kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
هفته‌ای برای سیاسی‌کاری یا بزرگداشت جوانان؟!

وام ازدواج تعطیل، مشاوره ازدواج نیم بها !

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برنامه‌های دولت برای هفته جوان را اعلام کرد. محمود گلزاری با بی‌توجهی به مهمترین مشکلات جوانان یعنی بلاتکلیفی وام ازدواج و بی‌برنامگی دولت در حوزه اشتغال اعلام کرد: ما جوانان را فقط از زاویه وام ازدواج و مشکلات معیشتی نمی‌بینیم(!)
دکتر گلزاری همچنین توجه، حساسیت و احترام به جوانان از سوی مردم و دولت را مهمترین هدف برگزاری هفته جوان نامید.
گلزاری ادامه داد: در آغاز این هفته اعضای ستاد برگزاری هفته جوان با مراجع بزرگوار تقلید در قم دیدار می‌کنند، در همین روز از ساعت 17 تا 20 جشن بزرگ بخشش(؟!) در تالار وحدت برگزار می‌شود. این جشن برای اولین بار است که پس از انقلاب در ایران برگزار می‌شود و از فعالان بخشش تجلیل خواهد شد.
وی توضیح داد: در این جشن، هیئت دولت از فعالان سیاسی، اجتماعی، هنرمندان، ورزشکاران و اصحاب فرهنگ که برای عفو زندانیان تلاش کرده‌اند، قدردانی می‌کند
گلزاری از دیگر اتفاقات این جشن را حضور و سخنرانی سید حسن خمینی و رونمایی از کتابی با چاپ دیجیتال و با موضوع بخشش توسط هیئت دولت دانست.
البته دکتر گلزاری با تخصص در حوزه روانشناسی توضیح نداد موارد مذکور چه ارتباطی با مدیریت مسائل کلان جوانان چون معیشت، ازدواج و اشتغال دارد! و  اصولا اقدام و هزینه کرد بودجه دولت برای برگزاری جشن‌های «تهرانیزه» با حضور هنرمندان و سیاسیون چه دردی از جوانان را دوا خواهد کرد؟
گلزاری توضیح داد: رونمایی از تابلوی «کلینیک خشم» نیز از برنامه‌هایی است که در مراسم این هفته برگزار می‌شود. در کلینیک خشم،  پیشگیری و مبارزه با خشونت انجام خواهد شد و امور مربوط به آن تاکنون در پنج جلسه با همکاری معاونت وزارت ورزش و جوانان و شهرداری تهران برگزار شده است و در دو منطقه تهران فعالیت خواهد داشت و بتدریج به صورت یک مرکز علمی دایر می‌شود.
البته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش هیچ اشاره‌ای به هم‌نوایی با برنامه‌های سازمان ملل در کشورهای جهان سومی با تابلوی «مبارزه با خشم» ننمود و در عین حال نگفت از منظر علم روانشناسی مبارزه با خشم در شرایطی که دولت از برنامه‌ریزی دقیق برای حل مشکلات جوانان سر باز می‌زند نوعی علامت درمانی بی‌فایده و پرهیز جدی از چاره‌جویی محسوب می‌شود.
معاون ساماندهی امور جوانان خاطرنشان کرد: در هفته جوان، ادارات کل ورزش و جوانان در استان‌‌ها برنامه‌های حمایتی، مشاوره‌ای دارند، موزه‌‌های سراسر کشور در هفته جوان رایگان است، جلسات مشاوره ازدواج با 50 درصد تخفیف ارائه می‌شود و سعی بر این است که بخش زیادی از بهای بلیت سینما‌ها در روز جوان از سوی دولت پرداخت شود.
بهترین و تنها بخشی از برنامه‌های تهرانیزه و عاری از نتیجه عملی  هفته جوان خلاصه می‌شود در طرح کمیته امداد برای پنج هزار جوان تحت پوشش خود، که بنا دارد هزینه ازدواج بلاعوض آن‌ها را پرداخت ‌کند.
شاید بهتر بود بودجه محدود وزارت ورزش و جوانان در هفته‌ای که به نام جوانان نامگذاری شده، به جای تبلیغات حول «بزه کاری» و «بخشش زندانیان» و «مبارزه با خشم» صرف اجرای  طرح «ازدواج آسان» که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود ،می‌شد.
بسیج  امکانات دولتی در برخی کشورها در حوزه «ازدواج آسان» شامل مواردی مثل اختصاص همه سالن‌های ورزشی و غیر ورزشی  دولت به صورت رایگان در اوقاتی خاص از ایام هفته به زوج‌های جوان به عنوان مکان برگزاری جشن ازدواج می‌شود. علاوه بر آن مجموعه‌ای از سازمان‌های مردم نهاد با مدیریت دولت به صورت رایگان خدماتی همچون ارائه شام، تزئینات و برنامه‌های مشابه حول و حوش یک جشن ازدواج «خوب» را برعهده می‌گیرند. تبلیغات برای استفاده از این خدمات در دانشگاه‌‌ها و حتی دبیرستان‌های مجری دیده می‌شود. ارائه چند طرح عملیاتی کارگشا با همکاری هیئت‌های مذهبی، مساجد، شهرداری‌ها، دولت و سایر نهادهای مردمی قطعا به گره‌گشایی از معضل ازدواج جوانان با کارکرد بزرگ‌ترین کارگاه «مبارزه  با خشم» در معیت زندگی خانوادگی کمک خواهد کرد.
علاوه بر آن مردم انتظار دارند دولت در هفته اختصاصی جوانان به جای اجرای برنامه‌های فانتزی، از اقدامات خود در این حوزه مهم پرده‌برداری کند. به طور مثال ملت مشتاق هستند از سرانجام طرح‌های شعاری و  ناپخته‌ای همچون «مسکن اجتماعی ارزان قیمت» باخبر شوند یا بدانند دولت جدید با شعار بهبود معیشت مردم چند شغل در یک سال اخیر برای جوانان‌شان ایجاد کرده است.
یقینا اجرای برنامه‌های آکادمیک همچون کارگاه کنترل خشم یا برپایی جشن نکوداشت و تقدیر، نیازی به تشکیلات عریض و طویل وزارت ورزش وجوانان ندارد و اولی از عهده هر دانشجوی مشاوره و روانشناسی و دومی هم از عهده گروه‌های کوچک و مبتدی دانشجویی برمی‌آید! و البته این امور گره‌گشای معضل جوانان در مناطق دور و نزدیک نیست و بیشتر به حرکات نمایشی و فانتزی و تولید آمار شباهت دارد! واقعا ظرفیت و ماموریت وزارت ورزش جوانان به همین امور دم دستی و سطحی محدود می‌شود!؟