kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
قاسمی در پاسخ به سؤال کیهان مطرح کرد

مهر تایید وزارت خارجه بر هدف اقتصادی برجام

سخنگوی وزارت خارجه گفت: علاوه‌بر رفع تحریم‌ها، مباحث سیاسی و اقتصادی و بحث امنیت و خیلی مباحث دیگر در مقوله اهداف برجام قرار می‌گیرد.



سرویس سیاسی-

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به تشریح تحولات سیاست خارجی پرداخت.
خبرنگار کیهان در این نشست خبری از قاسمی پرسید:«آقای ظریف در روزهای گذشته گفته بودند که هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود، پس هدف از برجام چه بود؟!»
قاسمی در پاسخی عجیب و البته با لحنی عصبی گفت:«شما بگویید»!
خبرنگار کیهان در پاسخ گفت:«من از شما سؤال کردم!»
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت:«راجع به این قضیه خیلی صحبت کردیم. هدف برجام یک هدف نبود، برجام و مذاکرات هسته‌ای ایران موضوعات مختلفی را دنبال می‌کرد».
وی در ادامه گفت:«علاوه‌بر رفع تحریم‌ها، مباحث سیاسی و اقتصادی و بحث امنیت و خیلی مباحث دیگر در مقوله اهداف برجام قرار می‌گیرد که فکر می‌کنم بعد از این سالیان می‌توان به ابعاد برجام و رسیدن به این تفاهم و آثار و عواقب آن نگاه و تحلیل کرد و به آن توجه داشت.»
هدف اقتصادی برجام
اظهارات قاسمی در این نشست و تاکید بر اینکه مباحث اقتصادی در مقوله اهداف برجام قرار می‌گیرد، مهر تایید وزارت خارجه بر هدف اقتصادی برجام بود.
ظریف در روزهای گذشته در اظهارنظری عجیب گفته بود که هدف برجام اصلا اقتصادی نبود! این در حالی است که مسئولین ارشد دولت روحانی، پیش از این تاکید کرده بودند که تمامی تحریم‌های ضدایرانی- از جمله تحریم‌های بانکی و مالی- در روز اجرای توافق- دی 94- لغو خواهد شد و نه تعلیق. علاوه‌بر این دولتمردان و جریان مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای تمام امور کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زده بودند.
اروپای ناتوان
 قاسمی در این نشست در پاسخ به سؤالی درباره SPV (سازوکار ویژه مالی اروپا) و اینکه آیا مذاکرات با اروپا در این زمینه پایان یافته است؟ گفت: پیچیدگی‌ ایجاد یک چنین سازوکار جدیدی با توجه به شرایط تحریم بین ایران و این کشورها و همچنین فشار بی‌اندازه و قلدرمابانه آمریکا بر کشورهای اروپایی، باعث شد تا حد زیادی این موضوع زمانبر شود و بیش از حد مذاکرات و تلاش برای نهایی شدن این سازوکار به طول بینجامد.
 وی افزود: علاوه‌بر اراده سیاسی اتحادیه اروپا که به هر حال مشهود بود و در سخن مکررا در این باره صحبت کردند و خواهند کرد؛ ولی در عمل اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و علی‌رغم تاریخ‌هایی که مشخص کرده بودند و وعده‌هایی که وجود داشت، نتوانستند این سازوکار را به مرحله نهایی خود که مورد قبول ایران باشد، برسانند.
خبرنگاری درباره اعلام دولت سوئیس برای راه‌اندازی کانال مالی به منظور صدور مجوز به شرکت‌های این کشور برای صادرات غذا و دارو به ایران سؤال کرد که قاسمی گفت: از روزی که ما مذاکرات را با اروپا آغاز کردیم و در این مورد صحبت کردیم، ساعت‌های متمادی کار کارشناسی شد و در درون اتحادیه اروپا نیز مباحث زیادی وجود داشت، ما امید صد درصدی در حوزه سیاست و در عرصه جهانی معمولا به هیچ جا نداریم. ما اهداف خودمان را به طرق مختلف و در ‌اشکال گوناگون دنبال می‌کنیم.
وی گفت: ما به صورت صد درصدی هیچ وقت به SPV دل نبستیم و سرنوشتمان را به آن گره نزدیم.
نفت در برابر غذا!
خبرنگاری با بیان اینکه سازوکار ویژه مالی اروپا SPV در گام نخست نیازها و کالاهای انسانی را دربر می‌گیرد و برخی رسانه‌ها عنوان می‌کنند که این همان طرح نفت در برابر غذاست، نظر قاسمی را جویا شد که وی پاسخ داد: قطعا تحلیلی که به کار برده می‌شود، نفت در برابر غذا را رد می‌کنم و چنین بحثی وجود ندارد. اگر این سازوکار به مرحله اجرا گذاشته شود، همه کالاها و اقلام را می‌تواند در بر بگیرد و صرفا برای نه داروست و نه غذا و نه الزاما تنها برای نفت.
سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: وضعیت سوریه امروز برای جامعه جهانی روشن است و با توجه به حضور سازنده ایران و کمک‌های مستشاری ایران به این کشور، معتقدم در دوران پس از بحران که مشکلات باقیمانده در آن کشور حل شود و در دوران بازسازی حتما ایران می‌تواند در کنار مردم سوریه و دولت این کشور، نقش سازنده خود را که به عنوان نقش‌آفرین مهم در منطقه برای ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی حضور داشته، این کار را ادامه دهد.