kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران:

بودجه شرکت‌های ناکارآمد دولتی 52 درصد افزایش یافته است

رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه عمده شرکت‌های دولتی کارایی ندارند و بخش خصوصی را در تنگنا قرار می‌دهند، گفت: بودجه این شرکت‌ها در لایحه بودجه 98، 52 درصد رشد داشته است.
سرویس اقتصادی-

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و در این جلسه رئیس‌و اعضای اتاق بازرگانی مشکلات خود را با وزیر در میان گذاشتند.
در این جلسه غلامرضا شافعی، رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از لایحه بودجه 98 اظهار داشت: با وجود اینکه سازمان برنامه‌وبودجه برای اولین بار از بخش خصوصی برای ارائه نظرات کارشناسی دعوت کرد اما در عمل نظرات بخش خصوصی مورد غفلت قرار گرفت و در بخش‌هایی هم اصلا نظر اتاق گرفته نشد!
وی افزود: اتاق بازرگانی خواستار حمایت از تولید، افزایش توانمندی رقابت در بخش‌های خصوصی، توسعه صادرات بخش‌های مولد، کاهش فشار مالیاتی برای‌اشخاص حقیقی و حقوقی و... بود اما واکاوی لایحه بودجه 98 حاکی از آن است که تذکرات بخش خصوصی کمتر عینیت یافته است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی نظرات خود را درباره بودجه 98 به مجلس ارائه نموده، بیان کرد: لایحه بودجه سال آینده خوشبینانه تدوین شده و شرایط تحریم و رکود تورمی در برآورد درآمدهای نفتی در نظر گرفته نشده است.
به گفته شافعی، وابستگی بودجه به نفت در بودجه 98 به شدت افزایش یافته که شرایط اقتصادی کشور را با نوسان رو به رو خواهد کرد؛ انتظار می‌رفت وابستگی به نفت کاهش یابد، کما اینکه روند فعلی قیمت نفت چنین برآوردهایی را محقق نمی‌کند.
وی اضافه کرد: بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه 98، 52 درصد رشد داشته است؛ در حالی که عمده این شرکت‌ها بخش خصوصی را با تنگنا مواجه کرده و کارایی هم ندارند.
رئیس‌اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در صورت عدم تحقق درآمدها، دستکاری نرخ ارز و منابع بانکی دور از انتظار نیست، گفت: دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند و چنانچه درآمدهای مورد نظر محقق نشود، نرخ ارز کانالی برای جبران کسری بودجه می‌شود.
شافعی ادامه داد: متاسفانه نظام بودجه‌ریزی ما به صورت معکوس صورت می‌گیرد، یعنی دولت اول مصارف خود را برآورد کرده، بعد به دنبال درآمدها می‌رود!
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همه فرصت‌های تولید را از بین می‌بریم و با ادامه این روند وضعیت بغرنجی خواهیم داشت، بیان کرد: در کنار آثار تحریم، تصمیمات‌اشتباه مسئولین هم مزید بر علت شده و اگر صادرات کشور بر اساس این‌اشتباهات از بین برود، عواقب بدی به وجود خواهد آمد.
صادرات کاهش یافته است
در ادامه این نشست، عدنان موسی پور، رئیس‌کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم بر خلاف چیزی که مسئولان می‌گویند، صادرات کاهش یافته و ما از تیم اقتصادی دولت ناراحت هستیم.
همچنین، علوی، یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی بیان کرد: پس از 22 فروردین (تک نرخی شدن ارز) هر وقت مسئولان دولتی حرفی می‌زنند، تن صادرکنندگان می‌لرزد! در همین زمینه، محسن چمن آرا، عضو دیگر اتاق بازرگانی گفت: وقتی رئیس‌جمهور یکبار می‌گوید ارز نداریم، یکبار هم اعلام می‌شود برای تمام مصارف ارزی، ارز داریم؛ صادر‌کننده گیج می‌شود.
پس از اتمام سخنان نمایندگان اتاق بازرگانی، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: خیلی اختلاف دیدگاه نداریم وگرنه خیلی از این حرف‌ها را من در جلسات دولت مطرح می‌کنم.
وی درباره اینکه ارز داریم یا خیر نیز گفت: دولت که نمی‌خواهد دروغ بگوید، ما ارز داریم ولی طوری هم نباید بگوییم که دشمن سوءاستفاده کند.
وزیر صنعت در واکنش به انتقاداتی که در زمینه بودجه مطرح شد بیان کرد: در همین بودجه ظرفیت‌هایی در مورد صادرات و تولید وجود دارد، مثل بازسازی و نوسازی صنایع و اتمام و تکمیل واحدهای نیمه تمام.