مدیرعامل راهآهن اعلام کرد
کاهش سوانح جادهای و مصرف سوخت با توسعه راهآهن
مدیرعامل راهآهن با اشاره بر ضرورت انتقال بسیاری از بارهای جادهای به سمت ریل برای کاهش مصرف سوخت و سوانح رانندگی تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سعید محمدزاده دیروز در همایش فرصتهای سرمایهگذاری و تأمین مالی در حوزه حملونقل ریلی اظهار کرد: اگر یک تنکیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود 35 سیسی صرفهجویی سوخت رخ میدهد، امروز حدود 30 میلیارد تنکیلومتر بار میتواند به ریل منتقل شود که با احتساب مصرف 35 سیسی و نرخ سوخت 70 سنت، 750 میلیون دلار صرفهجویی سوخت خواهیم داشت.
وی افزود: اگر ما امروز در تهران هوای سالم نداریم چون سالانه صد میلیارد نفر سفر حومهای داریم و 40 درصد از این سفرهای حومهای در کریدورهایی است که ریل هم وجود دارد اما سهم ریل فقط 5 درصد این رقم است.
مدیرعامل راهآهن خاطرنشان کرد: اولویت حملونقل ریلی در اهداف کلان برنامه ششم مورد توجه خاص قرار گرفته است و قرار است سهم ریل در حمل کالا به 30 درصد برسد.
محمدزاده ادامه داد: 30 درصد خودروهای تهران حومهای هستند که اگر به ریل منتقل شوند صرفهجویی زیادی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر خواهیم داشت.
وی گفت: امروز قیمت متوسط هزینه حمل بار روی جاده کیلومتری 340 تومان و روی ریل 80 تومان است اما اندیشه فعالان حوزه اقتصاد نسبت به ریل حساس نشده است.
این مقام مسئول افزود: مدیرعامل راهآهن با انتقاد از اینکه سهم حملونقل ریلی امروز در کشور ما 13 درصد در تنکیلومتر در بارهای برنامهای است گفت: بارهایی که میتوانند از جاده به ریل منتقل شوند رقم بسیار بالایی است.
محمدزاده اظهار کرد: فقط در یک حوزه 35 میلیارد دلار طرح توسعه فولاد داریم که تا 6 سال آینده قرار است جابهجا شود که ممکن است تا حدود 210 میلیون تن بار باشد که در خوشبینانهترین حالت سهم جاده 140 میلیون تن و سهم ریل حداکثر 60 میلیون تن از این رقم خواهد بود در حالی که باید همه به ریل منتقل شود وگرنه با دو سونامی کشتار جادهای و مصرف سوخت مواجه میشویم.
وی افزود: طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید صرفهجویی حاصل از مصرف سوخت در بخش ریلی به سرمایهگذار برمیگردد.
مدیرعامل راهآهن با تأکید بر اینکه حتماً امکان انتقال 133 میلیارد تنکیلومتر بار روی ریل وجود دارد، گفت: در کشورهایی که نرخ سوخت واقعی است باز بار به سمت ریل سوق یافته است در کشور ما که فعلاً نمیتوانیم نرخ سوخت را واقعی کنیم حداقل اجازه دهیم که این سرمایه ملی
از بین نرود.
محمدزاده عنوان کرد: ما هزار و 200 کیلومتر خط دوم ریلی را افتتاح کردیم و هزار کیلومتر دیگر تا هفته دولت سال 98 به افتتاح میرسد.