kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳

شیلات: کمبود ماهی نداریم

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات گفت: ماهی مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.

حسین عبدالحی در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره وضعیت تولید و قیمت آبزیان اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید ماهیان پرورشی به نزدیک 500 هزار تن برسد، بنابراین ماهی مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.
وی، افزایش قیمت‌ها را ناشی از کاهش تولید ندانست و افزود: میزان تولید و واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد، بنابراین کاهش تولید نخواهیم داشت. ضمن اینکه تولید میگوی کشور به دلیل کنترل بیماری لکه سفید از مرز 35 هزار تن گذشته و پیش‌بینی می‌شود که برداشت نهایی به 40 هزار تن برسد.
معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ادامه داد: با وجود تحریم‌ها مشکل حادی در تامین نهاده‌های وارداتی نداشتیم و تلاش ما این است که برای برخی نهاده‌های مورد نیاز آبزیان همچون مکمل‌ها و داروها که تحت تاثیر نرخ ارز هستند، ارز با نرخ رسمی تخصیص داده شود.
عبدالحی افزود: مصرف آبزیان به دلیل افزایش دو تا سه برابری قیمت این محصولات و کاهش توان خرید مردم، کم شده و مشتریان رستوران‌ها کاهش یافته است.
وی سرانه مصرف جهانی آبزیان را به طور متوسط 21 کیلوگرم دانست و گفت: طبق آمار فائو سرانه مصرف آبزیان در ایران برای هر نفر کمتر از 11 کیلوگرم است که طبق برنامه ششم توسعه باید این میزان به حداقل 14 کیلوگرم برسد.
همچنین عیسی‌گلشاهی؛ مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و بازار سازمان شیلات ایران درباره تاثیر نوسان نرخ ارز در افزایش صادرات آبزیان، اظهار داشت: در هشت ماهه امسال صادرات انواع آبزیان نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این مهم بر مبنای پیش‌بینی‌های سنواتی رخ داده و خارج از عرف معمول نبوده است.
گفتنی است، در حالی قیمت عمده‌فروشی انواع ماهی را برای هر کیلوگرم قزل‌آلای معمولی 22 هزار تومان، قزل‌آلای سالامون 27هزار تومان، کپور معمولی 13 هزار تومان، کپور نقره‌ای (فیتوفاگ) 11 هزار تومان و میگوی پاک نشده را 48 تا 49 هزار تومان اعلام کرد که گزارش‌های میدانی از بازار حکایت از متفاوت بودن نرخ ماهی و میگو دارد. وضعیت بازار نشان می‌دهد ماهیان دریایی جنوب و شمال کشور صدرنشین افزایش قیمت‌ها در بازار مصرف هستند اما نرخ ماهیان پرورشی نیز دست کمی از این افزایش‌ها ندارد و حداقل دو برابر شده است. براساس آمارها، سالانه نزدیک به یک میلیون تن انواع محصولات دریایی و پرورشی در کشور تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.