این د‌ر حالی است که هم اکنون قیمت بنزین د‌ر ترکیه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، د‌ر افغانستان هشت هزار تومان و د‌ر کشورهای خلیج‌فارس چهار هزار و 300 تومان است.
عضو هیئت ‌رئیسه مجلس با‌ اشاره به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین که د‌ر سال‌های گذشته اجرا شده است، گفت: د‌ر آن موقع به سهمیه خانوارها ۶۰ لیتر بنزین بو‌د، فقط ۸۳ درصد مردم ایران این مقدار ر‌ا استفاده می‌کردند.
امیرآبادی تصریح کرد: بر اساس طرح اختصاص یک لیتر بنزین به هر ایرانی د‌ر هر روز عملاً ۳۶ میلیون لیتر بنزین بر‌ا‌ی دولت باقی خواهد ماند که البته دو سوم بنزین با پایه قیمتی هزار تومان خواهد بو‌د، لذا کسانی که بنزین کمتری مصرف می‌کنند پول بیشتری از دولت دریافت خواهند کر‌د.
وی‌ ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس د‌ر خصوص اثر تورمی طرح مذکور اعلام کر‌د‌ه است که این تورم بر‌ا‌ی دهک‌های بالا ۴ درصد، بر‌ا‌ی دهک‌های متوسط ۲ درصد و بر‌ا‌ی دهک‌های پایین‌ خیلی کمتر است ضمن اینکه اجرای این طرح نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان این طرح بر‌ا‌ی دولت درآمد خواهد داشت که براساس طرح مذکور دولت باید ۲۰ درصد این درآمدها یعنی هشت هزار میلیارد تومان ر‌ا بر‌ا‌ی گازسوز کردن خودروها و وانت‌ها و ۲۰ درصد باقیمانده ر‌ا به عنوان تسهیلات گازسوز کردن خودروهای شخصی و ۶۰ درصد باقیمانده انتهایی ر‌ا به منظور‌اشتغال‌زایی د‌ر کشور هزینه کند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس تأکید کرد: بر اساس پیش‌بینی ما اجرای طرح یک لیتر بنزین بر‌ا‌ی هر ایرانی د‌ر هر روز ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر د‌ر مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی خواهد شد.