kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

برخی شرکت‌های دولتی به رغم دارایی‌های کلان بازدهی نداشته‌اند

دژپسند گفت: برخی شرکت‌های دولتی به رغم برخورداری از دارایی‌های کلان با گذشت چند سال از فعالیت شان، بازدهی چندانی نداشتند.

به گزارش شادا، فرهاد دژپسند اظهار داشت: وقتی دشمن با تحریم‌های ناجوانمردانه عرصه را برای کشور تنگ می‌کند، باید از آنچه داریم به بهترین نحو استفاه کنیم و مشکلات کشور را با اولویت ظرفیت‌های داخلی حل کنیم.
وی درباره وضعیت شرکت‌های دولتی در ایران گفت: به اقتضای شرایط اقتصادی، در دوره‌هایی حجم شرکت‌های دولتی بطور فزاینده‌ای افزایش یافت که برخی از این شرکت‌ها با گذشت چند سال از فعالیت شان علیرغم برخورداری از دارایی‌های قابل توجه، بازدهی چندانی نداشتند.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: شرکت‌های دولتی، اموال و دارایی مردم هستند و در انحصار و مالکیت شخص یا وزارتخانه خاصی نیستند.
دژپسند همچنین در اولین جلسه هسته اندیشه ورزی تامین مالی داخلی که بصورت جداگانه برگزار شد، با اشاره به انباشت سرمایه‌ها و منابع طبیعی فراوان کشور گفت: وقتی به سهم ایران در بازار‌های جهانی و شاخص‌های رفاه نگاه می‌کنیم،  تناسب چندانی با ثروت‌ها و ظرفیت‌های کشورمان وجود ندارد.
وی عناوین هسته‌های اندیشه‌ورزی وزارت اقتصاد را که برای تحقق این مهم پیش‌بینی شده‌اند را شامل اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب و کار و خصوصی‌سازی اثربخش، تامین مالی داخلی، تامین مالی خارجی، اصلاح نظام پولی و بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و ارتقای اثر بخشی آن، ارتقای عملکرد نظام گمرکی، مدیریت حرفه‌ای و افزایش کارایی شرکت داری دولتی، مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های دولت، اقتصاد هوشمند و توسعه زیرساخت‌های مرتبط و کاربست آموزه‌های دینی در حوزه بانکداری، بیمه، بازار سرمایه، مالیات و... دانست.
وزیر اقتصاد ترکیب هسته‌های اندیشه ورزی را شامل دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: این هسته‌ها به عنوان بازوی مشورتی وزارت امور اقتصادی و دارایی عمل خواهند کرد که روسای این هسته‌ها از بین وزرا و اعضای سابق دولت و نایب‌رئیس‌آنها نیز از بین مدیران فعلی مجموعه وزارت اقتصاد انتخاب شده‌اند.
گفتنی است، وزارت اقتصاد با هدف ارتقای توان تصمیم سازی، تصمیم گیری و سیاستگذاری در مواجهه با مسایل پیچیده و پویا و افزایش کیفیت تصمیمات متخذه و همچنین به جریان انداختن یافته‌های علمی جدید در بسته‌های سیاستگذاری، با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های علمی و تخصصی کشور، مبادرت به ایجاد هسته‌های اندیشه ورزی نموده است.
برنامه‌ریزی و تصمیم سازی در حوزه‌های راهبردی وزارت اقتصاد و کمک به سیاستگذاری کلان اقتصادی و ارائه پیشنهادات سیاستی در راستای ارتقای عملکرد وزارتخانه، کمک به تعیین اولویت‌های راهبردی وزارتخانه، طراحی ساز و کار‌های اجرایی سیاست‌های اقتصادی مبتنی بر اصول طراحی و ساز و کار و رصد تازه‌های گفتمانی، سیاستی، علمی و فن‌آوری از دیگر وظایف هسته‌های اندیشه ورزی است.