kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
با حضور وزیر نیرو

۷ طرح حوزه آب گلستان افتتاح و کلنگ‌زنی شد

با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو هفت طرح در حوزه آبرسانی مناطق مختلف استان گلستان، به صورت ویدئو‌کنفرانس در محل سد نرماب چهل چای مینودشت در شرق گلستان افتتاح و کلنگ‌زنی شد.
بهره‌برداری از هفت هزار هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی «قره سو» و «زرین گل» با هزینه اجرایی 565 میلیارد ریال در شمال شهرستان علی‌آباد کتول از جمله این طرح‌ها بود.
برای اجرای این طرح 55 کیلومتر کانال آبرسان و اصلی، زهکشی به طول 64 کیلومتر و الگوی مدیریت مشارکتی آب انجام شد.
در این مراسم متمرکز، سد لاستیکی گنبد با حجم تنظیمی 2/5 میلیون متر مکعب با هزینه اجرایی 92 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
بهره‌برداری از فاز اول طرح زهکشی در سطح 10 هزار هکتار اراضی اولویت‌دار استان گلستان با هزینه انجام شده 420 میلیارد ریال دیگر طرح بهره‌برداری شده بود.  بهره‌برداری از سه حلقه چاه و 10 کیلومتر خطوط انتقال طرح آبرسانی به شهر گرگان به منظور تامین آب آشامیدنی به میزان 60 لیتر در ثانیه با هزینه انجام شده 60 میلیارد ریال دیگر طرح این استان بود که به صورت ویدئو‌کنفرانس بهره‌برداری شد.
همچنین عملیات اجرایی فاز اول طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای نوار مرزی با مشارکت بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد ریال با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای مراوه‌تپه، گنبد، مینودشت و گالیکش و 130 روستای واقع در نوار مرزی استان گلستان در سال افق طرح (سال 1415) برای جمعیت تحت پوشش 556 هزار نفری در سال افق با تامین آب از منابع آب زیرزمینی و سطحی سد نرماب نیز از طرح‌هایی بود که عملیات اجرایی آن با حضور وزیر نیرو به صورت ویدئو‌کنفرانس آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی 6 هزار هکتار از شبکه زهکشی اراضی اولویت‌دار استان با برآورد اعتباری 190 میلیارد ریال با هدف کنترل سیلاب دشت و جلوگیری از خسارات سیل به تاسیسات و زیرساخت‌های صنعتی، شهری و روستایی؛ جلوگیری از ماندابی و زهدارشدن زمین‌های کشاورزی و خسارت به کشاورزان، افزایش راندمان محصولات کشاورزی و تامین آب و بدنه سد چایلی دیگر طرح‌های کلنگ‌زده شده بود.
برای طرح‌های قابل بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای در سفر دکتر روحانی به گلستان مجموعا 1137 میلیارد ریال هزینه شده است.
بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی مراوه‌تپه
همچنین مجتمع آبرسانی به 16 روستای بخش مرکزی شهرستان مرزی مراوه‌تپه واقع در شرق استان گلستان با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو بهره‌برداری رسید.
این مجتمع آبرسانی به صورت متمرکز در روستای «آق امام» این شهرستان واقع است.
آب آشامیدنی این مجتمع از یک حلقه چاه عمیق در روستای «قرناوه سفلی» تامین می‌شود و دارای 18 کیلومتر خط انتقال در چهار مخزن و ایستگاه پمپاژ است.
با بهره‌برداری از این مجتمع آبرسانی که برای عملیات اجرایی آن 145 میلیارد ریال هزینه شده است، افزون بر 10 هزار نفر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند.