kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶

تداوم اعتراض‌ها در مصر علیه انتخاب ژنرال السیسی

در ادامه تظاهرات طرفداران اخوان‌المسلمین علیه انتخاب السیسی به عنوان رئیس جمهور مصر، استان‌های مختلف این کشور شاهد راهپیمایی‌های شبانه بود.
هزاران نفر از طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر شنبه شب در استان سوئز علیه انتخاب عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهور آینده مصر تظاهرات برپا کردند و خواستار برکناری وی شدند.
 گروه‌های حامی اخوان‌المسلمین پس از اعلام غیررسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری که از پیروزی السیسی با 92 درصد آرا حکایت داشت خواستار تظاهرات یک هفته‌ای حامیان خود با شعار «پیروز می‌شویم» شدند.
در استان دهقلیه نیز طرفداران مرسی با حمل تصاویر وی، شهدا و زندانیان خواستار برکناری ژنرال السیسی شدند. اعتراض‌ها علیه انتخاب السیسی به عنوان رئیس جمهور آینده مصر محدود به داخل مصر نشده است و حامیان اخوان‌المسلمین در شهر وین پایتخت اتریش نیز علیه السیسی راهپیمایی کردند و خواستار بازگشت محمد مرسی به ریاست جمهوری شدند. در کنار اعتراض‌های مردمی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر، ارتش مصر اعلام کرد نیروهای گارد ملی مرزی این کشور از سوی نیروهای مسلح در منطقه کوهستانی «الواحات» در جنوب قاهره هدف حمله قرار گرفتند که در جریان آن شش نظامی مصری کشته شدند.
سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد این افراد در واکنش به بازداشت 68 قاچاقچی سلاح هدف تروریست‌ها قرار گرفتند.
حاشیه‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر همچنان ادامه دارد و مخالفان السیسی میزان مشارکت مردمی را کمتر از 12 درصد اعلام کرده‌اند در حالی که رسانه‌های وابسته به السیسی این میزان را 44 و برخی 47 درصد اعلام کرده‌اند. حمدین صباحی نامزد شکست خورده انتخابات که میزان آرای وی کمتر از آرای باطله اعلام شده است بلافاصله پس از تمدید یک روزه انتخابات از  سوی کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر ناظران خود را از حوزه‌های انتخاباتی فرا خواند و نسبت به بروز تقلب و برخی تخلف‌ها در جریان انتخابات به این کمیته شکایت کرد. کمیته عالی انتخابات در واکنش به این شکایت، اعلام کرد که تخلف‌های اعلام شده از سوی حمدین صباحی مستند نبوده و بنابراین شکایت وی رد می‌شود.
 السیسی به عنوان رئیس جمهور آینده مصر روز 17 خرداد ماه باید در برابر دادگاه قانون اساسی سوگند یاد کند. نتایج رسمی انتخابات نیز تا 15 خرداد اعلام خواهد شد.